Gå til innhold

Hva er lønnsnivået for tømrere og rørleggere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å stille et ærlig spørsmål; hvorfor tenke bare på lønn? Du spør ikke noe om hva de gjør og opplevelser rundt yrkene..

Jeg skal også gå på bygg og anlegg til høsten, og akkurat nå ser jeg for meg at jeg velger feier/rørlegger/murer i framtiden. Dette er kun ut fra interesse, jeg synes ikke du bare bør tenke på lønn(selvsagt litt) og heller ha mer fokus på hva som passer deg ;)

Man får (etter hva jeg har skjønt) et lite innblikk i mange yrker innenfor byggfag når man går der. Ser også du har laget et par andre tråder, slapp av du er ikke låst på bygg resten av livet selvom du velger det på VGS..

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som tømrer i et par år, og går nå teknisk fagskole

Arbeid, lønn og vanskelighetsgrad varierer veldig, og du kan finne alt.

Om du ønsker variert arbeid, bør du gå på et lite firma. Større firmaer som driver med store bygg, og de som smekker opp det ene ferdighuset etter det andre, tror jeg du kan bli lei av etter hvert om du er glad i variasjon og utfordringer. En smart ting å gjøre, er om du går forbi en byggeplass som driver med f.eks en enebolig du synes ser fin ut å jobbe på, gå inn og hør litt hva firmaet driver med, eller ta nummeret og ring kontoret.

Etter to år på vgs, og to år i læra kan du fortsette enten rett på ingeniørhøyskolen i noen deler av landet, eller om du f.eks er i Oslo så er du nødt til å ta forkurs ingeniør først. Men noen skoler tar inn kun på svennebrevet fordi de vil ha folk med erfaring :) Men da tror jeg du får et knallhardt skoleløp. Ellers så har du teknisk fagskole, som faktisk ligger på nivå med høyskoler. Det er toårig, og du går ut fra skolen med mye kunnskaper, og mulighet for å ta jobber ingeniører fra høyskolen tar. Men du kan ikke gå videre på Master uten å gå litt på ingeniørhøyskolen først. Et alternativ til er BIM linjen. Dette tar over for arkitekter, og er bare etårig! Det er kjempepopulært på markedet å ha gått den linjen. Tenk deg i forhold til arkitekter som må gå flere år på skole? Når du kommer ut i læra kan du bare glede deg til alle de idiotiske løsningene mange arkitekter og ingeniører kommer med som innimellom bare er helt umulige å få til. Derfor er det blitt så bra å ha yrkesfaglig bakgrunn :)

Med lønn så avhenger det helt av firmaet. Jeg jobbet i et gjerrig, mellomstort firma hvor vi tjente 160 i timen. De jeg går på skole med nå sier de lå på rundt 180. Store firmaer hvor du gjerne går rundt og monterer gips hele dagen, som veidekke tjener bedre enn mindre firmaer som driver med mer eksklusive prosjekter. Hvertfall etter hva jeg har hørt av kollegaer. Eller så begynner du i et firma som driver med akkordarbeid. Og så er det jo svartearbeid da. Håndverkeryrket du tjener best er nok elektriker. Det gjelder svartejobber og. Men da skal du passe deg for å ikke bli så hoven som ALLE elektrikere jeg noengang har jobbet med er. Tror det er noe som følger med eletrikerverktøyveska de har.

Går du ut fra skolen med lite fravær og litt alrighte karakterer, så har du ikke noe problem med å få deg læreplass i noen yrker tror jeg. Og er det trangt om plassen, så ser de etter oppegående ungdommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...