FreneticusM Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har i lengre tid brukt Photoshop cs2 og Camera Raw for å redigere bilder fra et Canon EOS 400d. Men nå har jeg blitt nødt til å bytte til et EOS 1000d, og da kan jeg plutselig ikke åpne bildene i Camera Raw. Problemet er at programmet trenger en oppdatering som støtter EOS 1000d, men jeg finner ingen slik oppdatering til Photoshop cs2. Er det noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har i lengre tid brukt Photoshop cs2 og Camera Raw for å redigere bilder fra et Canon EOS 400d. Men nå har jeg blitt nødt til å bytte til et EOS 1000d, og da kan jeg plutselig ikke åpne bildene i Camera Raw. Problemet er at programmet trenger en oppdatering som støtter EOS 1000d, men jeg finner ingen slik oppdatering til Photoshop cs2. Er det noen som har noen tips? Jeg er redd du må oppgradere til en nyere PS. eller gå via annen programvare og tiff eller dng. Ole Lenke til kommentar
FreneticusM Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Det går nok litt for hardt ut over økonomien min hvis jeg skal oppgradere PS på grunn av et lite tilleggsprogram. Jeg får nok heller prøve å benytte meg av programmet som fulgte med kameraet da. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Du kan bruke gratisprogrammet DNG Converter til å konvertere filene til DNG. Då skal det gå an å opne dei òg i ACR 3.x. DNG Converter kan du laste ned frå sidene til Adobe: http://www.adobe.com/products/dng/index.html Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Det går nok litt for hardt ut over økonomien min hvis jeg skal oppgradere PS på grunn av et lite tilleggsprogram. Jeg får nok heller prøve å benytte meg av programmet som fulgte med kameraet da. ... som i følge mange gir et bedre resultat enn tredjepartsverktøy. DPP genererer så vidt jeg husker en tiff som den transparent vekker ps med og overleverer for videre behandling. Selv har jeg blitt overbevist om potensialet til Lightroom. Du finner tidsbegrenset prøveversjon av 2.6 til nedlasting hos Adobe. LR 3 finnes i beta med en lang prøvetid. (Prisen er heller ikke avsinding). Rimeligere og nesten like bra er ACDSee i pro versjon. Ole Endret 6. mars 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Du har også en mulighet i Adobe Elements til godt under 1000-lappen. Lenke til kommentar
FreneticusM Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Tusen takk for tipsene! DNG Converter fungerte helt supert, og nå er alt som det skal være. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har i lengre tid brukt Photoshop cs2 og Camera Raw for å redigere bilder fra et Canon EOS 400d. Men nå har jeg blitt nødt til å bytte til et EOS 1000d, og da kan jeg plutselig ikke åpne bildene i Camera Raw. Problemet er at programmet trenger en oppdatering som støtter EOS 1000d, men jeg finner ingen slik oppdatering til Photoshop cs2. Er det noen som har noen tips? Hvorfor bruker du ikke det fine programmet som følger kameraet da, DPP, synes det er ypperlig til behandling av RAW filene, i etterkant gjør jeg litt ferdigbehandling i PS 7.0 jeg. RandiA Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Låner denne tråden litt jeg. Bruer Photoshop Elements 7 med Camera Raw 4.5 Den har alltid taklet raw-filene fra EOS450D speilrefleksen min. Nå har jeg kjøpt et Canon Powershot S90 kompaktkamera i tillegg. Men får ikke åpnet rawfilene fra dette.... får feilmelding om at filen "is the wrong type of file". Hva må gjøres? Filene er jo av samme type (CR2) som filene fra 450D...? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Låner denne tråden litt jeg. Bruer Photoshop Elements 7 med Camera Raw 4.5 Den har alltid taklet raw-filene fra EOS450D speilrefleksen min. Nå har jeg kjøpt et Canon Powershot S90 kompaktkamera i tillegg. Men får ikke åpnet rawfilene fra dette.... får feilmelding om at filen "is the wrong type of file". Hva må gjøres? Filene er jo av samme type (CR2) som filene fra 450D...? Raw-filer er kameraspesifikke; det er en del fellestrekk knyttet til header-info i filen; men selve raw-dataene er spesifikke pr kamera og tolkeren (leseren) må ha info om hver enkelt kamera for å tolke raw-dataene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå