Shushi Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hjelper noen jeg kjenner her. Han er 18 år, innvandrer fra Burma (har bodd i Norge i 4 år). Han kan snakke Norsk nokså bra, og han går på TIP linjen i videregående. Han for norsk pass om 3 år. Han er nysjerrig på forsvaret og hvilken muligheter han har der. Kanskje være med i marinen? Fallskjerm jeger? Panser fører? kan dere snakke om hvilken muligheter han har her, og om han trenger noen spesiell utdannelse? PS. Blir han innkalt til værneplikt når han blir Norsk statsborger? Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 For å tjenestegjøre i det norske forsvaret må man være norsk statsborger, og jeg tror ikke han blir vernepliktig og innkalt til førstegangstjeneste med en gang han får norsk pass og blir norsk statsborger. Opptak som jeger i forsvaret må han eventuelt søke i god tid etter at han har blitt norsk statsborger. Har han gjennomført videregående opplæring holder dette til mange tjenester innenfor de stillingene man kan bemanne under førstegangstjenesten. Men for å bli befal trenger man som oftest generell studiekompetanse. Også i forsvaret har man noe som heter sikkerhetserklæring, noe som sier om man er skikket til tjeneste. Nå har jeg enda ikke vært i forsvaret i og med at jeg er født i 92, men om man har gjort tidligere lovbrudd som man har blitt dømt for eller liknende, ødelegger dette sikkerhetserklæringen din. Er ikke sikker på om sikkerhetserklæringen din kan bli svekket fordi du nettopp har blitt norsk statsborger. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Må ikke være norsk statsborger for å tjenestegjørei Forsvaret. Dog så er islandske statsborgere det eneste unntaket Forsvaret opererer med per dags dato. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå