raakken Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hei Kan begynne med å fortelle at jeg har et Olympus e-520 og en Olympus fl36r blitz. Problemet er som følger: Om jeg går inn i et tilnærmet mørkt rom MED blitz, så får jeg ikke til å ta bilde, da kameraet "nekter" meg, dette på a eller s instillinger. Men går jeg ut av rommet og sikter på en lyskilde, så får jeg den lyden som sier at bildet kan tas, jeg går tilbake inn i det mørke rommet, og tar bilde der. Bilde blir fint opplyst og man ser alt i rommet. Så, er dette noe jeg kan stille inn kameraet til "gjøre selv" evt. at det ikke skal trenge å ha så serk lyskilde for å ta bilde? Eller er dette en svakhet med mitt kamera? Er nybegynner så alle råd taes imot med takk:) Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Problemet er nok at kamera ikke klarer å låse fokus i mørket, er det ikke noe form for hjelpelys som kan aktiveres enten i kamera eller på blitsen? Eller er det så langt frem til nærmeste punkt at det ikke er nok? Lenke til kommentar
raakken Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Godt spørsmål, det må jeg finne ut av:) Når det gjelder avstand til motivet gjelder dette mest når jeg er ute og fototgraferer UTEN blitz. Må ha med lommelykt for å få til å låse fokus. Kan dette fjernes enkelt ved å bare bruke manuell fokus? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Ja, med manuell fokus så fjernes denne "sperren" Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Ja. Ved manuell fokus styrer du alt selv og kamera tar bildet når du trykker uansett. Edit: Too late Endret 6. mars 2010 av Bibbo Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Manuell fokus i mørket med minisøkeren til E520 er vel ikke enkelt det heller? Jeg trodde Oly brukte pop-up-blitsen som AF-hjelpelys? Du har kanskje skrudd av funksjonen fordi den får blitsen til å fyre av et irriterende lysshow i tide og utide? FL36r skal ha innebygget AF-hjelpelys, så om ikke det aktiveres, så har du nok tullet til innstillingene dine. Endret 6. mars 2010 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå