Jotun Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Var ikke surmul. Ville bare ikke at du skulle slutte å poste. Ser ikke poenget med Men kommer til å følge denne tråden da, sånn at man får med seg dine meninger som eg setter stor nok pris på til å kommentere slik eg gjorde. Tanken på å ende opp som Liverpool har gjort får meg til å fryse hardt nedover ryggen. Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Det skal ganske mye til enda før vi ender opp som Liverpool, så sånn sett kan du slappe av. United går ikke konkurs og blir ikke satt under administrasjon, men situasjonen trenger å adresseres snarlig etter mitt skjønn, ikke om syv år. Forhåpentligvis selger amerikanerne innen den tid, men slik ståa er i dag er det en naiv drøm. Hvem selger et selskap som håver inn penger uten få verdien for den som de mener den er verdt? Den eneste måten Glazer kan stilne meg nå er ved å legge alle £165m (det spekulers i at de tar mye av denne summen for å betale ned PIK-lånet) på bordet til spillerkjøp nå Januar og i sommer. Noe annet finner jeg meg ikke i og det gjelder nok den jevne United supporter også. Skulle vi ende opp med en ny underpari sesong og ingen forsterkninger i sommer har Glazer begått selvmord. Da blir det ramaskrik fotballverden ikke har sett maken til, den påstanden kan du ta med til banken! Oppsummerende og enkelt fortalt artikkel: David Bond: On the face of it, Manchester United's annual financial results look terrible. A club-record loss of £83.6m, a slowing in revenue growth due to a disappointing season on the pitch and a whole raft of expensive and complicated debt costs. But look beyond the headline figures and United remain the most profitable and well run football club in the Premier League. At the operating level - what accountants call EBITDA (earnings before interest, taxation, depreciation and amortisation) - United generated a "cash profit" of £100.8m, an increase of £8.7m from 2009. And despite being knocked out of the Champions League at the quarter-final stage and finishing second in the Premier League behind Chelsea, United still managed to increase their revenues. United's problem has never been generating cash. And under the Glazers, United have become even more successful - although critics would argue part of that is down to increasing ticket prices. The problem with United is what the club spends that cash on. And opponents say that too much of it is spent financing debts used to buy the club in 2005. It is certainly true that United turned a £100m operating profit last year into an £83.6m loss because of a mix of ongoing and one-off debt costs. Manchester United reported a record annual loss of £83.6m First of all there was £42.3m in annual interest charges. In February, United refinanced their senior debt by issuing a £500m bond repayable in 2017. This was done to fix the club's annual interest payments for a longer period to ensure financial stability. It was also done to allow the Glazers to draw cash from the club, if needed, to pay off their expensive PIK loans, which now stand at £220m and are incurring interest at a rate of 16.25% annually. Under the terms of the bond, the Glazers can draw up to £130m from the club to pay off the PIKs - even though they were not taken out on the club. The results show there is still £163m of cash in the club's bank account, a clear indication that no money has yet been drawn down to pay off the PIKs, but many analysts and fans fear it is only a matter of time until that happens. On top of the £42.3m in interest charges on the club, there is another exceptional interest charge of £40.7m. This is the cost of terminating a so-called interest-rate swaps deal which the club had as part of their old bank finance arrangements. In simple terms, United hedged their interest rates but got burned because they failed to predict they would fall as low as they have in the credit crunch and economic slow down. United have already paid around £15m of this cost and will pay the rest off over the next five or six years and - while they acknowledge it is a hefty bill - they claim it will eventually be offset by the better terms of the bond. The second and less serious interest cost relates to a foreign exchange loss linked to the bond issue, which was offered to investors in both Britain and the United States. Because of this part of the bond will need to be repaid in dollars. At the time when the bond was taken out, the dollar was much stronger compared to the pound ($1.62 to £1). But by 30 June, the end of United's accounting year, the dollar had weakened ($1.51 to £1) meaning that if the bond had to be repaid at that point United would have lost £19.2m. However, United do not have to pay the bond back until 2017 and so no cash has left the business. Indeed by 2017, the dollar could be stronger than at the point the bond was issued - meaning United could actually save money. Despite all those caveats, it remains the case that none of these charges would exist if it wasn't for the fact that United was bought by the Glazers with debt, some of it on extremely punitive terms. Since the Glazers took over, they and the club have incurred more than £450m in interest charges and debt-related payments. To be clear, that doesn't include the actual sums borrowed, which stand today at £741m - including £220m of PIKs and the £521m club debts. But it does include all fees to lawyers and bankers, penalties related to refinancing, loans to the Glazers, the PIKs interest and annual interest charges. To put that into context, those debt payments are £150m more than the price agreed by John Henry to buy arch-rivals Liverpooljohn henry . And it is this which so angers fans opposed to the Glazer regime. Andy Green, a financial analyst and blogger on United's finances (andersred.blogspot.com), said: "It's an absolute tragedy for the fans because we have this football club which pays its own way and which through the strength of the business and through fans coming through the gates could have the cheapest seats in the League or marquee signings every year. "Instead, almost half a billion pounds in five years has been paid to bankers, lawyers and the Glazers." When I spoke to David Gill, the United chief executive, I put it to him that fans will be anxious when they see the club has made a record loss. "Yes, the headline figure is a big number but you have to go back and look at what caused that," he said. "If you strip out the one-off costs, we are still generating significant profits at the operating level to cover the bond costs going forward." That may be so. But the big question for United now is how do they continue to grow the business? In the five years since the Glazers took over, United's revenues increased by a staggering £127m. And while commercially, United will continue to reap the rewards of their worldwide strategy, elsewhere it is hard to see how they can make more money. Unless they break the collective sale arrangement in the Premier League, any major growth in television revenues will be difficult and there is little scope to increase the capacity of Old Trafford. They could put up ticket prices again but that would be extremely controversial and unless they can guarantee winning the Champions League and Premier League each season, it is hard to see how they can emulate the growth of the last five years. On the costs side, interest charges under the bond will be £45m a year from next year and players wages and transfers are unlikely to come down in the near future. So where is the growth going to come from? When the Red Knights were looking at raising the money to launch a bid for the club earlier this year it was reported the Glazers would only sell for £1.5bn, arguing there was still huge potential for growth. But if Liverpool's sale is the best and most recent example of market value then it is easy to understand why the Red Knights dropped their interest. Liverpool's operating profit last year was £35m, meaning the club would be sold for roughly 8.5 times that amount. If that same equation was used for United (operating profit £100m), it would value the club at £850m - way short of the Glazers' supposed asking price. Comparsions with Liverpool are perhaps a bit unfair. They are in a desperate mess in the boardroom, out of the Champions League and in the relegation zone of the Premier League. Despite having similar wage costs to United, they generate a fraction of their revenues. But even if one uses the more generous multiple of 10 times operating profit then United's value would still only be £1bn - £500m less than the Glazers' price. The latest financial results will only strengthen the resolve of those United fans calling for the Glazers to sell up and move on. But the prospect of a sale at Old Trafford still seems a long way off. Om noen (da feks yngre personer) lurer på noe - sprør, så skal jeg svare etter beste evne, evt videresende dere til noen som kan. Greit at folket er informert og derfor kan ta del i protesten mot Glazer. Endret 8. oktober 2010 av Goldwing 1 Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Wayne Rooney – døden, oppstandelsen, hva nå? Ettersom jeg bruker (for) mye tid på å holde meg oppdatert om United i ulike nyhetsforum, vet jeg følgende også hvilke journalister som har noe å fare med når ryktene begynner å svire. Som et par brukere bet seg merke i her forleden dag, så snudde jeg i døra når det gjaldt spådommene om Rooneys fremtid. Fra å være helt sikker på at han var en av oss, ble jeg smått usikker på hva som var i gjære når flere av ellers så velinformerte og Manchester baserte kilder tok til ordet for at Rooney ville bort. Da jeg ble informert om at Daniel Taylor tidlig tirsdag morgen publiserte et avsnitt på twitter hvor det ble hevdet at manageren skulle intervjues med MUTV i kveldinga skjønte jeg at kelneren hadde sluppet noe alvorlig i suppen. Denne dagen ble lang, jævlig lang. Hadde Rooney signert ny kontrakt? Er han ferdig? Hva faen skjer! Jeg var i alle fall sikker på en ting og det var at Fergie som vanlig kom til å opptre kryptisk, lukket og snurt. Interne affærer hansker skotten seg med på kontoret bak lukkede dører, ikke i pressen. Jeg var mentalt ødelagt frem til kveldingen da jeg satte ned foten og bestemte meg for å dra ut med venner i et siste forsøk på å få tankene på andre korn. Mens jeg var midt i oppgaven med å fortære en overkryddret pizzabit på en lokal junksjappe ringer det fra en kamerat som hadde slått opp telt foran datacomputeren og f5. "Fyfaen, du må høre dette, jeg tror ikke det jeg ser, Fergie har lagt korta på bordet." Mer ville jeg ikke høre, så jeg la på, sa adjø til selskapet og raste hjem. Basert på den korte tlfsamtalen viste jeg innerst inne at dette var store nytt og at de var negative. Men dette måtte jeg se selv med egne øyne. Et "hvor var du" moment om det noensinne har vært et. Reisetiden som vanligvis ville vært på tyve minutter ble unnagjort på fem-seks. Jeg kaldsvettet i bilen på vei hjem, både fordi hjullageret (tror jeg..) på venstresiden bråker, men mest av alt fordi dette var en enormt avgjørende time for hvordan fremtiden de nærmeste par åra blir for klubben min. Ikke fordi Rooney er uerstattelig, for det er han ikke, faktisk syntes jeg spilleren er noe oppskrytt. Men fordi det vil være signalet journalistene har sultet etter, selve symbolet på at Glazer har ryggkjørt United i grøfta. I verste fall var dette starten på en eiersaga som kom til å ta år. Jeg er av den forvissning at United som klubb er best tjent med å ta oppgjøret med Glazer når 2017 nærmer seg og avdragene skal nedbetales. Inntill da får vi ikke fjernet dem uansett. Men det er en annen sak. Jeg var salig en blanding av sint og trist da jeg småløp inn inngangsdøra hjemme. For å roe nervene laget jeg meg en sterk kopp kaffe og satte meg på terrassen for å mimre over mine gamle helter, slik kommer jeg alltid i godt humør av. Så bar det inn, ned foran dataen og skysports, u.no, guardian og you name it. Overskriftene var allerede der, jeg rakk aldri å se intervjuet før konklusjonen slo meg som en knyttneve rett i trynet. Rooney forlater oss midt i dritten, nå mens det blåser, etter alt vi har gjort for han. Istedenfor å knuse noe fysisk, som jeg pleier å gjøre når jeg blir såpass sint, tok jeg meg selv i nakken og slo over på sky news. Der gikk intervjuet i reprise. Fergie la virkelig alt på bordet og uansett om dette var taktisk spill (noe det viste seg å være) eller et økonomisk selvmord, satte jeg igjen med store sympatier med Fergie. Hvem faen er denne tjukke dritten av en scouser som pådrar vår gud slike smerter? Har ikke mannen gjort alt for det utakknemlige beistet? Skotten så knekt ut og selv om talen i etterkant må kunne sies å være oscarverdig materiale og nok et bevis på at skotten er tidenes luring, så må han også få et rungende pluss av oss supportere for å være ærlig. Det er vondt å holdes i mørket, samtidig som man ønsker å glede seg til kamper osv når det ulmer slikt grums i bakgrunnen. Fra å være stresset og sint, ble jeg apatisk og lettere sjokklammet. Jeg viste at dette utfallet var et reelt scenario, men likevel satt jeg der og måpte. Det kan sammenlignes litt med pårørendes reaksjoner når noen går bort etter lengre tids sykdom. Du vet at det kommer, men man kan aldri forbedre seg på noe slikt likevel. Nå er selvsagt ikke disse scenarioene sammenlignbare på øvrig plan, men dem som har opplevd noe lignende skjønner hvilke reaksjoner jeg sikter til. Dere kjenner meg såpass by now at det skulle være unødvendig å harselere med at jeg brukte resten av kvelden på å slakte svikeren, judasen, steven fuckings gerrard'en. Man kysser bare ikke klubbemblemet for å så levere beskjeden om at man vi skifte beite ut av det blå ved første motstandens vei. Så kom onsdag og denne dagen var det hjemmekamp i europacupen. Jeg dro som vanlig på pub med guttaboys når det er CL på menyen, men for første gang på lenge dreit jeg i kampen, jeg klarte rett å slett ikke å nye den. Tror aldri jeg har vært så høylytt negativ i et offentlig rom før heller. Reiste meg opp ved flere anledninger for å skjelle ut Macehda og Park. Jeg var bare en av mange, for folk var virkelig gretne. Den ellers så sindige naboen kom bort til bordet vårt for å slå av en prat i et øyeblikk hvor Macheda hadde sovnet i offside for endte gang. "Kom deg til HÆLVETTE av banen din late faen" var reaksjonen til den nesten 60 år gamle familiemannen. "Ubrukelig han der, eller hva?" Jeg var ikke alene, vi var mange hoderystende og skuffede røde. Men det kjentes unektelig litt godt å få renset sjelen selv om det kanskje var feil personer som mottok dritten. Når dommeren blåste for full tid i det som var en bedriten fotballkamp var jeg ikke i humør for å ta en pils, ei heller diskutere United med medsupportere slik jeg pleier. Nei, nå var det rett hjem, lese meg opp på siste nytt og sove bort resten av døgnet. Lei og såret av den skitne fotballen, de grådige fotballspillerne, de sjelløse møkkalaga og eiermodellen. Så kom nyheten i dag, Rooney har signert en femårskontrakt. Min første reaksjon var en knyttet seiersneve i luften før jeg verbalt jublet med med mitt heller så feminine brøl. Heldigvis var det ingen som hørte meg.. Så strømmet tankene til, hva nå? Skal Rooney slippe unna? Hva sier manageren og ikke minst spilleren selv? Var dette Rooneys eget initiativ og var penger motivet, eller har han blitt lurt av sin pengesyke agent Paul Stretford til å tro at gresset er grønnere hos naboen? Maken til bismak skal man lete etter. Etter en dags betenkningstid har jeg dog foreløpig løst resonert meg til følgende - Motgangen på "hjemmebane" og presseoppslagene. Det er lett å miste bakkekontakt og føling med realitetene når man ikke gjør annet enn å lese sitt eget navn i pressen. Jeg tror ikke Rooney tenkte konsekvenser når han avslo klubben, for gjennomtenkt har det vist seg å absolutt ikke være. At dette kun var et spill for å få mest mulig penger ut av klubben tror jeg ikke noe på, for jeg tror nok han også vurderte å finne seg en ny arbeidsgiver for å få en fresh start med blanke ark. Fælt å tenke på, eh? - Formen hans, samt småskader. Jeg tror Rooney har murret i lang tid og har slitt med å finne motivasjonen som trengs for å plukke seg selv opp igjen. Det ser man på hvor lite snert det har vært i gutten når han har spilt. - Mangelen på spillerkjøp. Rooney leser hva som skrives blant folket og i pressen. For å være ærlig med oss selv så setter han ord på det bl.a jeg har skrevet i snart to sesonger nå. For å henge med i toppen må det kjøpes. At han nå har satt press på Glazer til å levere er i alle fall jeg overlykkelig for og det må kunne sies å være en positiv ved denne sagaen. - Penger. Rooney som er en av verdens beste spillere og et fotballikon som følge av sin posisjon i verdens største klubb, tjener/tjente mindre enn bøssa Wayne Brigde. Ja, jeg kan faktisk se at det er et irritasjonsmoment for Wayne. Og det er et glimrende bevis på at nå City og Chelsea i sin tid har ødelagt det aspektet ved fotballen totalt. Det er ingen vei tilbake, vi må bare vente til boblen sprekker. Inflasjonen og lønnings/overgangspolitikken i dagens fotball er en faens skam. For øvrig, ordene fra Holloway, Bruce og Keane varmet godt. Nå høster Fergie for alle årene med armer rundt managere i nød. Gudfaren. Tidenes fyr. Jeg får frysninger, fotballen trenger flere folk som Ian Holloway. Tusen takk! Over til saken igjen. Jeg tror Stretford gikk "bak ryggen" til Rooney kjørte hardball med United i håp om å ordne spilleren en rekordkontrakt, evt overbevise Wayne om at City er en bedre arbeidsgiver. Win win situasjon. Hvordan kan Rooney være så blind at han ikke ser snylteren i sitt eget hus? Idiot. Jeg tror i alle fall Rooney- leiren ble tatt alvorlig på senga når Fergie strategisk dro debatten ut i offentlighetens lys og på sin særegne måte sentret ballen videre til Roo. Nå for første gang ble scouseren truet til å tenke for seg selv og først nå tror jeg det gikk opp for Wayne at bruer var i ferd med å bli brent. Ikke minst hvor "stort" Man Utd er, for jeg tror nok han har levd i en egen boble nokså lenge nå. Har Rooney skadet klubben? Jeg mener nei. Han har skadet seg selv med sin egen dumskap. For han er virkelig en neandertaler og en gjennomført dumbshitt. For min del var det viktig at folket tok Fergies parti, noe absolutt alle også gjorde, ergo var det Rooney som ble ustøtt og det ble aldri noen "Fergie vs Roo" debatt. Vi har fått PR, sanket sympati, demonstrert hvor skinnsykt dyktig manager vi har (akkurat som det var nødvendig..) og sannsynligvis galvanisert troppen. Ja, jeg tror at dette faktisk har slått positivt ut i gjengen. Se bare på Rio's twitter meldinger, han er i ekstase. Pressemeldningen og avsnittet som var myntet på manglende ambisjoner kunne uansett enhver se at det ikke var Rooney som hadde skrevet, uansett om det hadde sine valide argumenter. Scouseren evner neppe å skrive så meget uten at hans dyslektiske takter og slang ville skint gjennom avsnittene. Hva skjer nå? Jeg vil aldri tilgi Wayne Rooney for hans svik og jeg vil aldri se på han som en av oss igjen, men jeg er glad for at han ble likevel når alt kommer til alt. Nå har vi i det minste sikret oss et gigantbeløp om han forsvinner til sommeren, samt at mediehysteriet vil avta og gi klubben roen den trenger for å yte på banen. Teoriene om han har inngått en avtale med klubben ved å signere en kontrakt slik at vi får mer for han når han drar tror jeg ikke en døyt på forresten. Jeg tror at han oppriktig bryr seg om United og ønsker å spille for oss, men at han ikke skjønte alvoret av sine handlinger og ei heller trodde dette kom til å havne i pressen. Slik jeg ser det ville han "svette" Fergie som straff for at han ikke kjøpte kvalitetsspillere og samtidig få lønna han mener han fortjente. Stjernenykker og "Ikke ta meg for gitt" lukter det lang vei. Akkurat nå er jeg bare overlykkelig for at jeg kan glede meg til kampen på søndag uten å ha en mørk sky hengende over oss. For det er det handler om, å kunne nyte helgen igjen. PS: For øvrig fant jeg det hysterisk morsomt at Waynes ankel på tirsdag ble maltraktert som følge av… you guessed right.. en sen takling fra Paul Scholes. Hvem ellers Endret 22. oktober 2010 av Goldwing 3 Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nå dro jeg på butikken for å kjøpe kakao og lagde meg en kopp for å kose meg med lesning. Kan ikke "takke" bidragsyterne på dette forumet nok for å holde liv på et nogenlunde mer genuint nivå enn barnelatter og smilefjes som masker bak kunnskapsløse hoder. Det gjør fotballen så mye mer interressant å følge og, når man gir og tar litt ekte følelser. Over til saken. For 7 timer skrev jeg dette. Fucking agrees. Rooney blir aldri den samme for meg igjen. Dette var maks støgt og når jeg så han hadde signert 5-års så ble jeg av alle ting litt skuffa. Helt ærlig, Rooney i City hadde digga meg. Han er en forbanna tufs av banen og griner når konsekvensene kommer. Fuck it, han skal stå på jævlig med uttalelser og prestasjoner (på banen!!) før jeg åpner armene igjen hvertfall. Jeg kommer til å juble for Uniteds del når han goaler, ikke for Wazzas' skyld. Piss off for min del, håper han blir benka i lang tid fremover og nøyer seg med det uten en jævla tåre til media. Skabbete måte han har behandla Fergie, spillerne, fansen og klubben på. Alt for mer penger? Piece of shit. Det eneste som kan snu dette er om det er noe bak dette. At det er tidenes mest geniale charade fra SAF og Rooney for å presse Glazer. Isåfall har Rooney mer baller enn jeg trodde. Inntil det er bevist er Rooney er stukket gris i mine øyne. Det trasker og surrer rundt det at Rooney aldri vil bli det samme for meg igjen. Litt i affekt med tanke på den masete saken som har pågått og litt som fortsatt sitter. Jeg står fortsatt for at jeg aller helst ville sett han ende opp i City, for da kunne jeg virkelig fått utløp for følelsene jeg har for scouseren nå. Han var en av mine absolutte yndlinger gjennom haugevis av år. Javisst, han har vært cornerstone nr 1 i United i senere, men han er så mye mer enn det og. Utvendig og synlig hat for andre klubber, 100% hengivenhet, lojalitet. En ektehet fotballen mangler så sårt at the moment. Også bryter han alt for kroner som forhåpentligvis skal gå til barn i Afrika, Redd Panda foreningen i Asia og et slott til Colleen og Kai. Men gjorde han alt dette for moneyraise? Jeg er enig i at det er skabbete at navnbror Wayne hover inn mer i søpleklubben, men det skal ikke ha noe å si når man er 24 år og fått servert på sølvfat gjennom hele livet. Rekkevidden på tankenettet til Roon strekker seg ikke lenger enn jeg klarer å kaste en elefant. Gjorde han dette for å få lovnader om stjerner i neste overgangsvindu? Well done om han klarer det, og thumbs up om SAF var med på det. Som nevnt så fint før, buret til Glazer er rista nå, og det er deilig bare det. Jeg kommer til å bruke noen timer på en liten sak så fort jeg får tid. Jeg vil sette sammen all fakta, alle datoer og alle uttalelser og på ekte Sherlock Holmes vis, sette sammen bitene. Det er noe som skurrer så jævlig her og det er kanskje der bitterheten min sitter fortsatt. Hva er sjangsene for at dette var et show fra Rooney og Fergie for å presse Glazer? Jævlig små, men tanken pirrer meg. "Gutta på skauen"-status på hele gjengen isåfall. Det er ikke så enkelt som det vi har hørt hvertfall. Jeg klarer ikke spise gulroten mediene kaster ut, for saken virker falsk. Ikke "paranoid"-falsk, men jeg klarer ikke tro 100% på at dette har pågått bak dørene i 2 måneder uten at saken har rikka seg, også løser det seg på denne måten på 2 dager ute i media. Det er alltid noe mer. Gjorde Rooney det bare for å dobble ukelønna? Tviler. Stretford (heldig med navnet, verre med sjela) har hvertfall nok til å feire med champis på byen i kveld. Så til det journalister skriver nå. Har det sverta Man United? Nei, det syns jeg ikke. Rooney er allerede "legend" hos enkelte igjen, og United står uten en skramme. Det kommer til å ta tid for meg å svelge denne flausen til Wayne, men jeg får kose meg med United og resten av klubben før Wazza skal ut på banen igjen i mid November. Taktisk fin skade forresten for å riste av de verste følelse før han skal ut på banen igjen. Stygt redd for pipekonsert om han hadde spilt på søndag. Tiraden til Holloway? Fucking soul. Dette er mannen som burde styrt. Alt. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ikke "paranoid"-falsk, men jeg klarer ikke tro 100% på at dette har pågått bak dørene i 2 måneder uten at saken har rikka seg, også løser det seg på denne måten på 2 dager ute i media. Det er alltid noe mer. Klart ting blir litt mer prekært når det kommer ut på den måten. Ser det stadig vekk på programmer som TV2 Hjelper deg (uten sammenligning for øvrig), når saker kommer ut i media får folk fart på seg. Er enig i det Game skriver. Antar at den elendige formen så langt har vært pga usikkerhet hos Rooney, skal jeg bli, skal jeg stikke? I tillegg til problemene med Coleen. Og ja, jeg ser det med lønnsgreiene selv om han allerede tjente vanvittige summer. Er selv snurt over at jeg tjener 5,- mindre i timen enn en av kollegaene mine som startet samtidig og gjør akkurat den samme jobben. Er spent på hva som kommer nå. Kommer Rooney tilbake i form etter et par kamper? Blir han benket i starten? (tviler) Får jeg en glad/ekkel følelse når han scorer mål? Hvor lang tid tar det i tilfellet før jeg får respekt for han igjen? Vil den i det hele tatt komme? To ting er nok i hvert fall sikkert, den ene er at mange Unitedsupportere kommer til å ha svært delte meninger om Rooney i fremtiden. "Coleen forgave you, we won't" <-> Spent på deres reaksjon i neste hjemmekamp. Den andre er at jeg aldri kommer til å få den samme respekten for Rooney. Jeg så på han som et naturlig kapteinsemne ... Dette er mannen som burde styrt. Alt-Ctrl. Enig. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Herlig post Goldwing. For min del var det ikkje spontan jubel når eg såg nyheita tikke inn, det kom ein del små drypp på twitter som hinta om at eit eller anna ville komme til å skje, men når overskrifta kom om at kontrakta var signert og alt var "vel", så var eg mest letta over at SAF faktisk fekk det utav verden, slik han sa på onsdag, at klubben ikkje måtte lide under dette i lengre tid. Mine følelsar er veldig blanda i forhold til heile saka og til resultatet vi har endt opp med. Eg føler at Rooney har mykje å bevise framover. Det kan ikkje vere mykje nøling der i garden og motivasjonen, viljen og fightingspiriten bør vere i ypperste verdensklasse. Han må verkeleg vise at han faktisk er glad for å vere ein United-spelar i tida som kjem. Det er nesten så eg håper det har vore noko meir bak dette, som kanskje vil komme fram etterkvart, for eg følte meg trakka på som supporter. Samtidig var det nesten verre at Sir Alex blei trakka på. Ingen er større enn klubben, men Sir Alex er så stor som nokon kan bli i United og når nokon viser han så lite respekt som Rooney gjorde, så gjorde det ting berre endå verre. At Rooney signerer ei femårskontrakt er det mest fornuftige, både for klubben og for spelaren slik eg ser det og det betyr jo også at han har god tid på å forsøke å vinne tilbake dei supporterane som føler sterkast rundt sviket. Eg håpar at vi kan få litt fred rundt klubben ei periode framover no, sånn at spelarane kan konsentrere seg om det som skal skje på bana og ikkje alt anna. Forhåpentlegvis har ikkje Rooney fullstendig fucka til forholdet til dei andre spelarane i stallen. (Virkar ikkje sånn på Rio btw) Ein del nemner at dette har rista litt i buret til Glazers og det hadde sjølvsagt vore flott om vi kunne vist ambisjonane våre gjennom ei signering eller to som verkeleg vil kunne styrke stammen i laget. Samtidig så er eg av den oppfatninga at pressemeldinga som Rooney kom med på onsdag var fabrikert av Stretford og då spesielt delen om ambisjonar. Kanskje kjem det fram opplysningar etterkvart som gir eit klarare bilete av kva som har skjedd, men det føles som om at mykje av dette handlar om økonomi. For min del er det naturleg at ein spelar som Rooney, som har vore så viktig for denne klubben og då spesielt forrige sesong, då han heilt klart var vår viktigaste spelar, bør vere i toppen når det gjeld lønn og gjerne vere vår best betalte spelar, så sånn sett er det greit at han får betre betingelsar, om enn i kvalmande mengder og på ein idiotisk måte. Kampen på onsdag var eit helvete, ikkje så mykje på grunn av kampen, men mest på grunn av alt rundt. Det skal bli godt å sjå kamp igjen på søndag der eg slepper å høre om kva klubb Rooney kjem til å ende opp i og kor lite pengar vi vil få for han. Kanskje det tilogmed går an å nyte fotballen ei lita stund. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Takk for en god lesning Gold. På en måte følte jeg mye av det samme som deg, men kanskje ikke like sterkt. Jeg brukte jævla mye tid før dagene i går på å tenke hva faen som ville skje nå. Skulle han virkelig stikke av? Og til Shitty? Bare pga litt motgang? Jeg, som mange andre her, hadde ganske mange stygge ord og utsagn om fyren. Der og da følte alle det var velplassert, selv om mange visste at det ikke var klart før det var det. Da jeg fikk sms-en fra Shurger i dag om at han hadde signert en 5-årskonrakt jublet jeg ikke. Jeg var på en måte likegyldig de første fem minuttene der jeg satt i kantina. Jeg var liksom ikke glad og jeg er ikke det helt enda heller. Hva han gjorde var feil, men det kan ha vært lurt som Gold sier at det kan gjøre at vi får penger i kassa til klassespillere. Jeg håper virkelig det slår ut sånn. Det trenger vi, veldig! Mannen har nok å bevise nå. Jeg vil se 110% jobbing, selv i motgang og vil ikke se sutringen hans om han ikke får til. Det er det eneste han kan gjøre nå for å vinne min, og sikkert mange andres, troverdighet tilbake. Endret 23. oktober 2010 av DJ_Dark Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Blanda drops. På tide å lufte pennen igjen… Jeg logger meg på diskusjon.no ved bortimot hver anledning jeg surfer på nettet og omtrent like ofte tar jeg meg selv i å lure på hvorfor. Det er med all respekt å melde lite faglig innhold/dybde i det som diskuteres her og det er litt for få bidragsytere i omløp. Slik jeg ser det er forumet i stor grad en møteplass for gamle travere som logger innom av vanesak og som kun er ute etter å servere stikk til sine mot-debattanter, poste de siste nyhetene eller å gi komiker yrket et siste forsøk. At det daglig pågår en og annen usaklig og påtatt (kjedelig) feide mellom United og Liverpool supporterne er dog i tradisjonen tro og jeg har gjort mitt beste for å tilføre næring til rivaliseringen mens Liverpool har sirkulert i avløpet de to siste sesongene. Slik har forumet blitt og jeg er helt klart en av de som provoser hyppigst, så dette er ikke en rant på forumets kvalitet eller sutring over andre brukere, det er bare en konstatering - eller et skråblikk på hvordan fotballdelen har utviklet seg. For min del har forumet alltid vært en kanal til å få utløp for følelsene, ergo mange suspensjoner, krangler og mindre stolte øyeblikk, men jeg savner de lange avhandlingene og hete, men saklige debattene som engang var å finne herpå med jevne mellomrom. Håper med andre ord at balansen mellom banter og den gode debatten jevner seg ut igjen. Det er ikke de nye brukerne som er skyld i at forumet har blitt en dump for emosjonelle kamputbrudd og barnslig krangel, det er de gode gamle som har sluttet å tenke kvalitetsbevisst og som har hoppet på banter-toget som blant annet jeg var med på å ta til et nytt nivå. Ja, dette er en selvransakelse like mye som det er (konstruktiv?) kritikk av kjernen på forumet. Men nok "melodrama" (som Jotun ville kalt det) og over til det jeg egentlig ville skrive om, nemlig Manchester United. Det er ikke akkurat en statshemmelighet at jeg har det med å være i overkant kritisk til eget lag ved motgang, noe som irriterer vettet av de mest balanserte supporterne der ute, men jeg syntes både resultater (delvis) og spill har gitt argumentene mine pålegg på brødskiva den siste tiden. At jeg i første omgang er så "usaklig" kritisk ovenfor spillere og manager er utelukkende fordi jeg så sterkt ønsker at vi skal være best mulig og derfor blir jeg svært nedbrutt når mine pessimistiske antagelser blomstrer til, slik de til en viss grad har gjort de siste to årene. Min misnøye handler ikke så mye om resultater eller trofeer, som i å for seg er en mer er enn godkjent skue da jeg absolutt ikke forventer at vi skal vinne noe hvert år, men klart det er en pekepinn på "noe er feil." La meg få utdype: Jeg har lest biografiene til Sir Alex Ferguson, jeg kan klubbhistorien på rams, har fulgt United i årevis og så godt der lar seg gjøre fra avstand, føler jeg at jeg på mange måter kjenner prinsippene til både klubb og manager. Når det gjelder manageren så tror jeg mange på forumet, med rette, overvurderer Alex Ferguson. Mannen vil huskes som tidenes beste manager, noe han også er, men han har sine svakheter og disse mener jeg fort kan være en hindring for United i de nærmeste årene. Jeg anser Fergie som et salgs fjernt familiemedlem og min respekt for mannen kommer neppe til å overgås, enten det måtte gjelde krigshelter eller forskere som kurerer kreft. Som følelsesmenneske blir jeg rørt når jeg leser om mannen hvis prestasjoner jeg forguder og er uendelig takknemlig for. Personlig syntes jeg alt fra oppveksten hans til tiden hans som lojal sliter under den griske Martin Edwards er en vakker fortelling om en "vanlig" arbeiderklasse fotballentusiast som ved hjelp av et brennende ønske om å vinne, ambisjoner og yrkesstolthet har tatt veien fra skotsk skolefotball til å bli tidenes største manager. Alle som kjenner historien til Manchester United vet hvor stor gjeld klubben har til Sir Alex Ferguson. Når han kom til klubben som en ung og lovende manager i 86' var vi en tidligere storhet i ingenmannsland. United hadde størst oppslutning blant supportere i England også på 80-tallet (som var byggegrunnlaget som skilte United fra andre lovende prosjekter på den tiden) som konsekvens av blant annet de glamorøse/romantiske assosiasjonene klubben enda gav til fotballfrelste verden over, noe som igjen var som følge av det uendelig antall profiler som (hadde) ikledd seg den mektige Manchester United drakten og fantasifotballen vi hadde spilt. Men sportslig var United blitt en middelmådighet og sannheten var at Liverpool hadde hadde overtatt tronen som Englands største klubb. Man kan trekke flere paralleller til dagens reverserte forhold der Liverpool har mistet all kontakt med Man Utd og det som kalles vinnerkultur, men likevel var gapet mye større mellom LFC og United anno 1986 enn det er i dag. Ferguson revolusjonerte Man Utd fra en nokså fattig, uprofesjonell og elendig drevet enhet til det som udiskutabelt har blitt verdens største fotballklubb på samtlige plan. I fare for at denne teksten skal oppleves som en belærende historietime for de kunnskapsrike brukerne skal jeg ikke utdype alle de små og store bragdene manageren utførte med klubben, men heller hoppe rett til nerven i det jeg ønsker å sette fingeren på, nemlig at også Ferguson tross alt ikke er ufeilbar. Han som oss er laget av kjøtt og blod, ikke av gull og hårfønere, selv om det kanskje er vanskelig å tenke på skotten som menneskelig. Desto mer jeg leser om Ferguson desto mer forbauset blir jeg over hvor "normal" skotten er. Jeg tror det i stor grad er tilfeldigheter og en perfekt match (Ferguson og United) som har realisert begge parter. Det Ferguson har gjort for klubben er umenneskelig og hans bragder vil aldri overgås i profesjonell fotball igjen, men for fremtiden har jeg mine tvil om skotten har det som skal til for å ta United til den hellige tittel nr 19. Dette skrev jeg for noen år siden, til protest fra enkelte, men jeg står fortsatt for det jeg skrev da lite eller ingenting har skjedd for å motbevise mine anelser. Kort fortalt: De av dere som tror at Ferguson ikke ville hentet inn den ene storheten etter den andre på 90-tallet kjenner ikke fotballen deres, enkelt å greit. Ronaldo, Batigoal osv er alle navn skotten hadde ønsker om å hente. Å si at det å handle stort ikke er The Manchester United Way vitner om en mangel på kunnskap. Ferguson har siden sine tidligste år i manageryrket hatt et stort fokus på ungdomsarbeid og utvikling av egne produkter (jamfør match med klubbens verdier, ref Sir Matt Busby) men han har aldri hatt en spille/ungdomsfilosofi som for eksempel nettopp Sir Matt Busby eller Arsene Wenger. Dette gjelder spillestil også, selv om han helt klart står for en offensiv fotball, så jobber han utifra det han har og ikke utifra en taktisk visjon. Det at han handler for årene som kommer og fokuserer på ungdommen er slik jeg ser det konsekvens av hans erfaringer med å mikse inn ungdomlig mot og energi inn i en spillergruppe, samledes som det er en svært tilfredsstillende politikk både økonomisk og sportslig. For å gå litt tilbake i tid: Det Ferguson kom til var en aldrene, men dyktig spillertropp med lav moral og liten disiplin. Det han gjorde var å ta vare på dem som han klarte å få budskapet gjennom til (Robson for eksempel) og derfra handlet han inn typer som Hughes (tilbake) McClair, Bruce, Pally, Anderson og en haug av Storbritannias mest lovende spillere. Det som revolusjonerte Man Utd var transformeringen fra en useriøs drikkekultur til en profesjonell spillegruppe, backet up av en veldriftet organisasjon med Ferguson i spissen. Siden United den gang ikke hadde de store midlene å rutte med takket være blant annet den griske Martin Edwards kunne ikke Ferguson kjøpe de spillerne han ønsket til klubben med engang, derfor tok det noen år før "målene" hans lykkes. Hvert år som gikk bygde han videre på og det var han suksessrik med frem til 95. Inntil da hadde han "kun" spedd på med talentet Lee Sharp, Robins og den unge walisiske trollmannen Ryan Giggs av merkbare talenter. Det var i grunn tilfeldigheter som gjorde at kullet class of 92 ble satset på så hardt som det ble og det var nok i den siste perioden (før pengene tok over idretten) hvor en slik lokal satsning var mulig. Paul Ince hadde blitt maktsyk og selv om han var en av de største stjernene på Old Trafford ble han solgt til Italia, han hadde falt i Fergusons unåde. Hughes benyttet seg av en fri overgang til Chelsea og motoren på høyrekanten Andrej Kanchelskis var blitt pengegrisk (hadde en klausul i kontrakten som sa at han fikk 1/3 av overgangssummen) og ble solgt til Everton rett før seriestart. I tillegg var en god bråta av gamlingene gått ut på dato og et par ble solgt. I følge Ferguson selv var dette perioden i karrieren sin hvor han var mest engstelig for å få fyken og styret var langt i fra villig til å gi ham en kontrakt i størrelsesorden med G. Graham i Arsenal, slik skotten selv krevde. At Scholes, Beckham, Butt og unggutter som Giggs skulle bli så gode som de ble var en stor risiko og selv om Alan Hansen måtte svelge noen kameler for sin famøse "du vinner ikke noe med barn" så hadde grunn til å tvile. Ferguson hadde dog geniet Cantona og ligaens beste midtbanespiller i Keane (jamfør dagens debatt rundt kjøp av etablerte spillere, slik disse var) å bygge rundt, noe han var både heldig med og naturligvis usannsynlig dyktig til. Det er her skoen presser for meg vedrørende dagens stall. Finnes talentene der og er kjernen god nok? Fergusons store styrke er selvsagt hans evner som menneskekjenner/psykolog og det å sette sammen personligheter til en enhet han stoler helt og holdent på. Om Ferguson har én kjepphest så er slik jeg ser det at samholdet/moralen i laget er drivkraften til suksess. Dersom man kikker nøyere på overgangene til Ferguson så bærer de preg av at personlighet er bortimot like viktig som kvalitet. Fergie sitertes selv på at han ofte henter spiller han "ser seg selv i" og at personligheter som enten blir for "store" eller ikke matcher graderoben, ikke har noen fremtid på Old Trafford. Dette er for meg kjernen til hvorfor Ferguson til dags dato er den beste manageren der ute. Det er for øvrig artig å trekke paralleller til Jose Mourinho som for meg helt åpenbart har adoptert noe av det samme i form av innføringen av lagånd og samhold i sine lag. Det er derfor jeg tror portugiseren ser opp til Ferguson, rett å slett fordi han er mannen hvis stil han har kopiert. Men hvorfor er jeg pessimistisk? Jo, fordi jeg mener Fergusons store styrke også har en bakside, en slags svakhet om du vil. Han stoler litt for blindt på sine svakeste kort og han har ikke lengre den samme kjernen å bygge rundt. Gamlegutta har blitt… for gamle og det finnes ikke lengre noen Eric Cantona, Ronaldo, Robson, Keane osv å bygge rundt. Nå er det Fletcher, Anderson og Carrick på midten, som er den viktigste lagdelen, spillere som ikke er av samme kaliber og det er disse som skal stå for drivkraften fremover på banen. Som jeg pleier å si, spissene må få mat for at de skal score mål. Bak har han midtstopperparet sitt i god tradisjon tro, men det mangler en brodd ved (fjor) årets United og jeg har sett en aldri så liten knekk komme lenge. Det er en banal påstand ettersom vi ligger så godt an som vi gjør, jeg vet, men United trenger desperat å gjøre noe med midtbanen sin om vi skal vedlikeholde/bedre dagens spill og resultater. Vi mangler ikke så mye, det er fortsatt bøttevis av kvalitet på Old Trafford, men den edgen som vi har hatt er dessverre borte og siden den forlot oss har vi ikke vunnet noe av betydning og jeg tror ikke vi kommer til gjøre det igjen heller, ikke før den handles inn fra markedet. Vi må ned fra gjerdet snart og knive med kjøpeklubbene, for dagens tropp begynner å se ferdigmelket ut. Hvis vi analyserer Uniteds overgangshistorie vil vi se at en stor andel av profilene som har ført klubben til suksess har vært kjøp, da gjerne etablerte spillere eller store talenter, ikke busby babes eller fergies fledglings. De har fra mitt ståsted vært mer påfyll en noe annet. Fra Billy Meredith til Denis Law til Cantona har det alltid vært en tilførsel av etablert kvalitet, noe vi de siste årene helt har sluttet å sikte oss inn på. Vi vet jo dessuten at katalysatoren til Fergusons suksess på 90 tallet, kong Eric, ble kjøpt ved en tilfeldighet og ikke etter ønske, så Ferguson har utvilsom hatt sin porsjon med tur i karrieren også. Men… Det er for så vidt greit nok å kjøpe for fremtiden om stammen i laget er godt nok, men siden Ronaldo forsvant har den ikke vært det. Ironisk nok er det Berbatov, en spiller mange inkludert meg selv har hudflettet før, som er klubbens toppscorer. Hva var han? Jo, et storkjøp. Rooney som var det året før kostet £30m, så at United ikke har og ikke trenger å kjøpe stort er en myte. Nei, vi er ikke et Real Madrid, men også vi må kjøpe kvalitet for å kunne være konkurransedyktige og jeg frykter for fremtiden om denne transferpolitikken med å handle inn uprøvd råmateriale som Obertan og Bebe forsetter. Hva er sjansen for at disse blir en ny class of 92 ? United har ikke et krav på å ligge i toppen av tabellen hvert år og rett som det er kan det for være at vi får en smell og gradvis mister kontakt med toppen av europeisk fotball og når du kommer inn i den spiralen er det mildt sagt vanskelig å komme opp på hesten igjen. Bare spør Liverpool eller Arsenal. Misforstå meg rett, det finnes ingen bedre mann til å lede United enn Ferguson, men ser han at det trengs en stor opprydning i stallen og har han blitt litt for fornøyd med (en innbilt) ungdoms filosofi? Jeg er ikke så sikker på at Ferguson får marginene på sin side denne gangen, for tegnende har vært der lenge og de har vært tydelige uten at skottene har agert ved å hamstre inn kvalitet. Når selv en amatør som meg har sett åpenbare mangler (jeg påpekte midtbanekrisen for noen år siden nå) så syntes jeg at selv den allmektige skotte må finne seg i å få litt kritikk. Man kan være en så god manager som man bare vil, men man må ha de rette spillerne. Det har ikke helt Man Utd i 2011, men jeg håper…. Jeg blir ikke overrasket om Ferguson motbeviser meg, men jeg har en liten mistanke om at han nærmer seg slutten og at den ikke blir fullt så glamorøs ifht stil på fotballen (han arbeider som presisert ovenfor med det han har av materiale, ergo blir det en defensiv fotball når han ikke har de offensive strengene å spille på) og titler som den har vært. Men fremtiden til United har han uansett sikret og en ny manager vil forhåpentligvis kunne sette sitt preg på klubben slik Ferguson i sin tid gjorde og bygge videre på snøballen skotten begynte å rulle på engang i november 1986. Sommeren '11 legger kortene i min kabal. Finnes forresten ikke noe bedre å skrive seg i kamphumør når helga nærmer seg. Endret 3. mars 2011 av Goldwing 8 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Vet du misliker kommentarer her i tråden, men du skriver vannvittig bra og velformulert! Thumbs up! Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Koselig Jotun! Skriver mest for egen hygge, gjerne med en god kopp kaffe og tven på i bakgrunnen, men det er jo artig at noen gidder å lese skribbleriene og atpåtll finner det å være ålright lesning. Om du eller andre har noe å meddele på bakgrunn av det jeg skriver er dere velkomne til å gjøre det her. Gav opp en "ren" tråd etter ei drøy uke fra oppstart, både fordi det var tafatt og umulig å gjennomføre. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hva med å kutte ut brannmannskarrieren og gå for noe skrive-ish? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Vel. Du liker vel ikke komentarer her inne som noen sier men alikevel Først og fremst. Det er godt formulert. Du bygger opp til et men her. Hvor er det hen? Hvem skal ta over? Hvem er det som er tilgjengelig som du har så stor tro på? Du kan ikke bare argumentere mot Ferguson og si at en eller annen kommer og gjør en bedre jobb. Liverpool fansen ville jo ha Benitez tilbake noen måneder etter at de hang han på korset og bedyret at "- Jeg var en av dem som likte han" Om du hadde rett er det mange meninger om. Jeg vil nå heller si at resultatene våre motbeviser deg men den diskusjonen har vi hatt utallige ganger. Jeg føler dette er Ronaldo diskusjonen på nytt igjen. Og den Liverpool diskusjonen jeg siktet til for litt siden. Ronaldo var så egoistisk. Vi kom til å bli bedre når Ronaldo dro for da fikk andre spillere slippe til. Argumentet er ikke direkte feil men det er veldig naivt. Jeg prøvde å markere det med å satse en kasse øl på at vi kom til å ta mindre poeng den første sesongen etter Ronaldo. En veddet i mot, og jeg vant med ganske god margin (og ikke fått en kasse øl) Gresset er ikke alltid grønnere på andre stadioner. Andre spillere er ikke alltid bedre enn våres. Real Madrid solgte Sneijder og van Der Vart, og kjøpte Ronaldo, Kaka, Øzil, og Benzema. Kaka og Benzema har floppet og der var 80 mill i dass, mens Ronaldo og Øzil klarer neppe å vinne La Liga alene. Van Der Vart og Sneijder herjer i sine nye klubber. For Real Madrid har det ikke så mye å si siden bankene i Spania og turistorganisasjoner tar regningen, men så heldige er ikke vi. Vi må kjøpe fornuftig. Ok, Bebe og Obertan er pr. dags dato ikke det beste eksemplet, men det er bedre enn å bare kaste 80 mill ut vinduet. Men du har rett i at kjøpene har forandret seg mye. Ferguson virker mye mere avventende enn det han var før. Å handle stort sluttet mere eller mindre da vi brente oss på Veron. En strålende spiller som passet like bra inn i laget som motorolje på pizza. Etter det har han satset hardere på å kjøpe fremtidsprosjekt som han vil forme inn i laget. Som Carrick, Nani og Ronaldo. Uslipte diamanter som han formet til gode brikker inn i puslespillet. Personlig tror jeg han vil prøve å styrke den sentrale midtbanen (som er den eneste lagdelen som ikke yter på samme nivå som tidligere generasjoner), og jeg har full tro på at han er den rette mannen til å gjøre det. Jeg har ikke peiling på hvem det skulle ha vert. Om Anderson begynner å levere på toppnivå eller om han forelåpig spiller i en annen klubb. Jeg frykter dagen vi er uten Fergie. 20 år er en bra storhetsperiode og jeg tror vi da må belage oss på en tid med mere kaos med managerbytter helt til vi finner noen som klarer seg tålelig. Om vi når de resultatene vi er vandt til får vise seg, men jeg tviler. Jeg kan bli med på et nytt veddemål med de som vil sparke Fergie og sesongen etter så kommer halvparten til å aldri inrømme at de ville sparke han. Akurat som de som ville kvitte seg med Ronaldo plutselig forsvandt Vel. Det er veldig mye jeg er uenig i men vi har diskutert før. Du skriver bra og har en uendelig tro på det du mener, og ære være deg for det. Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Du bygger opp til et men her. Hvor er det hen? Hvem skal ta over? Hvem er det som er tilgjengelig som du har så stor tro på? Du kan ikke bare argumentere mot Ferguson og si at en eller annen kommer og gjør en bedre jobb. Liverpool fansen ville jo ha Benitez tilbake noen måneder etter at de hang han på korset og bedyret at "- Jeg var en av dem som likte han" Gjør jeg det? Jeg prøvde å sette sammen en tekst til ettertanke, intet mer. Jeg har ingen bakanliggende agenda mot Ferguson, så de paranoide påstandene kan du gi slipp på. Å være kritisk til noe/noen betyr ikke at du ønsker dem sparken. Jeg argumenterer ikke i mot Ferguson, jeg peker på hans (få) svakheter og påstår at dette muligens kan være hemmende for klubben i årene som kommer. Sommeren som kommer vil som sagt være svært tellende for min endelige konklusjon. Jeg ønsker absolutt ikke at Fergie skal sparkes, like lite som deg, noe jeg har skrevet til deg før også, men jeg tror United vil klare seg bedre uten Ferguson enn folk flest tror. Ingen vil kunne gjøre det han har gjort, men nå er klubben så stor at fundamentet allerede er der. Så suksessfulle som vi har vært forventer ingen at vi skal være, men fotballromantikkeren i meg er skuffet over fotballen vi har spilt de siste to og et halvt åra. Nå er det ingen bombe at du og jeg har et ulikt syn på hva som er viktig i fotball, men det er fint at vi kan respektere hverandres mening uten å slenge med leppa. For meg er spillestil og offensiv tankegang i god United ånd essensielt, for deg er resultater alt som rår. Det er klart at det blir en "kulturkrasj" der. Om du hadde rett er det mange meninger om. Jeg vil nå heller si at resultatene våre motbeviser deg men den diskusjonen har vi hatt utallige ganger. 1 LC trofé på to sesonger er godkjent det, men ikke spesielt sterkt, spesielt ikke mtp at vi har spilt mye destruktiv og regelrett trist fotball i denne perioden. Jeg føler dette er Ronaldo diskusjonen på nytt igjen. Og den Liverpool diskusjonen jeg siktet til for litt siden. Ronaldo var så egoistisk. Vi kom til å bli bedre når Ronaldo dro for da fikk andre spillere slippe til. Argumentet er ikke direkte feil men det er veldig naivt. Jeg prøvde å markere det med å satse en kasse øl på at vi kom til å ta mindre poeng den første sesongen etter Ronaldo. En veddet i mot, og jeg vant med ganske god margin (og ikke fått en kasse øl) For det første så fikk de som skrev at de andre spillerne ville stå frem rett, jamfør Rooney, Fletcher, Berbatov og Nani. De kunne ikke vite at Ferguson aldri brukte pengene vi mottok til å erstatte Ronaldo. Men det er uansett en dårlig sammenligning, for jeg tror ikke at "alt blir så mye bedre" når Ferguson legger managerkortene på hylla. Gresset er ikke alltid grønnere på andre stadioner. Andre spillere er ikke alltid bedre enn våres. Real Madrid solgte Sneijder og van Der Vart, og kjøpte Ronaldo, Kaka, Øzil, og Benzema. Kaka og Benzema har floppet og der var 80 mill i dass, mens Ronaldo og Øzil klarer neppe å vinne La Liga alene. Van Der Vart og Sneijder herjer i sine nye klubber. For Real Madrid har det ikke så mye å si siden bankene i Spania og turistorganisasjoner tar regningen, men så heldige er ikke vi. Vi må kjøpe fornuftig. Ok, Bebe og Obertan er pr. dags dato ikke det beste eksemplet, men det er bedre enn å bare kaste 80 mill ut vinduet. Jeg forventer ikke at United skal kjøpe spillere i samme stil som Real Madrid, Chelsea eller City. Men en og annen etablert spiller må inn med jevne mellomrom og det nytter ikke å bare kjøper unge og lovende spillere. Jeg viser til Arsenal. Men du har rett i at kjøpene har forandret seg mye. Ferguson virker mye mere avventende enn det han var før. Å handle stort sluttet mere eller mindre da vi brente oss på Veron. En strålende spiller som passet like bra inn i laget som motorolje på pizza. Skal et miskjøp konkludere med at alle storkjøp er en for stor riskio? Roy Keane og Robson var også rekordkjøp i sin tid. Van Nistelrooy, Rooney og Rio Ferdinand kostet også flesk. Det er langt større sansynlig å ende opp med katta i sekken ved å kjøpe ukjente talent, jamfør Tosic, Bebe, Manucho osv som til sammen har kostet langt mer enn Veron gjorde. Ronaldo var ikke en stor gamble, alle så at den gutten hadde noe spesielt. Selvsagt visste ingen at han skulle bli så god, men det er slike type talent vi må handle inn og de koster gjerne endel. Typer som Bellion og co er en langt større risiko. United har faktisk råd til å satse litt og det må til. Jeg frykter dagen vi er uten Fergie. 20 år er en bra storhetsperiode og jeg tror vi da må belage oss på en tid med mere kaos med managerbytter helt til vi finner noen som klarer seg tålelig. Om vi når de resultatene vi er vandt til får vise seg, men jeg tviler. Jeg frykter også en Ferige-less hverdag, men det er en god frykt. Å leve i gårsdagen er for pensjonister. Slik jeg ser det er Man Utd som en historiebok. Vi mister jo ikke det Ferguson har gjort for klubben, men vi skriver et nytt og spennende kaptiell i det som i høyeste grad kan kalles en "levende" fortelling. Jeg verken tror eller forventer at vi skal vinne like mye som vi har gjort i årene fremover. Hvem som skal ta over United når den tid kommer? Jeg vet ikke, det er rett å slett ikke min jobb og jeg stoler på at Ferguson, Charlton og United styret evner å finne en spennende avtager. Å ta over etter Ferguson er som å hoppe etter wirkola, men jeg har stor tro på at det kan bli vel så spennende dager på Old Trafford som ståa er i dag. Det var ingen som trodde at vi skulle få en manager i samme klasse som Sir Matt igjen heller. Endret 3. mars 2011 av Goldwing Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Vil ikke krangle nå. Det du skrev var bra skrevet og det er lite sånne inlegg i forumet. Vi kan krangle en annen gang. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) 1 LC trofé på to sesonger er godkjent det, men ikke spesielt sterkt, spesielt ikke mtp at vi har spilt mye destruktiv og regelrett trist fotball i denne perioden. Nå synes jeg du vrir veldig på faktaene. Denne sesongen er ikke over enda. Vi anses fortsatt for å være favoritter til å ta PL-pokalet i år av mange nøytrale. Vi er fortsatt med i FAC og CL. De siste 4 (fullførte) sesongene har vi 3 ligagull og et gull i CL, samt en finaleplass. Det må være over all forventning. I fjor endte vi på en ikke direkte urovekkende andreplass i ligaen, ett fattig poeng bak Chelsea. Når det er sagt er jeg enig når det gjelder dine bekymringer om midtbanen vår. Vi trenger minst én bunnsolid forsterkning der i sommer, og det tror jeg at vi får. Dessuten har vi sjeldent, nærmest aldri spilt direkte destruktiv fotball. Trist har fotballen vært mange ganger, men viljen til å angripe har alltid vært tilstede, bare ikke alltid evnen. [edit]Forøvrig kudos for et langt, interessant og velformulert innlegg. Interessant lesning, selv om jeg er litt mer optimistisk på Uniteds vegne selv Endret 3. mars 2011 av Geir M Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Min ønskeliste for sommeren 2011 lyder som følgende. 1. Alexis Sanchez - Denne kommer neppe som noen bombe. Hvorvidt dette er en realistisk overgang lengre kan diskuteres. Jeg holder ikke pusten... 2. Luka Modric - Mulig å kjøpe, men jeg har mine tvil. Denne mannen er som skapt for vår fotballfilosofi og vil være sommerens ultimate kjøp. Likevel, han har ikke auraen Sanchez har. Sneijder er i samme kategori, men nederlenderen anser jeg som totalt urealistisk. 3. Adel Taraabt - Må være balløyas diggeste godetripose når han har dagen. Probelmet er at han er en sekk med bæsj på sitt verste, men hans herlige arroganse (Cantona-esque) og teknikk er noe jeg drømmer om å se igjen på Old Trafford og da for hjemmelaget. Ta en kikk på denne snutten: http://www.youtube.com/watch?v=uBKTBlpnxVs 4. Leighton Baines - Verdens beste venstreback og han spiller for stusslige Everton. Ferguson må spise giftig sopp daglig som ikke har fått med seg at endproduct-mesteren som hadde vært hypet til det idiotiske om han het Leightinho Báinsinho holder til borti høgget her, men ikke er på noens lister. En lagspiller! http://www.youtube.com/watch?v=BWBw2ZYehW8&feature=related 5. Karim Benzema - Ja, han valgte Rea foran United og ja han har vært en delvis flopp i spania. For United er jeg bombesikker på at denne mannen hadde rocket båten. Som skapt for engelsk fotball. 6. Ezequiel Lavezzi - Minner veldig om Tevez i spillestilen, men har edge og er langt mer underholdene å se på. Kommer til å legge til flere etterhvert. Hvem er ønsker dere å se i United trøye neste sesong? Endret 11. juni 2011 av Game Lenke til kommentar
archanios Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Sanchez, Modric og Baines hadde eg nok ikkje hatt noko i mot. Egentleg er eg ikkje så veldig kresen på anna enn at vi får inn ein kreativ sentral midtbanespelar som kan gå rett inn og gje oss ei skikkeleg forsterkning. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Modric, Young og P. Jones holder for min del. Har vært kritisk til et kjøp av Young, men endret mening etter å ha lest et blogginnlegg om han. Så lenge han ikke blir for dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå