Gå til innhold

Om Religoner og hva som er galt med de

Har du Religon?  

25 stemmer

1. 1. Har du Religon?

• Ja
    • Nei
    • Ubestemt / Ikke sikker
      0

Anbefalte innlegg

Jeg har idag pratet med noen folk kristne folk, jeg vil begynne dette forums inlegget med og si at jeg har personlig ikke noe imot folk som har troa om det er kristendom eller hva det er.

Jeg har selv vært kristen men gikk ifra troen når jeg var i mine tenårene, grunnen til at jeg gikk ifra den var ganske engelt jeg mistet troa og så ikke noen bevis på det kristendommen sier.

Det som får meg gjør at jeg aldri kommer til og ha en tro er logiken til folk, You follow my road or you going to hell or worst, ok? så hvor er den frie viljen jeg ble lovet?

Jeg kverulerte dette mye med ei idag og jeg sa ok så vi har fri vilje? greit men da har jeg en fin liten samtale får deg

Død person: Sup God så erm ja jeg er død nå, så hva skjer nå?

Gud: Vel du har fri vilje så det velger du selv :)

Død person: ? Virkelig :D det er jo veldig bra, jeg tenkte nå kan jeg vile og kanskje møte folk som betydde mye får meg tilogmed :D så er de i himmelen?

Gud: Ja det er de:) de sitter alle der inne og koser deg,

|Begynner og gå mot porten| Stop der!

Gud: Du må først ta et valg.

Død person: ? ok, hvilket valg da.

Gud:Du kan tro på meg og ALT som står i bibelen og ta in din kristne tro og be om tilgivelse får alle de syndene du må ha gjort på jorden når du var levende.

Død person: ok og vis jeg ikke vil dette fordi jeg ikke er kristen?

Gud: Da kaster jeg deg ned til helvete så får du leve i evigheten i endless agony og pining,

Død person: jeg trodde du sa jeg hadde fri vilje.

Gud: Du har det :D Følg meg gjør det jeg sier tro på meg bli kristen eller ha et helvetes liv (bokstavelig)

Død person: screw you og din "fri" vilje jeg stikker.

Ble litt lengre en jeg trodde men dette er noe av det som er galt med gud og denne frie viljen vi liksom skal ha,

Etter jeg hadde sagt dette til min vennine så kom hu med sin trangsynte A4 svar ja men du har jo fri vilje 0_O du kan gjøre som han sier eller bli pint :D

*facepalm*

Den andre delen jeg virkelig ikke skjønner er det at kristne folk kan jo gjøre hva FAEN de vil så lenge de sier sorry gud jeg er ikke som din sønn forgive me og så er alt bra igjen,

Spurte igjen jeg, så vis jeg dreper en person så pisser på en prest dreper mange folk brenner kirker men sier sorry gud jeg hadde "demoner" i meg kan du tilgi meg, så kommer jeg enda til himmelen? ja det gjør du fordi du har angret og bed om tilgivelse,

*Puster tungt* SKUFFA over folk som faktis tenker sånn som dette og tror at de skal liksom komme unna alt pga den store sønnen til gud ofret seg for oss som det står i bibelen,

et bra værs ifra Will Smith av alle synes jeg passer her når det kommer til synde:

Come on, if I die right this second, I reckon that God would simply check

into my life & times, dissecting my rhymes, he'll see how I've been leading his troops

You can't do dirt your whole life then say "oops'!,

ble litt mye og sikkert Mye skrivefeil og det beklager jeg *dyslexia gjør det litt vanskelig noen ganger* og vis det er noe du ikke helt skjønnte eller at jeg har skrevet formulert noe feil så skal jeg med glede rette dette opp,

kort oppsumering jeg har ingen ting imot religoner men får meg personlig er det bare får mange feil inni religoner til at det er riktig noe av det,

Bare det faktum at du må tro på min gud eller til hell eller verre er bare idiotisk i mine øyne,

En ting til, folk som er kristne det er helt ok får min del, men deres tro er ikke alles tro remember this;) dette gjelder ALLE religioner i verden faktis.

Folk må få lov og leve livet sånn som de vil så lenge det ikke går ut over andre mennesker

Blir så utrolig skuffa når jeg ser anti gay grps / anti abort / og flere anti grupper fordi de ikke deler de synene dere har, hva skader det dere om det er flere homofile? om ei jente ikke føler seg klar til og få unge og tar abort?

Peace out all and learn to respekt your brothers and sister afterall its your book The Bibel that say we are all from Adam and Eva, think about that next time you say shit to somone that is your family.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

vi har om kristendommen i RLE-faget (religion, livssyn og etikk-faget i vgs) akkurat nå...og har snakka blant annet om den såkalte klassiske forløsningslære (tror det var det det het). Der var det noe om at Gud er grenseløs og hellig, og siden Han er grenseløs og hellig så har menneskene en grenseløs gjeld til Gud (gjeld fordi vi mennesker ifølge kristendommen har synda (brutt Guds lov, budene)) så slik jeg oppfatter er døden en konsekvens av synd. Jeg tror ikke kristendommens Gud vil at folk skal havne i helvete/fortapelse/døden. Kan kanskje sammenligne det med en som er syk - menneskene er dødssyke pga. synd - og Gud tilbyr medisin (Jesus). Er liksom ikke det at Gud setter en pistol mot tinningen og truer menneskene =P

Kan kanskje og sammnenligne den forløsningslæra med en rettsal, en som har brutt loven er en lovbryter og har en straff som må betales. Derfor, ifølge kristendommen, sendte Gud sin egen sønn Jesus - som både er Gud og menneske. Da Jesus døde på korset (for å betale straffen for menneskene) var han et syndfritt sonoffer som betalte for den grenseløse gjelden/straffen vi mennesker i følge kristendommmen må få betalt. Sonofferet er grenseløst (Jesus er Gud og syndfri) slik at Jesu død på korset er nok til å betale gjelden/straffen for alle mennesker. Og fordi Jesus var uten synd kunne han overvinne døden (--> oppstandelsen). Ifølge kristendommen kan da alle mennesker som tror ta del i Jesu seier over døden.

Endret av rosin
Lenke til kommentar

Og det blir ofte omtalt som "religionsfaget". Påpekningen er nyttig fordi...?

hei!

ja det kan godt hende det bare blir kalt religionsfaget. nevnte hele navnet siden jeg tenkte du ville vite det :) Henviste til det i innlegget mitt for å vise hvor jeg hadde den klassiske forløsningslæra fra.

Lenke til kommentar

Og du ser ikke hvordan din påpekelse siderelatert min påpekelse om mangelful spesifisering i trådens poll og emne, rett og slett blir litt for overflødig og sporer av? :)

Nå, disse fire siste innleggene opptar bare plass og burde bli slettet. Men den muligheten har nok desverre ikke jeg. Så om en moderator ville være så vennlig.. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Og du ser ikke hvordan din påpekelse siderelatert min påpekelse om mangelful spesifisering i trådens poll og emne, rett og slett blir litt for overflødig og sporer av? :)

Nå, disse fire siste innleggene opptar bare plass og burde bli slettet. Men den muligheten har nok desverre ikke jeg. Så om en moderator ville være så vennlig.. :)

hei igjen!:) jeg ser at mitt svar var mer spesifikt enn det du ville ha det. Siden det tydeligvis ikke kom godt nok fram i det første innlegget mitt at det var RLE-faget jeg sikta til (og det må jeg bare beklage) og siden du faktisk spurte om det var faget religion ville jeg være spesifikk for å gjøre det helt klart...jeg kunne jo ikke vite om vi tenkte på det samme faget når du spurte om "skolefaget religion". Derfor synes jeg ikke at du kan klage på at svaret mitt var overflødig når du faktisk spurte :) men ja, ser at tråden har sporet av og det beklager jeg ovenfor trådstarter! Peace out

Lenke til kommentar

Du misforstår: Jeg spurte trådstarter om en bekreftelse/avkreftelse om pollen til trådens tema gjelder

A: Om man svarer på spørsmålet: "Har du religion - som i et fag?"

B: Om man svarer på spørsmålet: "Er du tilhenger ved en religion?"

Dette er to helt forskjellige spørsmål, og burde spesifiseres i førsteinnlegget. Din semantikk videre er helt irrelevant til dette, og det må også du se. Det var rett og slett ikke dette det ble spurt om :)

Lenke til kommentar

Du misforstår: Jeg spurte trådstarter om en bekreftelse/avkreftelse om pollen til trådens tema gjelder

aha! skjønner ;-) hehe, da ble det oppklart!! takk for tålmodigheten!:p og ha en fin kveld videre!:)

Lenke til kommentar

A: Om man svarer på spørsmålet: "Har du religion - som i et fag?"

B: Om man svarer på spørsmålet: "Er du tilhenger ved en religion?"

Dette er to helt forskjellige spørsmål, og burde spesifiseres i førsteinnlegget. Din semantikk videre er helt irrelevant til dette, og det må også du se. Det var rett og slett ikke dette det ble spurt om :)

:p Det var bare fordi jeg var trøtt og ville se hva folk svarte 0_O akkurat den var det ikke så utrolig mye bak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...