Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sprekker i Benkplate

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg driver å pusser opp kjøkkenet og kjøpte meg en heltre benkplate i eik fra IKEA (siste gang vel og merke). Etter at benken var på plass og huller var blitt kappet it til benkebeslag og koketopp har det kommet en 3-4 sprekker på langs i platen. Både i enden og der hvor det ble laget hull til koketoppen. De er ikke veldig store, men forferdelig irriterende. Er det en kod måte å fylle disse hullene på? Finnes det noe fyll/lim e.l. som kan løse problemet og som får det til å se bra ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formtre er helt supert :) Det er sparkel som er beregnet til parkett med sprekker og hakk, benkeplater og andre ting i tre som har fått et stygt sår. Fåes i lys eik, medium eik, mørk eik, furu, mahogny osv. Alle byggevarehus og de fleste jernvarehandler selger det. Kjempe enkelt å bruke, og alt du trenger er formtre, pussepapir og en sparkelspade. Tørker raskt, og glir godt sammen med treverket om du har valgt riktig farge.

Tror ikke det er så mange alternativer til formtre, så stikk og kjøp deg en tube :)

Lenke til kommentar

Kan det være at plata er litt for tørr, og sprekker opp litt fordi fibrene krymper? Kanskje dette retter seg om du oljer den godt?

Altså, en plate som har beveget seg fordi den har tørket, vil aldri gå nøyaktig tilbake til der den var. Litt teit å foreslå at en overflatebehandling som å olje den skal få hele platen og alle fibrene til å utvide seg og gå tilbake til som de var. Du er stuck med sprekkene. De kan endre størrelse etter hvor fuktig rommet er, men vil alltid være der. Så eneste du kan gjøre er å sparkle igjen med formtre :)

Lenke til kommentar

Kan det være at plata er litt for tørr, og sprekker opp litt fordi fibrene krymper? Kanskje dette retter seg om du oljer den godt?

Altså, en plate som har beveget seg fordi den har tørket, vil aldri gå nøyaktig tilbake til der den var.

Joda, kanskje ikke helt nøyaktig, men sånn ca. Og om man da i mellomtida har fylt sprekkene med formtre så har man et volumproblem, og plata kan sprekke mer.

Litt teit å foreslå at en overflatebehandling som å olje den skal få hele platen og alle fibrene til å utvide seg og gå tilbake til som de var.

Ekstremt teit å påstå at jeg eller mitt forslag er teit. Ingen av oss har sett plata og veit hvor store sprekkene er. Mitt forslag kan virke med små sprekker, og det skader ikke å prøve, en eik kjøkkenbenkplate skal uansett etter bruksanvisningen oljes grundig når den er ny, og deretter oljes lett årlig eller halvårlig. Dersom oljing ikke hjelper, kan kanskje ditt forslag og formtre være en løsning hvis man er sikker på at sprekkene er varige, hvis man i det hele tatt vil risikere et stoff basert på flyktige løsemidler i kjøkkenbenken sin.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Ok beklager det var dumt av meg å si teit! :) Det virker faktisk med olje, men kun om det gjøres FØR treverket sprekker. Etter vil det kun ha effekt på eventuelle nye sprekker.

Har treverk først tørket og sprukket vil sprekkene forbli sånn. De vil endre seg minimalt i romtemperatur. Om du så lar benkeplaten ligge i under vann i 10 dager, vil sprekkene fortsatt være der. Tror nesten du må velge, gitt: sprekker eller formtre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...