Anterialis Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Hei, jeg har flere pc-er i hjemmenettverket mitt, og bruker disse pc-ene både her hjemme (duh..) og på diverse andre åpne nettverk (universitetet, div. caféer ol.), og jeg "må" av den grunn kjøre et DHCP-opplegg (motta IP hver gang, ikke fast IP på pc-en). Hjemme har jeg dog en del porter som er forwarded til de forskjellige pc-ene, basert på IP naturligvis. Jeg er derfor avhengig av at samme PC mottar samme IP hver gang fra routeren, ellers blir det plutselig krøll. Det jeg nå da lurer på er om det er noen muligheter for å sørge for at routeren alltid tildeler samme IP til samme maskin, være seg om det er basert på MAC identifikasjon eller andre løsninger? I dag har jeg satt opp routeren med så lang leasing tid som mulig, og har til nå opplevd å motta samme IP hver gang (flaks?). Jeg vil dog få til en løsning som sørger for at hver pc mottar samme IP hver eneste gang, om dette er mulig. MAO: hvordan bør jeg løse "problemet" mitt på en best mulig måte? Jeg kan med en gang si at jeg ikke er noen kløpper med nettverk, og at det er en viss mulighet for at jeg har misforstått noe her. Ikke nøl med å rette meg! På forhånd takk =) EDIT: Jeg leser inne i nettverksinnstillinger på pc-en min at det står noe om DHCP-klient ID, hva er dette? Endret 6. mars 2010 av w3p Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Dette går fint an, og er ikkje så uvanleg. Det er ikkje alle ruterar som støttar det, men om du skriv kva for ruter du har kan ein enkelt finne ut det. Det du er ute etter heiter static lease. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Enkleste og beste er vel ganske enkelt å ha forskjellige tilkoblingsprofiler fra sted til sted, Jeg har følgende profiler på min mac: Hjemme hos mine foreldre SiO og UiO (siden det er samme logindetaljer) Andre nett. Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Skjønner ikke hva som egentlig kan gjøre at det blir kluss her, om du ikke har statisk adresse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Enkleste og beste er vel ganske enkelt å ha forskjellige tilkoblingsprofiler fra sted til sted, Jeg har følgende profiler på min mac: Hjemme hos mine foreldre SiO og UiO (siden det er samme logindetaljer) Andre nett. Det enkleste er å sette router til å tildele samme IP("static lease") til aktuelle maskiner(egentlig MAC-adresse/nettverksenheter). De fleste routere har mulighet til dette. Nesten en selvfølge dersom man har satt opp web-server/SSH-tjenere/andre tjenester i sitt hjemmenettverk (som skal nås fra WAN). Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Som regel så er det vell standar at de fleste rutere (ikke alle) husker mac-adressa og gir samme ip adresse til pc`n. Finn ut hvilken ruter du har så kan vi hjelpe deg. Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst. DHCP? Jeg kan prøve å forklare. Noen må rette meg hvis jeg tar feil. La os si at ruteren din har ip adresse 192.168.1.1 Så er det noe som heter DHCP inne i ruteren som gir ut ip adresser automatisk mellom 192.168.1.100 til 192.168.1.199 til pc`er som kobler seg til. Så du slipper å hente eller å skrive ip adressa selv. Så hvis du slår av DHCP inne på nettverksinnstillinger så trur jeg ikke du kommer på nett. Endret 6. mars 2010 av ZERO6237 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Som regel så er det vell standar at de fleste rutere (ikke alle) husker mac-adressa og gir samme ip adresse til pc`n. Finn ut hvilken ruter du har så kan vi hjelpe deg. Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst. DHCP? Jeg kan prøve å forklare. Noen må rette meg hvis jeg tar feil. La os si at ruteren din har ip adresse 192.168.1.1 Så er det noe som heter DHCP inne i ruteren som gir ut ip adresser automatisk mellom 192.168.1.100 til 192.168.1.199 til pc`er som kobler seg til. Så du slipper å hente eller å skrive ip adressa selv. Så hvis du slår av DHCP inne på nettverksinnstillinger så trur jeg ikke du kommer på nett. Ja vet sånn ca hva DHCP er =) Jeg har en AE router (airport express). Jeg vil kjøre DHCP i heimen da jeg har en del mindre wifi clienter også, som iPhone. EDIT: ah, jeg tror jeg fant det ut. Det er noe som heter DHCP-reservering, og den sier at den gir IP til mac-adr. Jeg forsøker dette. Takk for all hjelp =) Endret 6. mars 2010 av w3p Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg skriver nytt svar slik at folk ser jeg har kommet med et nytt innlegg. Jeg har to forskjellige valg ser jeg: enten la routeren gi ut IP til spesifikke mac-adresser (som jo forøvrig løser problemet mitt), men også ved hjelp av DHCP-klient ID. Hva er sistnenvte, hva er forskjellen på dem, og hvilken burde jeg bruke? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hva er lengste periode du kan sette lease time på i DHCP? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Jeg skriver nytt svar slik at folk ser jeg har kommet med et nytt innlegg. Jeg har to forskjellige valg ser jeg: enten la routeren gi ut IP til spesifikke mac-adresser (som jo forøvrig løser problemet mitt), men også ved hjelp av DHCP-klient ID. Hva er sistnenvte, hva er forskjellen på dem, og hvilken burde jeg bruke? Hva med Google Mao, det er ikke forskjell, men ulike begrep/benevnelse på samme ting. Slik jeg tolker det. Bruk nå heller tiden din til å bli kjent med Web-grensesnittet til din router, og gjør det du må for å reservere IP'er til din(e) maskiner i ditt lokalnett. @konungr: Hva er vitsen? Med å endre/tukle med dette? Normalt vil router tildele akkurat samme IP til en nettverksenhet (PC, mobil) uansett "lease-time". Dvs. din enhet (PC, mobil) får akkurat samme IP ved neste oppstart/pålogging. "Reserve IP/static lease" er mer en ekstra forsikring at det ikke skjer noen endringer her som påvirker serverprosesser i ditt LAN<->WAN-oppsett. Den har en intern tabell som ikke endrer seg før du , enten manuelt gjør noe (web/kommando-grensesnitt), eller resetter router. Dette gjelder ivhertfall de (relativt få) routere jeg har hatt eie. Endret 6. mars 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 ... @konungr: Hva er vitsen? Med å endre/tukle med dette? Normalt vil router tildele akkurat samme IP til en nettverksenhet (PC, mobil) uansett "lease-time". Dvs. din enhet (PC, mobil) får akkurat samme IP ved neste oppstart/pålogging. "Reserve IP/static lease" er mer en ekstra forsikring at det ikke skjer noen endringer her som påvirker serverprosesser i ditt LAN<->WAN-oppsett. Den har en intern tabell som ikke endrer seg før du , enten manuelt gjør noe (web/kommando-grensesnitt), eller resetter router. Dette gjelder ivhertfall de (relativt få) routere jeg har hatt eie. Trådstarter skrev i første innlegg at lease time var satt på max, så jeg var i grunnen bare interessert i på hva den var. Du må gjerne fortsette å mene at å "tukle" (hva du enn mener med det) med lease time er bortkastet; jeg vil tippe at bortimot 100 % av de som jobber med påloggingsservere og dhcp vil ha et annet synspunkt på dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 ... @konungr: Hva er vitsen? Med å endre/tukle med dette? Normalt vil router tildele akkurat samme IP til en nettverksenhet (PC, mobil) uansett "lease-time". Dvs. din enhet (PC, mobil) får akkurat samme IP ved neste oppstart/pålogging. "Reserve IP/static lease" er mer en ekstra forsikring at det ikke skjer noen endringer her som påvirker serverprosesser i ditt LAN<->WAN-oppsett. Den har en intern tabell som ikke endrer seg før du , enten manuelt gjør noe (web/kommando-grensesnitt), eller resetter router. Dette gjelder ivhertfall de (relativt få) routere jeg har hatt eie. Trådstarter skrev i første innlegg at lease time var satt på max, så jeg var i grunnen bare interessert i på hva den var. Du må gjerne fortsette å mene at å "tukle" (hva du enn mener med det) med lease time er bortkastet; jeg vil tippe at bortimot 100 % av de som jobber med påloggingsservere og dhcp vil ha et annet synspunkt på dette. Det er jo gjerne litt andre praktiske innvirkninger av lease-time på et "ordentlig nett" kontra ett hjemmenettverk, som i prakssi antakelig aldri vil ha nok forskjellige mac-adresser til at det blir nødvendig å resirkulere IP-adresser på nytt. AtW Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er jo gjerne litt andre praktiske innvirkninger av lease-time på et "ordentlig nett" kontra ett hjemmenettverk, som i prakssi antakelig aldri vil ha nok forskjellige mac-adresser til at det blir nødvendig å resirkulere IP-adresser på nytt. AtW Greit nok, men det fine med korrekt konfigurasjon av tjenester, inkl. dhcp, er at de da gjør som forventet i alle nett - store og små. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 ... @konungr: Hva er vitsen? Med å endre/tukle med dette? Normalt vil router tildele akkurat samme IP til en nettverksenhet (PC, mobil) uansett "lease-time". Dvs. din enhet (PC, mobil) får akkurat samme IP ved neste oppstart/pålogging. "Reserve IP/static lease" er mer en ekstra forsikring at det ikke skjer noen endringer her som påvirker serverprosesser i ditt LAN<->WAN-oppsett. Den har en intern tabell som ikke endrer seg før du , enten manuelt gjør noe (web/kommando-grensesnitt), eller resetter router. Dette gjelder ivhertfall de (relativt få) routere jeg har hatt eie. Trådstarter skrev i første innlegg at lease time var satt på max, så jeg var i grunnen bare interessert i på hva den var. Du må gjerne fortsette å mene at å "tukle" (hva du enn mener med det) med lease time er bortkastet; jeg vil tippe at bortimot 100 % av de som jobber med påloggingsservere og dhcp vil ha et annet synspunkt på dette. Det er jo gjerne litt andre praktiske innvirkninger av lease-time på et "ordentlig nett" kontra ett hjemmenettverk, som i prakssi antakelig aldri vil ha nok forskjellige mac-adresser til at det blir nødvendig å resirkulere IP-adresser på nytt. Her kan du gjerne utdype hva du mener med "praktiske innvirkninger" og "ordentlig nett". I ett WAN<->"hjemmenettverk" der du ikke har statisk IP har det jo "praktiske innvirkninger". I ett "ordentlig nett" f.eks. en større bedrift med noen 1000 maskiner så setter man naturlig nok opp "påloggingservere og dhcp" til å tildele den samme IP'en til arbeidsstasjonene/serverne i nettet. Mulig man må ha jobbet på ett slik sted for å kunne uttale seg bastant om det. Jeg vet ikke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Her kan du gjerne utdype hva du mener med "praktiske innvirkninger" og "ordentlig nett". I ett WAN<->"hjemmenettverk" der du ikke har statisk IP har det jo "praktiske innvirkninger". I ett "ordentlig nett" f.eks. en større bedrift med noen 1000 maskiner så setter man naturlig nok opp "påloggingservere og dhcp" til å tildele den samme IP'en til arbeidsstasjonene/serverne i nettet. Mulig man må ha jobbet på ett slik sted for å kunne uttale seg bastant om det. Jeg vet ikke. Poenget mitt er at i nett med mange brukere (ISPer, større bedrifter osv), så har lease-time endel å si i praksis, både for brukere, og for hvor mange IP-adresser man trenger. Der rirsikerer man som bruker å få en ny IP om man er av nett i en periode som er over lease-time. På hjemmenettverk så vil (om ikke routeren gjør litt rare ting) man gjerne beholde den ssamme Ipen på en masin i praksis, selv om lease-time er kort, fordi det er så mange ledig IP-adresser at ip-adressen din maskin har hatt før ikke blir delt ut til en annen maskin som bruker ruteren. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er jo gjerne litt andre praktiske innvirkninger av lease-time på et "ordentlig nett" kontra ett hjemmenettverk, som i prakssi antakelig aldri vil ha nok forskjellige mac-adresser til at det blir nødvendig å resirkulere IP-adresser på nytt. AtW Greit nok, men det fine med korrekt konfigurasjon av tjenester, inkl. dhcp, er at de da gjør som forventet i alle nett - store og små. Jada, det er absolutt et poeng, men det er ikke alltid man orker å gjøre ting ordentlig, når en halveisløsning fungerer sllikevel AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Her kan du gjerne utdype hva du mener med "praktiske innvirkninger" og "ordentlig nett". I ett WAN<->"hjemmenettverk" der du ikke har statisk IP har det jo "praktiske innvirkninger". I ett "ordentlig nett" f.eks. en større bedrift med noen 1000 maskiner så setter man naturlig nok opp "påloggingservere og dhcp" til å tildele den samme IP'en til arbeidsstasjonene/serverne i nettet. Mulig man må ha jobbet på ett slik sted for å kunne uttale seg bastant om det. Jeg vet ikke. Poenget mitt er at i nett med mange brukere (ISPer, større bedrifter osv), så har lease-time endel å si i praksis, både for brukere, og for hvor mange IP-adresser man trenger. Der rirsikerer man som bruker å få en ny IP om man er av nett i en periode som er over lease-time. På hjemmenettverk så vil (om ikke routeren gjør litt rare ting) man gjerne beholde den ssamme Ipen på en masin i praksis, selv om lease-time er kort, fordi det er så mange ledig IP-adresser at ip-adressen din maskin har hatt før ikke blir delt ut til en annen maskin som bruker ruteren. Nå kan det nesten virke som du ikke har jobbet i ett større firma med ett slik svar. Uansett kommer du ikke med noe substans vedrørende hvilke konsekvenser du som bruker/ansatt vil merke ved en "lav" lease-time (egentlig uinterssant i og med at man må logge ut/maskin restartes sentralt jevnlig). Dvs: Hva vil du som bruker/ansatt føles av "praktiske innvirkninger" ved at din arbeidsstasjon (nettverksenhet) får tildelt en ny IP ved relogin/restart? Når det gjelder *WAN* og IP'er tildelt fra ISP'er, så er fast kontra dynamisk (endret) IP mer relevant. Men håndteres lett med f.eks. tjenester som DynDNS. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Her kan du gjerne utdype hva du mener med "praktiske innvirkninger" og "ordentlig nett". I ett WAN<->"hjemmenettverk" der du ikke har statisk IP har det jo "praktiske innvirkninger". I ett "ordentlig nett" f.eks. en større bedrift med noen 1000 maskiner så setter man naturlig nok opp "påloggingservere og dhcp" til å tildele den samme IP'en til arbeidsstasjonene/serverne i nettet. Mulig man må ha jobbet på ett slik sted for å kunne uttale seg bastant om det. Jeg vet ikke. Poenget mitt er at i nett med mange brukere (ISPer, større bedrifter osv), så har lease-time endel å si i praksis, både for brukere, og for hvor mange IP-adresser man trenger. Der rirsikerer man som bruker å få en ny IP om man er av nett i en periode som er over lease-time. På hjemmenettverk så vil (om ikke routeren gjør litt rare ting) man gjerne beholde den ssamme Ipen på en masin i praksis, selv om lease-time er kort, fordi det er så mange ledig IP-adresser at ip-adressen din maskin har hatt før ikke blir delt ut til en annen maskin som bruker ruteren. Nå kan det nesten virke som du ikke har jobbet i ett større firma med ett slik svar. Uansett kommer du ikke med noe substans vedrørende hvilke konsekvenser du som bruker/ansatt vil merke ved en "lav" lease-time (egentlig uinterssant i og med at man må logge ut/maskin restartes sentralt jevnlig). Dvs: Hva vil du som bruker/ansatt føles av "praktiske innvirkninger" ved at din arbeidsstasjon (nettverksenhet) får tildelt en ny IP ved relogin/restart? Når det gjelder *WAN* og IP'er tildelt fra ISP'er, så er fast kontra dynamisk (endret) IP mer relevant. Men håndteres lett med f.eks. tjenester som DynDNS. Det du vil oppleve er at du oftere bytter IP, hvor viktig det er er jo litt i forhold til hva den enkelte gjør med PCen sin. For bedridten så trenger man færre IPer, lav lease-time brukes derfor gjerne om man har knapt med IPer å dele ut. Nå er riktinok ikke svaret mitt spesielt grundig, men jeg kan ikke helt se hva som er kontroversielt med det? Så ikke noen spesiell grunn til å gå inni noen lengre utredning om lease-time i større organsiasjoner når det eneste poenget var at lease-time som oftest i praksis er så veldig viktig som innstilling i folks hjemmerutere. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det du vil oppleve er at du oftere bytter IP, hvor viktig det er er jo litt i forhold til hva den enkelte gjør med PCen sin. For bedridten så trenger man færre IPer, lav lease-time brukes derfor gjerne om man har knapt med IPer å dele ut. Nå er riktinok ikke svaret mitt spesielt grundig, men jeg kan ikke helt se hva som er kontroversielt med det? Så ikke noen spesiell grunn til å gå inni noen lengre utredning om lease-time i større organsiasjoner når det eneste poenget var at lease-time som oftest i praksis er så veldig viktig som innstilling i folks hjemmerutere. Først: Jeg opplever aldri noe problem med IP-bytte. Det gjør heller ingen andre som ikke server en tjeneste på sin PC som kun kan adresseres via IP (WAN/LAN). For det andre: Det er ikke noe kontroversielt med svaret ditt. Slett ikke. Jeg ønsket bare at du utredet litt mer om hva som vil være problemet med dynamisk(endret) IP for de som jobber i en større organisasjon (hvor den forøvrig som regel er fast gitt at du sitter på en arbeidsplass i ett subnett). Som du kanskje er klar over er det ikke slik at du kan gjøre hva du vil mht software/bruk på en PC i en større organisasjon. Som regel er du aldri lokal admin med mindre du har spesielle behov (utvikler) og all software installeres via sentrale servere (gjerne SMS/"hjemmemekk" av IT sentralt). Dermed er "lease time" totalt irrelevant. På samme måte som at "knapt med IP'er å dele ut" heller ikke er tema (med mindre man har flere ansatte/maskiner enn man kan håndtere). For trådstarter er dog denne diskusjonen like lite relevant. PS. Forøvrig er det mulig det mangler en "ikke" i din siste setning. Det ville gi mening. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det du vil oppleve er at du oftere bytter IP, hvor viktig det er er jo litt i forhold til hva den enkelte gjør med PCen sin. For bedridten så trenger man færre IPer, lav lease-time brukes derfor gjerne om man har knapt med IPer å dele ut. Nå er riktinok ikke svaret mitt spesielt grundig, men jeg kan ikke helt se hva som er kontroversielt med det? Så ikke noen spesiell grunn til å gå inni noen lengre utredning om lease-time i større organsiasjoner når det eneste poenget var at lease-time som oftest i praksis er så veldig viktig som innstilling i folks hjemmerutere. Først: Jeg opplever aldri noe problem med IP-bytte. Det gjør heller ingen andre som ikke server en tjeneste på sin PC som kun kan adresseres via IP (WAN/LAN). For det andre: Det er ikke noe kontroversielt med svaret ditt. Slett ikke. Jeg ønsket bare at du utredet litt mer om hva som vil være problemet med dynamisk(endret) IP for de som jobber i en større organisasjon (hvor den forøvrig som regel er fast gitt at du sitter på en arbeidsplass i ett subnett). Som du kanskje er klar over er det ikke slik at du kan gjøre hva du vil mht software/bruk på en PC i en større organisasjon. Som regel er du aldri lokal admin med mindre du har spesielle behov (utvikler) og all software installeres via sentrale servere (gjerne SMS/"hjemmemekk" av IT sentralt). Dermed er "lease time" totalt irrelevant. På samme måte som at "knapt med IP'er å dele ut" heller ikke er tema (med mindre man har flere ansatte/maskiner enn man kan håndtere). For trådstarter er dog denne diskusjonen like lite relevant. PS. Forøvrig er det mulig det mangler en "ikke" i din siste setning. Det ville gi mening. Det mangler en ikke ja. Ellers, hvor viktig det avhenger helt av brukerens situasjon, det er uendelig mange store organisasjoner som deler ut IPer. Lease time handler i praksis kun om å dele ut Iper, det er stort sett bare 1. Ikke få en gyldig ip 2. Få skiftet ip som finnes av praktiske konsekvenseri forbindelse med lease time. Å bytte IP er sikkert ikke det viktigste i verden for noen mennesker, men i denne konteksten så er det en av de største endringene som kan skje. Fast IP er nyttig for mange, og det er flere en bedrifter som deler ut IPer, jeg jobbet feks i en ISP før, mange brukere ønsker å ha fast ip. Videre var mangel på IP-adresser hovedgrunnen til at lease-time ble kortet ned. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå