Gå til innhold

Nikon D3000: Diverse spm

Anbefalte innlegg

Heihei, da var det min tur å få litt problemer:

1.Hva endrer jeg får å få ta bilde av folk i høy fart?(i denne samenheng folk som hopper med slalom ski)

2. Hvor kan jeg få kjøpt stativ og hvilke stativ er anbefalt??

3. Hvor kan jeg kjøpt fjernkontroll og hvilke er anbefalt?? (har sett folk som laget sin egen og, åssen gjør man det? :ohmy: )

4. Jeg har ett gammelt objektiv her (Nikon AF NIkkor , 35-135) og når jeg putter det på og ser gjennom søkeren, så ser jeg bra helt til jeg tar ett bilde, da blir ting plutselig veldig mørke både i søker og på bildet. Hvorfor det?

5.Hva kan jeg bruke for å pusse bort støv og skitt fra objektiv??

Dette var alt, håper dere kan svare.

-Andreyy :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av dine spørsmål er spesifike for D300 men gjelder "alle" speilreflakskameraer.

1) For å fryse bevegelser må du bruk kort lukkertid. Dette betyr i praksis at du også er avhengig av stor blenderåpning og høyere ISO for at bildene skal bli korrekt eksponert (du må ha samme lysmengde inn).

2) Stativ for du kjøpt i fotoforretning, Clas Ohlson etc. Du bør ha et stødig stativ - men hvilket er avhengig av hva du skal bruke det til. Det stilles mindre krav til et du bruker innendørs med lett standardobjektiv. Bruker du kraftig tele må stativet være svært stødig.

3)Fjernkontroller finnes det mange av i markedet. Søk på Internett og du vil finne mange utgaver. Pass på at det passer din kameramodell. Phottix har fjernkontroller til mange kameramodeller og merker, både Canon og Nikon.

4) Tyder på at du har et gammelt objektiv som ikke er fullt støttet av kamerahuset. derfor blendes det ned før bildet tas (mindre lys inn gir mørkere søker). Dette står forklart i manualen din.

5)Linsepapir fås i de aller fleste fotoforretninger.

Lenke til kommentar

Når det gjelder AF 35-135, forsøk å sette blenderringen til det oransje tallet. Autofokus på D3000 får du ikke, men det skal ikke være noe problem med lysmålingen, om jeg har forstått AF-betegnelsen rett. Tungvindt å bruke uten AF, men kan muligens være grei for å teste ut mulighetene ved tele o.l.

Ang. det første spørsmålet, burde vel veiledningsmodusen på D3000 gi litt hjelp. Alternativet er scenemodusen "sport". Om du har mulighet til å prøve deg frem, er "Tv" veien å gå. Forsøk deg frem med ulike hastigheter, har dessverre ikke peiling på hvor mye som må til for å fryse slalom, men mest sannsynlig oppmot 1/500 s.

Lenke til kommentar

"Tv" er ikke Nikonesisk - det heter "S" (for Shutter priority).

For meg høres det ut som om den 35-135-zoomen er litt syk. D5000 bedriver ikke nedblendet lysmåling, men jeg tipper at blendermekanismen på objektivet henger seg opp, slik at blenderen ikke åpner seg skikkelig etter at bildet er tatt.

Lenke til kommentar

oki, tusen takk for alle svar nok en gang, har fått svar på alt på.

Anew: Ja det kan hende att det er det som er grunnen, smart teori ;)

Aiki: SKal prøve neste gang jeg er ute å tar foto helt ned til 1/500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...