Gå til innhold

Etiske spørsmål/dilemma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Abort - også i forhold til funksjonshemninger

Her er faktisk ikke problemet hvorvidt det er riktig med abort i seg selv eller ikke, diskusjonen er hvorvidt det er riktig å forby det bare fordi noen ikke ville tatt abort om de ble ufrivillig gravide. Noe jeg mener er helt feil, det er opp til foreldrene/moren å bestemme om de vil ta abort eller ikke. Noen liker øl, og noen liker ikke øl. Likevel er det ingen som foreslår å forby øl fordi det smaker stygt.

Lenke til kommentar

Abort - også i forhold til funksjonshemninger

Her er faktisk ikke problemet hvorvidt det er riktig med abort i seg selv eller ikke, diskusjonen er hvorvidt det er riktig å forby det bare fordi noen ikke ville tatt abort om de ble ufrivillig gravide. Noe jeg mener er helt feil, det er opp til foreldrene/moren å bestemme om de vil ta abort eller ikke. Noen liker øl, og noen liker ikke øl. Likevel er det ingen som foreslår å forby øl fordi det smaker stygt.

jo, om noen mener at abort er galt i seg selv så er jo det utslagsgivende for hva de mener om abort av fostre med funksjonshemmninger. Jeg mener at et foster har egenverdi uansett om det er uten eller med en funksjonshemming.

Lenke til kommentar

Organdonasjon - eget valg?

Det er jo en del som mener at du heller bør kunne reservere deg mot at organene dine blir donert bort enn at du må si ifra at du ønsker at de skal bli det om du dør.

hm... ja, et register som baserer seg på reservering vil kanskje føre til at noen ufrivillig donererer bort organer. Men det kan vel gå begge veier. Er ikke alltid at de som vil donere bort organene sine får det heller, at noen som egentlig har lyst til å donere bort organene sine ikke får det ved dødsfall fordi det ikke finnes et slikt register i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...