Gå til innhold

Hvor er jobbene for alle oss som har tatt høyere utdanning?


Anbefalte innlegg

Utrolig få jobbtilbud (null), og hvem som helst kan jo få seg en grad nå - uansett evner. Det betyr at alle i Norge kan vise til utdanning og dermed forsvinner fortrinnet man hadde før.

 

Var alt bare bløff fra politikerne? Var hovedpoenget hele veien å holde flest mulig i utdanningssystemet for å få lav ledighet? Billig er det også med enorme auditorier og lite matriell pr. student.

 

Dette stinker noe j-------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke vanskelig å få seg en jobb med høyere utdanning!

 

Du må bare være smart å ikke studere det samme som "alle" andre, humaniora og diverse samfunns-studier osv. Har aldri skjønt hvorfor så mange folk velger den slags utdanning.

Det er lett for en realfag/økonomistudent å få jobb, vanskeligere for en på HF eller SV, og det er jo noe man kan sjekke ut før man starter med utdanningen  :)

 

Nytter ikke å ta en mastergrad i filosofi og forvente at verden kneler for deg  ;)

Lenke til kommentar

Hva har kneling å gjøre med å gi folk jobb etter lange utdannelser som man sier lønner seg og som man sier gir jobb?

 

Det gis ikke ut noen sånn informasjon som du snakker om. Det som sies er at ledigheten er omtrent 1-2 % for alle med høyere utdanning. I Danmark er forøvrig 27 % av kullet fra vår 2009 ledige. Det sier sitt.

 

Dessuten har jeg utdanning i økonomi og ikke filosofi ++. Jeg er enig i at det ville forklart mye.

 

Bare etterpåkoke tufser kan påstå at man kan gjette seg til tilstanden på arbeidsmarkedet før man har søkt selv. For det manglet aldri på utlyste stillinger, selv om det riktignok nå også har tørket inn der.

 

Nei, det ser dårlig ut.

Lenke til kommentar

Tja, det er en tendens til at folk utdanner seg til ting som fort er mer en hobby enn ett yrke, det kryr jo av folk som begynner i videregående på dans, drama o.l fag, vil tro det er samme tendens på høyere utdanning, man studerer ting som ikke nødvendigvis noen gidder og betale for når studiet er over, er vel en slike "realisere seg selv" greie mange lider av.

 

Mange som jobber med utdanningspolitikk har hatt en ide om at "høy" utdannelse er bra, flest mulig skal sluses igjennom og man har ignorert yrkesfag samt ofte senket kravene så "alle skal med" uansett forutsetting, kunnskaps-nasjonen Norge skal hevde seg med middelmådigheter eller verre.....

 

Men i ditt tilfelle er det vel bare og bøye nakken og stå på, har du søkt bare på relevante jobber eller alt?

har du noen yrkeserfaring? Hvis ikke kan du jo prøve en irrelevant jobb så du får referanser?

Lenke til kommentar

@Agvg

 

Ja, det må jo være et behov for det man utdanner seg i. Men da må det jo finnes informasjon om hva behovene er, ikke feilinformasjon.

 

Det største problemet med at det er så enormt mange kandidater der ute, er at jobber som har et generelt krav om "høyere utdanning" nå kan søkes på av omtrent hvem som helst. Da kan du uansett drukne i mengden - risikoen øker.

 

Jeg vil ikke opplyse her inne nøyaktig hva utdanningen er, men det er en utdanning som alltid har vært sett på som solid og anerkjent. At man risikerer langtidsledighet med denne utdanningen er ganske sjokkerende og et tegn på alvorlige ubalanser.

Lenke til kommentar

Behovet for bestemte typer utdanning endrer seg over tid. Dermed kan det være stor etterspørsel et år og helt tørke for ledige jobber et annet år.

Forventer du at en bedrift skal ansette noen med en utdanning de ikke har behov for (enten at udannelsen i seg selv er uinetessant, eller at de allerede er dekket for type utdannelse)?

Lenke til kommentar

Utrolig få jobbtilbud (null), og hvem som helst kan jo få seg en grad nå - uansett evner. Det betyr at alle i Norge kan vise til utdanning og dermed forsvinner fortrinnet man hadde før.

 

Var alt bare bløff fra politikerne? Var hovedpoenget hele veien å holde flest mulig i utdanningssystemet for å få lav ledighet? Billig er det også med enorme auditorier og lite matriell pr. student.

 

Dette stinker noe j-------

 

Nå er vel dette bare en utblåsning. For du kan jo ikke sette alle oss med høyere utdannelse i en og samme bås og kategorisk slå fast at våre jobbmuligheter er dårlige. Dette varierer studium til studium og dessuten fra person til person.

 

At du har problemer på arbeidsmarkedet, er vel uansett ikke politikernes skyld? Arbeidsmulighetene er noe man selv må undersøke før man velger studieretning. At markedet svinger, er også noe man kan ta i betraktning...

 

Lykke til, forresten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Agvg

 

Ja, det må jo være et behov for det man utdanner seg i. Men da må det jo finnes informasjon om hva behovene er, ikke feilinformasjon.

 

Det største problemet med at det er så enormt mange kandidater der ute, er at jobber som har et generelt krav om "høyere utdanning" nå kan søkes på av omtrent hvem som helst. Da kan du uansett drukne i mengden - risikoen øker.

 

Jeg vil ikke opplyse her inne nøyaktig hva utdanningen er, men det er en utdanning som alltid har vært sett på som solid og anerkjent. At man risikerer langtidsledighet med denne utdanningen er ganske sjokkerende og et tegn på alvorlige ubalanser.

 

Du har ganske rett der. I klassen min på ingeniørstudiet har bare 2 av 15 fått ingeniørjobb, og vi var ferdige i 2009.Vil ikke si at arbeidsmarkedet er så veldig bra innenfor noe idag og kommer til å fortsette noen år til. Jeg ser det egentlig sånn at høy/akademisk utdannelse i dette landet egentlig bare er noe tull, ville heller anbefalt folk å velge profesjonsstudier slik som feks lokomotivfører,urmaker,offshorejobber osv siden man i yrker som krever mer utdannelse gir større ansvar og stress men ikke så veldig mye bedre lønn.

Lenke til kommentar

@Agvg

 

Ja, det må jo være et behov for det man utdanner seg i. Men da må det jo finnes informasjon om hva behovene er, ikke feilinformasjon.

 

Det største problemet med at det er så enormt mange kandidater der ute, er at jobber som har et generelt krav om "høyere utdanning" nå kan søkes på av omtrent hvem som helst. Da kan du uansett drukne i mengden - risikoen øker.

 

Jeg vil ikke opplyse her inne nøyaktig hva utdanningen er, men det er en utdanning som alltid har vært sett på som solid og anerkjent. At man risikerer langtidsledighet med denne utdanningen er ganske sjokkerende og et tegn på alvorlige ubalanser.

 

Du har ganske rett der. I klassen min på ingeniørstudiet har bare 2 av 15 fått ingeniørjobb, og vi var ferdige i 2009.Vil ikke si at arbeidsmarkedet er så veldig bra innenfor noe idag og kommer til å fortsette noen år til. Jeg ser det egentlig sånn at høy/akademisk utdannelse i dette landet egentlig bare er noe tull, ville heller anbefalt folk å velge profesjonsstudier slik som feks lokomotivfører,urmaker,offshorejobber osv siden man i yrker som krever mer utdannelse gir større ansvar og stress men ikke så veldig mye bedre lønn.

 

Av ren nyskjerrighet, ettersom jeg har tenkt å viderutdanne meg etterhvert. Hva slags ingeniørstudie er det snakk om ? Hva er det som skiller dem som får jobb, kontra dem som sitter igjen uten ? Er det snakk om at de 13 personene ikke har blitt kontaktet av selskaper, eller har disse folkene søkt på det som var ledig av stillinger ?

Lenke til kommentar

@Agvg

 

Ja, det må jo være et behov for det man utdanner seg i. Men da må det jo finnes informasjon om hva behovene er, ikke feilinformasjon.

 

Det største problemet med at det er så enormt mange kandidater der ute, er at jobber som har et generelt krav om "høyere utdanning" nå kan søkes på av omtrent hvem som helst. Da kan du uansett drukne i mengden - risikoen øker.

 

Jeg vil ikke opplyse her inne nøyaktig hva utdanningen er, men det er en utdanning som alltid har vært sett på som solid og anerkjent. At man risikerer langtidsledighet med denne utdanningen er ganske sjokkerende og et tegn på alvorlige ubalanser.

 

Du har ganske rett der. I klassen min på ingeniørstudiet har bare 2 av 15 fått ingeniørjobb, og vi var ferdige i 2009.Vil ikke si at arbeidsmarkedet er så veldig bra innenfor noe idag og kommer til å fortsette noen år til. Jeg ser det egentlig sånn at høy/akademisk utdannelse i dette landet egentlig bare er noe tull, ville heller anbefalt folk å velge profesjonsstudier slik som feks lokomotivfører,urmaker,offshorejobber osv siden man i yrker som krever mer utdannelse gir større ansvar og stress men ikke så veldig mye bedre lønn.

 

Av ren nyskjerrighet, ettersom jeg har tenkt å viderutdanne meg etterhvert. Hva slags ingeniørstudie er det snakk om ? Hva er det som skiller dem som får jobb, kontra dem som sitter igjen uten ? Er det snakk om at de 13 personene ikke har blitt kontaktet av selskaper, eller har disse folkene søkt på det som var ledig av stillinger ?

 

Har gått på elektronikk studiet. Grunnen til at det er så få som ikke har fått jobb er mest pga at mange søker bare i dette området hvor skolen ligger og her er det mye ledighet blant ingeniører, har visstnok økt med 230% siste månedene. Men hvis man er åpen for å flytte på seg kan man vel få en jobb etterhvert, selv har jeg søkt jobb både på jan mayen, antarktis og narvik :) Vil absolutt ikke fraråde deg noe, men de gode tidene som var for ett/to år siden er definitivt over. Husker ifjor var det en i familien min som prøvde å få meg inn på intervju på jobben hans siden han ville motta 20 000 kr av sjefen sin hvis han klarte det!

Endret av varus
Lenke til kommentar

Det er for mange som tar tullestudier som statsvitenskap, filosofi, samfunnsant..etellerannettull. Studier som så å si er et studie i sosialisme, og som nesten ikke kan brukes til noe annet enn for studiets skyld. Norge har også nok økonomer som bare er gode for å flytte penger fra A til B. Norge trenger flere håndverkere, sykepleiere, ingeniører.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det er for mange som tar tullestudier som statsvitenskap, filosofi, samfunnsant..etellerannettull. Studier som så å si er et studie i sosialisme, og som nesten ikke kan brukes til noe annet enn for studiets skyld. Norge har også nok økonomer som bare er gode for å flytte penger fra A til B. Norge trenger flere håndverkere, sykepleiere, ingeniører.

 

Flere håndverkere? Når staten må vedta ekstra og unødvendige byggeprosjekter for å unngå krise? Det høres ut som den sosialismen du snakker om.

 

Forresten har vi allerede dobbelt så mange sykepleiere som Sverige.

Lenke til kommentar

Flere håndverkere? Når staten må vedta ekstra og unødvendige byggeprosjekter for å unngå krise? Det høres ut som den sosialismen du snakker om.

 

Forresten har vi allerede dobbelt så mange sykepleiere som Sverige.

Det er nok av nødvendige byggeprosjekter staten kan ta tak i, som f.eks. å sette fart på vei- og jernbaneutbyggingen, og å ta igjen det store vedlikeholdsetterslepet i samferdessektoren. Men staten velger heller å satse på andre "unødvendige byggeprosjekter", som du så fint kaller det.

 

Og det er fremdeles mangel på sykepleiere, uavhengig om vi har dobbelt så mange sykepleiere som Sverige eller ikke. Det vi derimot har for mye av er samfunnsvitere, statsvitere, økonomer og lignende.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Staten skal "ta tak" i følge deg, og tillegg kritiserer du sosialisme. Hvordan vet du forresten at vi ikke har for mange sykepleiere? Fordi det er høyverdig? Så det kan aldri bli nok sykepleiere uansett hvor mange det er? Lurer på hvor mange helsearbeidere vi hadde hatt uten at staten betalte lønnen deres.

 

Er virkelig en ingeniør mer nyttige enn en filosof, om de arbeidsoppgavene han utfører egentlig kun krever opplæring på stedet i noen måneder? Du kommer ikke opp med nyvinninger bare fordi du går på høyskole i tre år akkurat.

Lenke til kommentar

Staten skal "ta tak" i følge deg, og tillegg kritiserer du sosialisme. Hvordan vet du forresten at vi ikke har for mange sykepleiere? Fordi det er høyverdig? Så det kan aldri bli nok sykepleiere uansett hvor mange det er? Lurer på hvor mange helsearbeidere vi hadde hatt uten at staten betalte lønnen deres.

Norge treger flere sykepleiere, det er ikke noe jeg bare sier.

 

Infrastruktur er et statlig ansvar, derfor må staten gjøre en bedre jobb en hva som er blitt gjort hittil. Det jeg sier er at staten må begynne å utføre de oppgavene staten faktisk har, ikke bare forsømme dem, slik sosialistene har stått for.

 

Er virkelig en ingeniør mer nyttige enn en filosof, om de arbeidsoppgavene han utfører egentlig kun krever opplæring på stedet i noen måneder? Du kommer ikke opp med nyvinninger bare fordi du går på høyskole i tre år akkurat.

Ja, for flertallet av ingeniører jobber i privat sektor, noe som gir reelle inntekter til staten i form av skatteinntekter. Norge er blant Europas dårligste land når det kommer til realfag, du har fått med deg at det er mangel på ingeniører?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er det mangel på ingeniører lenger? Hvorfor jobber han fyren her på offentlig kontor da? Bare et enkelt tilfelle?

 

http://www.aftenposten.no/jobb/article3516108.ece

 

Ja,uansett, vi får håpe de ingeniøren som utdannes her er gode nok til å produsere og finne opp nye eksportvarene og at ikke vi blir utkonkurrert.

 

Det er vel heller ikke bare ingeniørene som produserer ting. Ved Elkem og andre slike steder er det jo produksjonsmedarbeidere som gjør mesteparten av jobben. Riktignok er det spesialister\ingeniører som må sjekke datautstyret og produksjonsutstyret og holde oppsyn.

 

Uansett kan vi ikke bare ha sykepleiere og ingeniører i Norge. Det må gå an å studere og gjøre andre ting. Å være ingeniør er jo ikke et trylleord. Man må faktisk dekke et behov et sted, uten offentlig involvering som ENOVA ++

Lenke til kommentar

Det er forskjell på "høyere utdanninger". Noen strever hardt og lærer utrolig mye, andre går på kafé. Selv etter finanskrisen har jeg, som snart er sivilingeniør, inntrykk av at det ikke blir vanskelig å få seg jobb.

 

Har du en seriøs økonomiutdanning ved en anerkjent skole? Gode karakterer? Relevant erfaring og verv på CV?

 

Hvis flere av svarene er nei, er det ikke rart om jobbene ikke står i kø. En kan ikke forvente å få seg en god jobb bare fordi en har levd på studielån i 3-4-5 år.

Lenke til kommentar

@cecolon

 

Jeg vil ikke bli identifisert på nett og det er et lite land.

 

Men: Ja, det er en seriøs økonomiutdanning og karakterene var akkurat på snittet av de som tar Mastergrad\hovedfag.

 

Nei, ingen verv og relevant erfaring. Erfaring er jo det man skal få i jobb etter utdanningen. Eller skal det bli som i USA hvor "interns" jobber gratis for bedriftene? Jeg jobbet noe ved siden av med å tjene nødvendige penger og det er ganske få som har relevante deltidsjobber.

 

Det er litt av noen dydsmønstre man må være for å få jobb i dette landet her åpenbart.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du da får/har tittelen siviløkonom. Et kjapt søk på finn med ordet "siviløkonom" og heltid, gir meg 98 stillinger. Så alt for ille kan det jaggu ikke være.

Det er ikke sikkert han er siviløkonom. Det finnes studier som samfunnsøkonomi og sosialøkonomi, såkalte "økonomistudier" som egentlig ikke har så mye med regning å gjøre.

 

Nei, ingen verv og relevant erfaring. Erfaring er jo det man skal få i jobb etter utdanningen. Eller skal det bli som i USA hvor "interns" jobber gratis for bedriftene? Jeg jobbet noe ved siden av med å tjene nødvendige penger og det er ganske få som har relevante deltidsjobber.

Feil, det er muligheter for å få erfaring i løpet av studiet, som f.eks. gjennom sommerjobb. Og man kan bli med i en studentforening og oppnå et verv, noe som også tar seg godt ut på CVen. Det er de som klarer dette som vil stille først i køen når man skal ha seg en jobb etter endt studie. Jeg er selv utdannet sivilingeniør, og den jobben jeg nå har fått fikk jeg dels på grunnlag av utdannelsen, dels på grunnlag av relevant erfaring. Jeg brukte nemlig de fleste ferier til å jobbe, og dermed fikk jeg erfaring. Var også aktiv i en studentforening, og det er ingen dårlig ting det heller.

 

Jeg regner med at du da får/har tittelen siviløkonom. Et kjapt søk på finn med ordet "siviløkonom" og heltid, gir meg 98 stillinger. Så alt for ille kan det jaggu ikke være.

Absolutt ikke. Ja, det har vært et tøft arbeidsmarked det siste året, men at det har vært umulig er jeg ikke enig i. Det er jobb for de som virkelig går inn for å få seg jobb.

 

Det er litt av noen dydsmønstre man må være for å få jobb i dette landet her åpenbart.

Som sagt, det handler om vilje. Vil man, så får man. Hvor lenge har du forsøkt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...