Gå til innhold

Kutte taxfree-salget i Norge, en god ide?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3552206.ece

"Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) vil angivelig stanse taxfree-salget av tobakk og alkohol på flyplasser og om bord i fly og ferger som går fra utlandet."

I sin iver etter å finansiere trygdeinnvandringen foreslår altså finansministeren å begrense texfreesalget i den norske delen av en utenlandstur. Er det noen som tror dette vil kunne ha noen positiv effekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som Sigbjørn virkelig har bestemt seg for å gjøre seg selv upopulær denne uken.

Først vil han kutte barnetrygd og skattefradrag for barnehage -for min del betyr det nesten 40000 tapt i året (!!)

Så å fjerne taxfree. Da forsvinner Colorline og RyanAir som nærmest lever av taxfree. Mange arbeidsplasser det.

Samtidig får har han også fått lurt inn moms på trening (!)

Jeg er VIRKELIG spent på hva det neste forslaget blir. Noen som tør å tippe?

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Det er en svært dårlig idè, ettersom at de økonomiske ringvirkningene blir langt verre enn bare plutselig masse penger til staten. Enig med rikspøbel, de har ihvertfall sluttet å late som om det handler om noe annet enn "mer penger til oss". Noen ganger må de bare stoppes før de gjør alvorlige inngrep i økonomien, som får drøye konsekvenser. Forhåpentligvis er det noen smarte rådgivere i finansdep. som kan stoppe den politiske figurlederen.

Hvis formålet er å tjene penger, så er det langt mer effektive steder å hente penger fra, for å ikke nevne at de kan gjøre noe de selv grøsser av, kutte på offentlige utgifter i non-essentielle sektorer.

Lenke til kommentar

Tax-free i lys av å distrubuere billige varer som i stor grad er skadelig for folket (særlig mtp tobakk) så gjør det ikke noe særlig om ordningen forsvinner.

Ser ingen grunn til at staten skal drive en dualisert butikk hjemme og "nesten"-ute.

Rent praktisk vil avviklingen medføre at varer blir kjøpt billigere lokalt i utlandet.

Forøvrig er avgiftsnivået en annen diskusjon som ikke trengs å ta her.

Derimot så vil sideeffektene av taxfreehandel kan grunn for å beholde den.

Etter sigende så tjener Avinor gode penger på virksomhetene, som bidrar til opprettholdelse av ikke-lønnsomme flyplasser i distriktene.

Og som nevnt tidligere at bl.a. lavprisaktører drar nytte av eksternalitetene vedrørende slike ordninger.

Lenke til kommentar

Latterlig. Finnes det ikke en eneste sjel i Finansdep. som forstår det faktum at når man slutter å la markedet regulere seg selv vil staten alltid ende opp med en større regning til slutt? Tapte inntekter for flyplasser i distriktene, etc vil føre til at staten må støtte disse på en måte, noe som garantert blir dyrere, mer byråkratisk og setter staten i et enda dårligere lys.

Jeg fortviler nesten litt, hvorfor gjør de ting så forbannet vanskelig, både for seg selv og folket?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på regler hva angår taxfree på flyplasser og lignende. Men si at taxfreen på Gardermoen blir lagt ned, vil ikke det lett kunne unngås ved å bare gjøre fra seg handlinga på flyplassen en skal til, evt. kommer fra? Dette vil jo da ikke føre til noe annet enn en handelslekkasje, og dem trenger vi vel ikke flere av?

Har en følelse av at resonnementet mitt er flawed, men ser ikke sprekken selv. :)

Lenke til kommentar

Overser politikere totalt at slike tiltak bidrar til smugling etc, som igjen fører med seg ulemper? Lærer man aldri?...

Nå tror jeg ikke taxfree alene utgjør så veldig forskjell, men jo mer restriktivt det er og høyere prisene er jo mer lønnsomt er det å smugle alkohol og toleransen for å kjøpe smuglervarer blir lavere.

Det er restriktivt nok, og prisene er høye nok. God øl er veldig dyrt, f.eks ei flaske corona koster jo noe over 30kroner. Noe som er veldig mye for en liten flaske øl.

Altså, over 180kroner for en 6pakning. :S

Hvorfor er øl som er importert så enormt mye dyrere enn halv liter tuborg?

Ikke morsomt for en student som liker å ta noen kosepils i helga.

Selv synes jeg kvotene kunne vært noe større. Jeg reiser ikke mye, så er jo fint å ha muligheten en sjelden gang til å kjøpe varer med bedre kvalitet enn tuborgen på rema. Og 2 liter øl er veldig lite. Tåpelig lite, det er jo ikke en vanlig 6 pakning en gang. xD

Greit nok at øl er ingen nødvendighet, men det er uhyre dyrt i noen tilfeller. Man må tjene over ei grense for å nyte de små unødvendighetene som kosepils... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...