Gå til innhold

Problemer med Camera Raw

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid brukt Photoshop cs2 og Camera Raw for å redigere bilder fra et Canon EOS 400d. Men nå har jeg blitt nødt til å bytte til et EOS 1000d, og da kan jeg plutselig ikke åpne bildene i Camera Raw. Problemet er at programmet trenger en oppdatering som støtter EOS 1000d, men jeg finner ingen slik oppdatering til Photoshop cs2. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i lengre tid brukt Photoshop cs2 og Camera Raw for å redigere bilder fra et Canon EOS 400d. Men nå har jeg blitt nødt til å bytte til et EOS 1000d, og da kan jeg plutselig ikke åpne bildene i Camera Raw. Problemet er at programmet trenger en oppdatering som støtter EOS 1000d, men jeg finner ingen slik oppdatering til Photoshop cs2. Er det noen som har noen tips?

Jeg er redd du må oppgradere til en nyere PS. :blush: eller gå via annen programvare og tiff eller dng.

Ole

Lenke til kommentar

Det går nok litt for hardt ut over økonomien min hvis jeg skal oppgradere PS på grunn av et lite tilleggsprogram. Jeg får nok heller prøve å benytte meg av programmet som fulgte med kameraet da.

... som i følge mange gir et bedre resultat enn tredjepartsverktøy. DPP genererer så vidt jeg husker en tiff som den transparent vekker ps med og overleverer for videre behandling.

Selv har jeg blitt overbevist om potensialet til Lightroom. Du finner tidsbegrenset prøveversjon av 2.6 til nedlasting hos Adobe. LR 3 finnes i beta med en lang prøvetid. (Prisen er heller ikke avsinding).

Rimeligere og nesten like bra er ACDSee i pro versjon.

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du ikke det fine programmet som følger kameraet da, DPP, synes det er ypperlig til behandling av RAW filene, i etterkant gjør jeg litt ferdigbehandling i PS 7.0 jeg.

RandiA

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Låner denne tråden litt jeg.

Bruer Photoshop Elements 7 med Camera Raw 4.5

Den har alltid taklet raw-filene fra EOS450D speilrefleksen min.

Nå har jeg kjøpt et Canon Powershot S90 kompaktkamera i tillegg.

Men får ikke åpnet rawfilene fra dette.... får feilmelding om at filen "is the wrong type of file".

Hva må gjøres?

Filene er jo av samme type (CR2) som filene fra 450D...?

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt jeg.

Bruer Photoshop Elements 7 med Camera Raw 4.5

Den har alltid taklet raw-filene fra EOS450D speilrefleksen min.

Nå har jeg kjøpt et Canon Powershot S90 kompaktkamera i tillegg.

Men får ikke åpnet rawfilene fra dette.... får feilmelding om at filen "is the wrong type of file".

Hva må gjøres?

Filene er jo av samme type (CR2) som filene fra 450D...?

Raw-filer er kameraspesifikke; det er en del fellestrekk knyttet til header-info i filen; men selve raw-dataene er spesifikke pr kamera og tolkeren (leseren) må ha info om hver enkelt kamera for å tolke raw-dataene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...