Gå til innhold

Ta bilder i mørke omgivelser med blitz

Anbefalte innlegg

Hei

Kan begynne med å fortelle at jeg har et Olympus e-520 og en Olympus fl36r blitz.

Problemet er som følger: Om jeg går inn i et tilnærmet mørkt rom MED blitz, så får jeg ikke til å ta bilde, da kameraet "nekter" meg, dette på a eller s instillinger. Men går jeg ut av rommet og sikter på en lyskilde, så får jeg den lyden som sier at bildet kan tas, jeg går tilbake inn i det mørke rommet, og tar bilde der. Bilde blir fint opplyst og man ser alt i rommet.

Så, er dette noe jeg kan stille inn kameraet til "gjøre selv" evt. at det ikke skal trenge å ha så serk lyskilde for å ta bilde? Eller er dette en svakhet med mitt kamera?

Er nybegynner så alle råd taes imot med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål, det må jeg finne ut av:)

Når det gjelder avstand til motivet gjelder dette mest når jeg er ute og fototgraferer UTEN blitz. Må ha med lommelykt for å få til å låse fokus. Kan dette fjernes enkelt ved å bare bruke manuell fokus?

Lenke til kommentar

Manuell fokus i mørket med minisøkeren til E520 er vel ikke enkelt det heller?

Jeg trodde Oly brukte pop-up-blitsen som AF-hjelpelys? Du har kanskje skrudd av funksjonen fordi den får blitsen til å fyre av et irriterende lysshow i tide og utide? FL36r skal ha innebygget AF-hjelpelys, så om ikke det aktiveres, så har du nok tullet til innstillingene dine.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...