Gå til innhold

Tips til to nye skjermer, til et tre-skjerm oppsett!

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å hoppe på en Eyefinity løsning, eller hvorvidt det blir Eyefinity (AMD / ATI) eller nVIDIA Surround Gaming med 2x GTX4xx har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men jeg er veldig keen på et tre-skjerm oppsett til spilling hvert fall, det er helt sikkert!

Jeg har alltid stilt krav til kvalitet når det kommer til valg av skjermer, det er ikke uten grunn at jeg sitter med en HP LP2475W i dag, og har en Pioneer Kuro LX5090H Plasma-TV hengende like ved siden av!

Argumentet for valget av HP LP2475W da jeg kjøpte den tilbake i 2008 (riktignok hel i slutten av 2008) var hovedsaklig at H-ISP panel virket som den perfekte panel-typen for mitt bruk hvor jeg stiller krav til både flyt, bilde kvalitet og farge gjengivelse, til tross for at jeg hovedsaklig bruker maskinen kun til generelt bruk (litt surfing, skriving, msn osv..) og da hovedsaklig til spilling så var TN-baserte skjermer stort sett aldri et alternativ da jeg fant de rett og slett for blaffe, med for dårlig innsynvinkel og ja rett og slett av for lav kvalitet til at de appellerte noe større til meg!

Da sto valget mellom IPS og PVA og når sist nevnte stort sett slet med ganske så mye etterslep så ble valget IPS og LP2475W var en av de aller rimeligste alternativene på markedet den gangen, men var samtidig veldig god og slet egentlig ikke noe voldsomt med etterslep og ble det naturlige valget for min del til prislappen 4'800kr som jeg betale for den for litt over 1år siden!

Jeg har vært stor fornøyd med den hele veien og opplever ikke noe som helst problem med verken etterslep eller noe, og når jeg for noen uker siden testet ut en Samsung 2233RZ 22" 120Hz TN så gikk det virkelig opp for meg hvor godt valg jeg gjorde når jeg gikk for IPS, for makan hvor blaffe farger og dårlig innsysnvinkel det er på TN-skjermer! Hva skal jeg med tilnærmet null etterslep og god flyt når jeg spiller (120Hz) når kvaliteten på både bilde og farger er så markant dårligere enn min LP2475W? Gikk ikke lange tiden før spillet forsvant fra skjerm nr1 (2233RZ) over til skjerm nr2 (LP2475W)!

Og derfor er jeg skeptisk til alt som har med TN av natur, og 2233RZ er jo en skjerm jeg har sett at egentlig har fått nokså gode tilbakemeldinger, og den er kanskje grei til prisen men på ingen måte noe jeg følte meg komfortabel med!

Når det kommer til valg av skjermer til et tre-skjerm oppsett, så forstår jeg at med Eyefinity som AMD / ATI tilbyr så burde alle skjermene ha samme oppløsning, da jeg har lest utallige mareritt historier og mye fruastrasjon for brukere som har forsøkt å kombinere blant annet 24" 16:10 med 1920x1200 samme med skjermer som er 24" 16:9 1920x1080! Derfor virker det som jeg burde være på utgikk etter 24" 16:10 1920x1200, noe som ikke akkurat vokser på trær for tiden, til og med Dell starter jo nå å rulle ut H-IPS skjermer som er 16:9 (U2711) noe som for meg ikke er annet enn skuffende, syntes at 16:9 rett og slett er tullete til PC-bruk og er noe som mer appellerer til uvitende kjøpere som faller for Full-HD / 1080P logoen med en eneste gang! Så det å se IPS-baserte skjermer dukke opp med 16:9 er som et skår i sjelen, men er tydeligvis den veien markedet har startet å gå, trist men sant!

Uansett, så burde jeg altså se meg om etter 24", 16:10, 1920x1200?

Det tryggeste og sikreste valget ville vell bare vært å gå for to til av det jeg alt har, ettersom jeg alt vet av erfaring at LP2475W fungerer bra for meg osv.. Men den har dessverre knapt sunket i pris siden jeg kjøpte den for litt over 1år siden, i dag må jeg ut med ca 4'500kr som vil si 9'000kr om jeg skal ha to til for et tre-skjerm oppsett, noe som faktisk er endel penger og jeg klarer ikke helt å forsvare en slik investering.

Har jo også kommet et par nye alternativer i samme prisklasse også, blant annet Dell U2410 som koster ca det samme, men utifra hva jeg har lest på tftcentral så er det så og si identisk med min LP2475W, om ikke hakket dårligere og da ser jeg vell egentlig ingen grunn til å gå for den hvert fall ikke når Dell ikke kan anskaffes igjennom jobben, noe som gir meg vesentlig dårligere garanti og retur muligheter kontra varer jeg kan få tak igjennom jobben!

Men som sagt så er det mye penger å brenne av 9'000kr på to "ekstra" skjermer til den jeg alt har, spesielt når de to siste skjermene sort sett kun vil bli brukt når jeg spiller, kanskje en av dem går med til dual-view når jeg bedriver andre ting, men kan ikke se for meg at jeg bruker alle tre aktivt utenom når jeg spiller, så det to siste blir jo mer som leketøy enn de blir noe som helst fornuftig og da blir 4'500kr+ per skjerm veldig mye penger!

Et annet spørsmål jeg stiller meg selv er jo hvilke krav som egentlig stilles til de to ekstra skjermene, de skal tross alt stilles ut på sidene og blir jo på ingen måte like mye fokusert på som hoved skjermen plassert i midten, om jeg spiller Battlefield Bad Company 2 f.eks. så fungerer de to ekstra skjermene på den måten at jeg får et bredere bilde og dermed ett større synsfelt ut mot sidene, men det er sjeldent, om aldri at jeg kommer til å sitte og stirre på en av de to skjermene som står på sidene over tid, ettersom jeg ser en fiende eller noe liggende poppe opp på skjerm nr3 (lengst til høyre) så vil jeg jo automatisk snu meg selv (sikte) mot dette stedet og da vil jo fremdeles skudd, sikting og alt foregå på skjermen plassert i midten.

Så alt dette tatt i betraktning, så er det kanskje ikke nødvendig med skjermer av så høy kvalitet? Er vell greit med ok innsynsvinkel ettersom jeg blir sittende en smule skrått ovenfor dem, men er vell kanskje ikke behov for noen superduper skjermer til dette formålet?

Er veldig usikker og har overhode ikke bestemt meg for hvilke to skjermer jeg skal investere i, så tar i mot alle innspill og tips / anbefalinger med stor takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...