huldal Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Ser det er store prisforskjell på en Mazda5. I norge koster denne 340.000NOK medan i Sverige koster denne 195000 NOK. Hvordan blir fremgangsmåten for å importere en slik bil? Er det lønnsomt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Hvis denne er produsert etter 2001 trenger du følgende data om bilen: Vekt (i kilo) CO2-utslipp (i g/km) Dato for førstegangsregistrering (i det landet den først ble solgt i) Motoreffekt (i HK eller KW) Da finner du ut hvor mye engangsavgiften kommer på, i tillegg til denne må du betale moms (25%) og frakt til Norge, hvis du ikke henter den selv. Engangsavgiften er avgiften som må til for å få norske skilter på bilen. En kalkulator for beregning av engangsavgift finner du her: http://www.toll.no/templates_tad/registrationtax.aspx?id=79&epslanguage=NO Endret 5. mars 2010 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
huldal Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Takker.... Utregning fra toll.no viser at 195 842,00 skal betales i engangsavg. + mva.. Faktisk mer en det selve bilen koster i sverige... Da er det faktisk rimeligere og gå til en lokal mazda forhandler og kjøpe bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Dessverre er det ofte sånn takket være avgiftsystemet vårt her til lands Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Svensk moms trenger du ikke å betale. Har du trukket fra den før du beregnet avgifter? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Svensk moms trenger du ikke å betale. Har du trukket fra den før du beregnet avgifter? Nei, men det hjelper lite når den svenskimporterte bilen inkl. svensk mva er 70.000 NOK Dyrere enn den norskkjøpte... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Det er fordi du bruker feil tall, sier jeg jo. Trekk fra den svenske momsen før du bruker kalkulatoren. Endret 5. mars 2010 av spøkelse Lenke til kommentar
huldal Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Ny pris uten svensk mva inkl alle norske avg. 383400,- NOK, noe som blir fortsatt over 70.000 mer enn å kjøpe bilen i norge. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter... Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Velkommen til den siste kommuniststat Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Greit det huldal. Selv om jeg tror du fortsatt trykker feil data inn i kalkulatoren, så gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette. Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter... Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker. Hørt om alternativ beregning av engangsavgift??? Les mer på http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTaxAlt.aspx?id=117403 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Nei, det visste jeg ikke, takk for tipset. Men nøyaktig hva omfatter denne, siden den ikke brukes som standard? Utifra det jeg så på siden der så gjaldt det jo normale biler, men det må søkes om å benytte alternativ metode, samt at årsavgift og slikt kunne bli dyrere..? Du (kontantkunde) kan først benytte alternativ beregningsmåte for bruksfradrag når du har betalt og registrert kjøretøyet etter det ordinære bruksfradraget. Dvs at jeg først må betale full avgift, for så å kanskje få tilbake?... Endret 6. mars 2010 av Actibus Lenke til kommentar
huldal Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Greit det huldal. Selv om jeg tror du fortsatt trykker feil data inn i kalkulatoren, så gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette. Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter... Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker. Hørt om alternativ beregning av engangsavgift??? Les mer på http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTaxAlt.aspx?id=117403 Har nok ikke trykkt inn feil data. Du må gjerne dobbeltsjekke meg. Prisene finner du henholdsvis på mazda.no og mazda.se dette gjelder diesel varianten på mazda5 med 2.0 motor og 143 hester. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg prøver å sjekke selv, men jeg finner ingen Mazda5 med 2.0 dieselmotor og 143 hk i prislista. Lenke til kommentar
CitroenCx Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hvordan er reglene når det gjelder veterankjøretøy fra sverige? Lurt på å kjøpe veteranvogn der, men blir vel sikkert svindyrt å få norske skilter på den da? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Importere heilt nye biler frå eit avgiftslavt land til eit høgavgiftsland er eit tapsprosjekt deluxe. Derimot å kjøpe bruktbiler kan ha noko for seg. Eit eksmepel er Toyota Avensis X-modellen, mange av desse er importert nye frå Danmark sidan "kostprisen" på denne modellen er lavare i Danmark enn Norge grunna danskenes avgifter på "store" motorer. Det får importørene til å sette totalprisen ned på desse modellene slik at dei ikkje blir for dyre. Veteranbiler har "egen" avgiftsklasse der dei fleste avgifter er fjerna. prisen ein betaler i avgifter ser ut til å vere mva(25% av kjøpssum) + 4686,- Her får ein vel trekke frå svensk mva før ein legger til norsk avgift så ein veteranbil er ikkje så dyr å flytte over grensa. Actibus korleis du greier å på 170K i avgifter på ein 13 år gamal Audi A8 forstår eg ikkje. For å få tilsvarande avgifter så må eg opp på ein 4 liters motor med 200kw. Ein A8 med 2.5l og 150hk kjem på ca 64K i avgifter + mva på kjøpssum. Noko som vil gi ei god fortjeneste sidan 1997-mod A8 ligger på 170K på finn.no Endret 7. mars 2010 av Jankee Lenke til kommentar
huldal Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg prøver å sjekke selv, men jeg finner ingen Mazda5 med 2.0 dieselmotor og 143 hk i prislista. Merkelig... er sikker på eg sat på norsk pris på den 143 HK... Er det noen bruktbil forhandlere som kan anbefales i sverige? Helst noen som gjør hele jobben med å ordne alle papir? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hvis du først skal importere en bil, hva med å sjekke Tyskland? Du bør plusse på kanskje maks 10.000 i reiseutgifter for å kjøre å hente den selv, men bilene er generelt billigere på litt eldre bruktbiler... Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Actibus korleis du greier å på 170K i avgifter på ein 13 år gamal Audi A8 forstår eg ikkje. For å få tilsvarande avgifter så må eg opp på ein 4 liters motor med 200kw. Ein A8 med 2.5l og 150hk kjem på ca 64K i avgifter + mva på kjøpssum. Noko som vil gi ei god fortjeneste sidan 1997-mod A8 ligger på 170K på finn.no Kanskje fordi det er snakk om A8 4.2l med 300HK? Ikke puslete 2,5l Men stemmer det at man må punge ut med normal importavgifter for så å søke om alternativ behandling? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Såg berre kva motorstørrelser som fantes på finn.no, der var det ingen 4.2l med 300hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå