tho_kva2 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Det er sikkert lagd mange slike emner.. Jeg skal sette opp en filserver, på MS Server 2008. Jada, Linux er vel noe mer stabil osv.. men om jeg har en oppetid på 96% eller 99% så gjør ikke det noe, siden det kun er til hjemmebruk uansett. Så hvordan setter jeg opp en filserver? - Jeg skal da bruke serveren til å ha ting og tang på, filmer program filer osv. - Tenkte jeg også skulle streame film derfra når jeg skal se slikt men det er kansje bare å gjøre når man har fått satt opp? En guide ville vært fint om du vet om noen!? Har holdt på litt med server 2003, satt opp AD og slikt basic.. men ingenting med filserver :/ .. Man slipper vel å melde maskinene som skal ha tilgang inn i noe domene eller noe slikt? - tho_kva2 Endret 5. mars 2010 av tho_kva2 Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Er nok ikke så mange som bruker Windows Server som filserver, går nok for det meste i ting som Windows Home Server, eller diverse Linux/Unix-distroer (Ubuntu, Freenas, Solaris etc.) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg kjører Windows 2008 Server som filserver hjemme. Dog er den ikke i bruk siden den bråker for mye, trenger flere vifter. Men det er egentlig veldig enkelt. - Installer Windows - Legg inn filene Skal du ha tilgang til filene fra en annen PC gjør du følgende: Si at filene på serveren ligger på D:\filmer\dvdr\, da går du bare til \\SERVER_NAVN\D$\filmer\dvdr\ i f.eks kjør, du vil bli spurt om brukernavn og passord (server pw og usr) så er det bare og skrive inn så har du tilgang Om du vil ha en nettverkstasjon kan du bruke net use kommandoen på klient PC-en, "net use /?" i cmd for meg info. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 jaja.. hadde håpt på noe fancy men men, fremtiden vil vise hva det blir til. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Hva ligger i Windows Home Server ? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er i praksis ingen forskjell på Windows XP Pro, og Windows Server 2008 med hensynt til fildeling, så det er totalt overkill å "kjøpe" Windows Server 2008 for å dele filer. Du klarer deg helt fint med Windows XP. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Server navn = domene navn (DNS) ? Lenke til kommentar
karakas Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hva ligger i Windows Home Server ? Windows Home Server er den serveren MS har laget for privatpersoner, den er spesialbygget for at du skal kunne ta backup og dele data i ett hjemmenettverk. Mer her: http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Dette er en snodig post jeg egentlig ikke forstår noe som helst av. Du skriver: "Har holdt på litt med server 2003, satt opp AD og slikt basic.. men ingenting med filserver :/" Og da lurer jeg på hva du egentlig mener med filserver, hva vil du at maskinen skal gjøre? Å sette opp et filshare er veldig enkelt, og du har fått det forklart her, men svarer: "jaja.. hadde håpt på noe fancy men men, fremtiden vil vise hva det blir til. " Og slenger på: "Server navn = domene navn (DNS) ? " Å sette opp Active Directory kan være ganske komplisert, men du mener kanskje at du klarte å trykke "next, next" på veiviseren for å installere det? Jeg har ikke akkurat inntrykk av du kan noe som helst med Windows Server, AD eller fildeling basert på det du skriver. Installer Windows XP og del ut filer slik som du har fått beskrevet av Dj_Evelen. Windows Server blir ekstremt overkill i ditt tilfelle, et alternativ ville kanskje vært Windows Home Server some er et enkelt og utrolig funksjonsrikt hjemmeserver OS. Akkurat fildeling er også veldig enkelt å sette opp i de fleste linux distroer, så hvorfor ikke? Windows Server 2008 - ca 13 000 kr Windows Home Server - ca 1000 kr Linux - gratis Lenke til kommentar
karakas Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvorfor skal man gå for Linux når man har flott ting som Freenas, NexentaCore Solaris og OpenSolaris? ZFS er lekkert. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 hmmm.. du har forsovet et poeng Grimmy! Jeg har gjort mye mer enn å bare trykke next og slikt, går på IKT linje på skolen xD Har gått for server 2008 fordi jeg skal gjøre mer med den senere, men skulle bruke den til filserver i første omgang. xD Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Siden du ville ha noe litt mer fancy, kan du jo kikke nærmere på DFS: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc732863(WS.10).aspx Kos deg med serveren din Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Det er i praksis ingen forskjell på Windows XP Pro, og Windows Server 2008 med hensynt til fildeling, så det er totalt overkill å "kjøpe" Windows Server 2008 for å dele filer. Du klarer deg helt fint med Windows XP. XP kan max ha 10 klienter tilkoblet filserveren samtidig, Server kan ha ihvertfal 100.Delingen er også litt enklere på server i mine øyne. Server navn = domene navn (DNS) ? Om du skal kjøre et domene på serveren er ikke det nødvendigvis det samme som serverens navn om det var det du mente? Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Skal du ha tilgang til filene fra en annen PC gjør du følgende: Si at filene på serveren ligger på D:\filmer\dvdr\, da går du bare til \\SERVER_NAVN\D$\filmer\dvdr\ i f.eks kjør, du vil bli spurt om brukernavn og passord (server pw og usr) så er det bare og skrive inn så har du tilgang Det var her server navn kom inn i bildet.. @Grimmy Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå