Gå til innhold

Eos 1000D + 50mm 1.8 - konsekvent feilfokusering

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg snappet opp en 50mm 1.8 til en svært gunstig pris. Skuffelsen var egentlig ganske stor da jeg fant ut at fokusen konstant havner noen cm fremfor det jeg sikter på. Har prøvd i både sterkt og svakt lys, samme problem hele tiden. Har også lest mye om dette fra andre med samme erfaring, men ingen kommer med noen løsning.

Det jeg er lurer på, er om dette er kamerahuset, linsa eller kombinasjonen av kamera og linse sin feil? Har planer om å oppgradere til 7D relativt snart. Er det sjanser for at problemet vil forsvinne da?

Første tanke var bare å selge linsa igjen for så å kjøpe 1,4-versjonen, men leste at folk har samme problem med den også. Manuell fokusering går helt greit, men er jo ikke alltid like lett å treffe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo også være et problem med objektivet, jeg ville prøvd å få testet på et annet hus for sikkerthets skyld. Kanskje du har noen kjente om har Canon? Hvis det gir feil der også gjelder det å få klaget der du kjøpte det så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Er vel gjerne kjøpt privat, og dersom det ikke er kliss nytt, er nok sjansen for at det er selve kombinasjonen av kamera og objektiv som gir problemet.

Det letteste er kanskje å selge videre til en kamerat, eller kanskje til og med bytte med en annen.

Lenke til kommentar

Takker for kjapt svar!

Ser han har listet opp noen kameraer utenom 7D som har mulighet for slik justering. Finnes det flere fra Canon som kan dette, som han ikke har nevnt?

50D har også AF microjustering. Det er et meget kapabelt hus som du kan få relativt rimelig på bruktmarkedet og nyprisen er heller ikke så værst i øyeblikket, prisen falt en god del etter at 7D ble lansert. Dette vil være en utmerket oppgradering for ditt 1000D. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for kjapt svar!

Ser han har listet opp noen kameraer utenom 7D som har mulighet for slik justering. Finnes det flere fra Canon som kan dette, som han ikke har nevnt?

50D har også AF microjustering. Det er et meget kapabelt hus som du kan få relativt rimelig på bruktmarkedet og nyprisen er heller ikke så værst i øyeblikket, prisen falt en god del etter at 7D ble lansert. Dette vil være en utmerket oppgradering for ditt 1000D. :thumbup:

50D var jo nevnt på listen, men enig at det kan være et bra alternativ til 7D hvis video ikke er viktig, spesielt prisen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...