Gå til innhold

Gud / Diktatur ? Si din mening

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne at folk som leser dette skal prøve og tenke litt utenfor boksen sin,

En Diktatur er en styremåte der makten ligger hos en enkelt person eller hos en liten gruppe personer. I dette tilfelle ligger all makten hos Gud,

Det er ulike former for diktatur. Eksempler på diktatur kan være, enevelde (enmannsdiktatur) totalitært diktatur, hvor det er nesten total frihetsopphevelse og autoritært diktatur, hvor innbyggerne kan komme med meningsytringer, men har liten eller ingen handlingsfrihet.

Dette er akkurat det eksempletet jeg trengte, Fordi dette opphever kristendommen på en måte,

Enkelt sagt

Exemple1:Gud Sier man har full frihet til og gjøre hva man vil i verden ? True

Exemple2:Gud sier vis man ikke tror på han så kommer man til helvete ? True

Exemple3:Gud er Evigmaktig og God og vil ingen vondt ? True

Exemple4:Gud er pure og eneste "person" i verden og all eksistense som aldri er ond

Derfor så har man ikke 100% fri vilje lengre derfor er nå Exemple1 False

En diktatur er en person som sier gjør som jeg sier eller lid / dø / eller værre, Jeg vil si og komme til helvete er det samme som Dø / lid / værre Ergo Gud praktisierer Diktatur Og nå ble Exemple3 ødelagt,

En Diktaturisk person er også omtalt som tyran og værre ord akkurat på grunn av dette noe som gjør han til en mindre god person en avarage personer i verden noe som gjør at gud er ikke lengre en God person og det opphever Exemple4

Så vis dette er sant? vil det bety at gud ikke finnes siden han sier det selv?

Gud må være god ellers er han ikke den guden han sier og vis han er en god gud som han sier må han la folk ha fri vilje men dette går da imot troen på at du må tro og be / dele religon med han får å komme til himmelen noe som da gjør at alle kommer til himmelen eller så er han igjen en ond person som fratar oss vår "fri" vilje ergo han er nå Ond dikatur / Tyran og ergo finnes ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt motsetningen i disse. Gud er kanskje diktator, men en god diktator som bare vil oss det beste. Det er så enkellt som å ha tro og tillit til Gud, hvis ikke velger man jo selv ondskapen og etterhvert helvete. Dermed har man fri vilje ved å velge ondskap og helvete.

...noe som da gjør at alle kommer til himmelen eller så er han igjen en....

Hvordan ville du forresten likt deg i Himmelen sammen med Hitler, Starlin, Joseph Fritzl osv.?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt motsetningen i disse. Gud er kanskje diktator, men en god diktator som bare vil oss det beste. Det er så enkellt som å ha tro og tillit til Gud, hvis ikke velger man jo selv ondskapen og etterhvert helvete. Dermed har man fri vilje ved å velge ondskap og helvete.

...noe som da gjør at alle kommer til himmelen eller så er han igjen en....

Hvordan ville du forresten likt deg i Himmelen sammen med Hitler, Starlin, Joseph Fritzl osv.?

Etter hva troen din sier så kan det godt være hitler starlin og joseph fritzel er i himmelen, er det ikke det din tro sier? Be får dine synder og angre og du skal bli tilgit?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt motsetningen i disse. Gud er kanskje diktator, men en god diktator som bare vil oss det beste.

Heter det diktator om de som vil folkets beste? Hva er vitsen med himmelen egentlig? Etter hvordan jeg har forstått det så skal du altså leve i all evighet i himmelen mens du danser totalt etter guds pipe. Det vil si at fri vilje er fjernet, (for nå skal du ikke henfalle til idiotiske sysler som å tenke selv!) og så fort du måtte kjede deg (utenfor tiden du bruker til å tilbe gud!) så gjør bare gud et vips med tryllestaven og du er en lykkelig amøbe igjen... Så hva pokker er vitsen med et liv i all evighet? Dette er jo et diktatur der diktatoren lar tilbederne gå på lykkepiller i all evighet, du har ingen vilje, ingen medbestemmelsesrett, ingenting, annet enn en nesegrus tilbedelse av den samme diktatoren... Og dette gjør kristne hva som helst for å oppnå? Beats the h3ll out of me!!!

Det er så enkellt som å ha tro og tillit til Gud, hvis ikke velger man jo selv ondskapen og etterhvert helvete. Dermed har man fri vilje ved å velge ondskap og helvete.

Nå må du jammen skjerpe deg og din forutinntatthet da. Hvordan vet DU at du er et bedre menneske enn meg? Hvordan vet du at alle som ikke tror på den kristne gud er noen "no good sons of a bitches?" som er automatisk onde? For det er det du antyder med å si "...å ha tro og tillit til Gud, hvis ikke velger man jo selv ondskapen og etterhvert helvete". Er det å være ond å ikke tro på guden din?

Sannheten er jo at det er samme pokker for guden din, ifølge hans egne doktriner, hvor snill, god og hjelpsom du er i livet, for vedkommende havner i helvette samme hva han gjør med mindre han tror på din gud mens du selv, og typer som Hitler, Starlin, Joseph Fritzl osv, fyller opp himmelen enda dere ikke er gode mennesker i det hele tatt! Og der ligger feilen hos din religion, for alt står og feller på tilbedelsen.

Vil si at du anser alle de som ikke tilber guden din som onde og derfor havner de i helvette jkrist?

Lenke til kommentar

Elsker man en person overalt på jord, ja, et vanlig, feilbarlig menneske - opplever man det da som diktatur at man underordner seg det mennesket og ønsker å gjøre for vedkommende det som gjør ham/henne glad? Og Gud som er evig, ufeilbarlig og fullkommen på alle måter, både i karakter, utseende og visdom, skulle man ha problemer med å elske en slik Gud som bare ville ens eget beste fordi Han elsket en mer enn Han elsket seg selv, ville holde en og gi sitt eget liv og alt Han har for å hjelpe en?

Når et menneske elsker en, elsker man det tilbake. Men et menneske kan svikte og forandre seg, samt at det fortsatt er egosentrisk selv om det elsker deg. Men Gud er alt annet enn egosentrisk, og Han forandrer seg aldri. Og Han er fullkommen og vet alt og elsker og vil alt som er godt og gir lykke og glede til alle. Når folk innser hvem Gud er, vil man ikke ha noen problemer med å elske og underordne seg Ham som tross alt er ens egen og universets Opphavsmann, Konge og Mester. Og det kan vel neppe kalles diktatur at Gud trekker seg unna dem som ikke vil ha noe med Ham å gjøre? Men konsekvensen av dette er at man til slutt dør; for Gud er Livgiveren, og man kan ikke leve evig når en trekker seg bort fra Livskilden. Gud er ingen diktator, det er nemlig derfor det finnes ondskap. Hadde Han vært en "god diktator", hadde Han ikke tillatt Satan å eksistere etter at Satan hadde satt seg opp mot Gud. Han hadde ikke tillatt Satan å sette ut sine egne, onde planer i verk.

Ateismen er grunnlagt på nettopp det at man tok avstand fra en tyrannisk og despotisk Gud slik Han ble fremstilt bl.a. i middelalderen, og som egentlig er en mye bedre betegnelse på Satan selv, Guds motstander. Det er vel det jeg har til felles med ateistene, nemlig at verken jeg eller dem tror på en slik Gud.

Endret av Mennesket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av forutsetningene kan verifiseres. Ergo er eksemplene meningsløse og beviser ingenting.

De versifiseres ved Jesu' liv, Bibelen og erfaringen. Du må gjerne kalle meg en løgner, men jeg ser ingen grunn til at jeg skulle henge meg så opp i noe jeg visste var en stor hoax. Det aller største beviset på at jeg snakker sant overfor den som ikke selv har en erfaring med Gud, er Jesu' liv og Bibelen. De fleste ikke-troende dømmer noe det ikke kjenner, Bibelen, mens Jesu' liv kan ingen dømme.

Lenke til kommentar

Mennesket: Vet du hva en verifisering er? Ok, kanskje er du en av de som snakker med gud daglig og han snakker tilbake. Da opplever du kanskje en verifisering av disse utsagnene. Men folk flest har ikke denne muligheten(og jeg tviler sterkt på at trådstarter har den)

Dere kristne(og trådstarter) tilegner Gud ideer og meninger som ble servert for 2000år siden. For folk flest er dette med andre ord second hand informasjon(Bibelen og Jesus) overlevert gjennom en tredjepart og ikke fra kilden selv. Det blir litt sånn. Per sier til Pål at Espen sa X. Pål kan velge å tro på det Per sier eller han kan oppsøke Espen og sjekke om det stemmer. Siden Espen i dette tilfellet er Gud så blir det veldig vanskelig å bekrefte det han sier selv om han skulle eksitere.

Hadde jeg studerte teologi og blitt prest kunne jeg via min autoritet tilegne Gud tanker og ideer som er tatt ut av løse luften.

Men jeg antar at jeg snakker til luft. Jeg kritiserer førsteposten som kaller Gud en diktator så prøver av en eller annen merklig grunn de religiøse å motbevise kritkken.

Lenke til kommentar

Mennesket: Vet du hva en verifisering er? Ok, kanskje er du en av de som snakker med gud daglig og han snakker tilbake. Da opplever du kanskje en verifisering av disse utsagnene. Men folk flest har ikke denne muligheten(og jeg tviler sterkt på at trådstarter har den)

Dere kristne(og trådstarter) tilegner Gud ideer og meninger som ble servert for 2000år siden. For folk flest er dette med andre ord second hand informasjon(Bibelen og Jesus) overlevert gjennom en tredjepart og ikke fra kilden selv. Det blir litt sånn. Per sier til Pål at Espen sa X. Pål kan velge å tro på det Per sier eller han kan oppsøke Espen og sjekke om det stemmer. Siden Espen i dette tilfellet er Gud så blir det veldig vanskelig å bekrefte det han sier selv om han skulle eksitere.

Hadde jeg studerte teologi og blitt prest kunne jeg via min autoritet tilegne Gud tanker og ideer som er tatt ut av løse luften.

Men jeg antar at jeg snakker til luft. Jeg kritiserer førsteposten som kaller Gud en diktator så prøver av en eller annen merklig grunn de religiøse å motbevise kritkken.

Interessant innlegg. Jeg snakker til Gud daglig, oftest får jeg svar først en stund etter gjennom en gradvis utvikling eller noen ganger ved én eller annen hendelse (slik at jeg forstår svaret). Når det gjelder verisifieringen av Bibelen som jeg tror er Guds Ord, så er det ingenting i veien for at mennesker ber til Gud selv om tegn til å kunne forstå om Bibelen er sann eller ikke; jeg ser ingen problemer med dette, dette forekommer flere ganger i Bibelen selv. Men det er imidlertid viktig å være åpen for alle innfallsvinkler, Gud er ytterst kreativ. Et tegn som er tilstrekkelig for at en skal kunne forstå at ens bønn er blitt besvart og ens tro bekreftet er tilstrekkelig; og her er det også essensielt at man tror Gud er der og hører når en ber. Gjør en ikke det, sier Bibelen man ikke kan forvente noe svar. Samtidig, om ingenting skjer, behøver det ikke å bety at en ikke har trodd nok eller at Gud ikke har hært - Gud venter også med svarene sine noen ganger. Troen er dessuten ikke en følelse, man behøver ikke å føle at Gud er der for å kunne kaste seg ut i tro. Det er om å ta et valg og bare bestemme for å kaste seg i vannet og stole på at Han tar imot.

Lenke til kommentar

Elsker man en person overalt på jord, ja, et vanlig, feilbarlig menneske - opplever man det da som diktatur at man underordner seg det mennesket og ønsker å gjøre for vedkommende det som gjør ham/henne glad?

Kan ikke huske at jeg trengte å tro blindt på alt det kjærringa sa eller at jeg må underordne meg henne for at jeg skal elske henne... Syntes det er mye bedre å møte henne på midtveien jeg og det synte hun også. Vi har forstått at vi er forskjellige fra naturen, men isteden for å bruke dette mot hverandre prøver vi heller å spille hverandre gode på de områdene vi er gode på og jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den modellen du fremsetter her i det hele tatt, da min kone er så langt unna en diktator det går an å komme. En heller dårlig modell om du spør meg...

Og Gud som er evig, ufeilbarlig og fullkommen på alle måter, både i karakter, utseende og visdom, skulle man ha problemer med å elske en slik Gud som bare ville ens eget beste fordi Han elsket en mer enn Han elsket seg selv, ville holde en og gi sitt eget liv og alt Han har for å hjelpe en?

Igjen fremsetter du påstandene i bibelen som om de var noen sannhet... :no: Hvorfor er det så vanskelig å komme med en mening som DU selv har mennesket? Hvorfor bunner alle innleggene dine ALLTID ut i en uspiselig haug med påstander fra bibelen? Har du noen egen mening eller er du helt fri for dem?

Når et menneske elsker en, elsker man det tilbake. Men et menneske kan svikte og forandre seg, samt at det fortsatt er egosentrisk selv om det elsker deg. Men Gud er alt annet enn egosentrisk, og Han forandrer seg aldri. Og Han er fullkommen og vet alt og elsker og vil alt som er godt og gir lykke og glede til alle. Når folk innser hvem Gud er, vil man ikke ha noen problemer med å elske og underordne seg Ham som tross alt er ens egen og universets Opphavsmann, Konge og Mester. Og det kan vel neppe kalles diktatur at Gud trekker seg unna dem som ikke vil ha noe med Ham å gjøre?

Nå var det vel ikke først og frems de som ikke tror det er snakk om her, så slutt å vri på spørsmålet. For når du kommer til himmelen, mister du da din frie vilje? Hvis ja, er ikke det enda verre en diktatur å ikke engang kunne ha en egen vilje om hva man kan gjøre/ikke gjøre, der den du tilber bestemmer hva du skal gjøre?

Men konsekvensen av dette er at man til slutt dør; for Gud er Livgiveren, og man kan ikke leve evig når en trekker seg bort fra Livskilden. Gud er ingen diktator, det er nemlig derfor det finnes ondskap. Hadde Han vært en "god diktator", hadde Han ikke tillatt Satan å eksistere etter at Satan hadde satt seg opp mot Gud. Han hadde ikke tillatt Satan å sette ut sine egne, onde planer i verk.

Ha ha ha, så selvmotsigende som det bare går an å skrive det! Hvis guden din tillater at satan får herje som han vil, som du selv hevder, er han da allmektig? Nei, det er han ikke! Jeg kan heller ikke si at jeg føler meg spesielt underlagt noe så ytterst latterlig som satan, som fremstår som selve symbolet på at guden din ikke er allmektig i det hele tatt, slik du hevder, fordi jeg ikke tror på gud! Så det blir feil å si da jeg er like så snill, god og hjelpsom som deg, kanskje til og med mer, da jeg hjelper av egen fri vilje og ikke fordi jeg føler meg truet/lokket til å gjøre det! Så den påstanden kan du ta tilbake til den som lærte deg den og si at den må være feil, for norge er slettes ikke fyllt til randen av satan tilbedre (syntes du opphøyer denne satan figuren din noe fryktelig, men han er vel fin å ha når noe ikke går slik du ønsker...) og det til tross for at 70% av befolkningen er sekulære.

Ateismen er grunnlagt på nettopp det at man tok avstand fra en tyrannisk og despotisk Gud slik Han ble fremstilt bl.a. i middelalderen, og som egentlig er en mye bedre betegnelse på Satan selv, Guds motstander. Det er vel det jeg har til felles med ateistene, nemlig at verken jeg eller dem tror på en slik Gud.

Nå gir du ateistene litt vel mye kreditt her syntes jeg... :)

Når de ikke tror på gud hvorfor i all verden skulle vi da tro på noe så utterst latterlig som satan, en annen av kristendommens fiktive ønsketenkninger? Hvordan i all verden klarer du å innbille deg at jeg, som ikke tror på hverken din eller noen av de andre gudene som verserer rundt om, skal løpe satans ærend, når jeg ikke engang tror på guden i den historien?

Og en annen ting som irriterer meg er hvordan du gang på gang fremhever deg selv som klok, reflektert og gjennomtenkt, (til tross for at du blindt følger en doktrine som ikke er annet en ubeviste påstander som BEVISER at du ikke er klok, reflektert eller gjennomtenkt), mens du fremstille alle de som faktisk har tenkt og sett saken an fra flere sider og bruker empiri og viten isteden for blind tro, som teite, steindumme skapninger som løper satans ærend, uten å klare å tenke selv? Du ser at dette er litt vel ambisiøst selv, eller gjør du ikke det? Jeg er klar over at du er opplært til å tro du er bedre enn andre fordi du tror på jesus og slikt, men jeg oppfordrer deg allikevel til å la være å fremstille alle andre som komplette idioter fordi de ikke tror på det dere selv refererer til som dårens tro, kristendom. Kom deg ned fra pidestallen og forsøk å komme med EGNE meninger til en forandring, selv om jeg faktisk, etter å ha lest det du har skrevet her inne, ikke tror du har noen egne meninger lenger.

Du kommer støtt slepende på en salat av bibelvers som sikkert gjør susen nede på bedehuset, der folk heller ikke, tydeligvis, har noen egne meninger om dette, men her ute i den virkelige verden ville jeg satt pris på om du var litt mer gjennomtenkt og lot være å indirekte kalle folk for idioter, med mindre du selv vil sammenlignes med en? For det slår bare tilbake på deg selv å opphøye deg og din tro til noe kun de klokeste kan tro på skjønner du... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...