Laffe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hei! Motivasjon og selvdisiplin står jo ganske nært sammen. Har man ikke motivasjon så er man ikke disiplinert nok, er man ikke disiplinert nok så blir det vanskligere å gjennomføre ting man har lyst til å fullføre, og det er her jeg står. Så jeg lurte da på om hvordan dere holder motivasjonen/disiplinen oppe ? Hva gjør dere for å ikke f falle tilbake? eller f,eks om du prøver å slutte å drikke brus/kaffe/røyke eller hva nå enn det måtte være hva gjør dere for å ikke røyke så så mange? om man røyker 10stk pr dag, men på "planen"(mål) så står det 5stk prdag. hva gjør dere for å ikke stige over 6 eller mer? For det er ikke bare å slutte rett over natta så går det helt fint.. heh så what to do? Takk på forhånd Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg tror hemmeligheten ved motivasjon/selvdisiplin er å finne og fokusere på fruktene en ønsket atferd, som krever motivasjon/selvdisiplin, gir. Hvis man f.eks. ønsker å begynne å trene og å gidde å fortsette med å trene, så er det lurt å fokusere på fremgangen (Hvor mye tyngre klarte jeg å løfte nå?), eller følge med på det overfladiske og se hvordan ens kropp blir mer veltrent (Dokumentere ved å ta bilder). Trening i seg selv, for folk flest, er slitsomt/kjedelig/tidtakende, men ved å ha tankene på fruktene treningen bærer så vil man mye lettere holde ut. Man må finne og fokusere på konsekvenser, ved en atferd, som en kan motiveres av. Fruktene ved en atferd må manifestere seg i noe konkret. Hvis man skal trappe ned røykinga mot røykeslutt kan man f.eks. lage en plan (som omhandler hvorledes man skal trappe ned osv.) og ha denne hengende på veggen slik at alle og en hver kan se den. Dernest kan man krysse av, putte penger på en krukke, whatever for å manifestere fremgangen. Et annet velkjent triks i psykologien er å offentliggjøre ens ønskede atferd for andre mennesker. Desto flere mennesker du har bundet deg til, ved å love å overholde en atferd, desto større press får du på deg til å ikke feile. Eventuelt kan du vedde med folk hvor det kun er du selv som kan tape. F.eks.: "Hvis jeg røyker mer enn 5 sigaretter ila. en dag, så skal du få 1000 kroner av meg". En trussel om å tape 1000 kroner burde være en ganske god motivasjon. Det krever selvsagt at man er ærlig med seg selv, og ikke sniker seg unna et veddemål hvis man taper, men heller betaler disse 1000 kr som man har lovet. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Det som funker for meg er at jeg har et mål å jobbe mot, tror det funker for alle. Bra skrevet av J- Core Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hypnose. Eoy, f.eks., blir motivert til å svare i tråder av å få et høyt antall innlegg tilknyttet brukerkontoen sin. Ila. sine 5 første timer på forumet har han vært produktiv nok til å skrive over 100 innlegg. Hvis det ikke hadde vært for at anntall innlegg hadde blitt vist under avataren hans hadde han tvilsomt blitt motivert nok til å være like produktiv. Eoy blir på samme tiden ikke motivert til å skrive innlegg av kvalitet/lengde, siden kvalitet av innlegg ikke blir manifestert her på forumet (f.eks. vha. "tommel opp" "+1" etc.) Endret 11. mars 2010 av J-Core Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå