Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bil i Sverige - Hva koster "tollen"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Hvis denne er produsert etter 2001 trenger du følgende data om bilen:

 

Vekt (i kilo)

CO2-utslipp (i g/km)

Dato for førstegangsregistrering (i det landet den først ble solgt i)

Motoreffekt (i HK eller KW)

 

Da finner du ut hvor mye engangsavgiften kommer på, i tillegg til denne må du betale moms (25%) og frakt til Norge, hvis du ikke henter den selv.

 

Engangsavgiften er avgiften som må til for å få norske skilter på bilen.

 

En kalkulator for beregning av engangsavgift finner du her: http://www.toll.no/templates_tad/registrationtax.aspx?id=79&epslanguage=NO

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Takker.... Utregning fra toll.no viser at 195 842,00 skal betales i engangsavg. + mva.. Faktisk mer en det selve bilen koster i sverige...

 

Da er det faktisk rimeligere og gå til en lokal mazda forhandler og kjøpe bilen.

Lenke til kommentar

Svensk moms trenger du ikke å betale. Har du trukket fra den før du beregnet avgifter?

 

Nei, men det hjelper lite når den svenskimporterte bilen inkl. svensk mva er 70.000 NOK Dyrere enn den norskkjøpte...

Lenke til kommentar

Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter...

Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker.

Lenke til kommentar

Greit det huldal. Selv om jeg tror du fortsatt trykker feil data inn i kalkulatoren, så gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette.

 

Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter...

Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker.

Hørt om alternativ beregning av engangsavgift??? Les mer på http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTaxAlt.aspx?id=117403

Lenke til kommentar

Nei, det visste jeg ikke, takk for tipset.

Men nøyaktig hva omfatter denne, siden den ikke brukes som standard?

Utifra det jeg så på siden der så gjaldt det jo normale biler, men det må søkes om å benytte alternativ metode, samt at årsavgift og slikt kunne bli dyrere..?

 

Du (kontantkunde) kan først benytte alternativ beregningsmåte for bruksfradrag når du har betalt og registrert kjøretøyet etter det ordinære bruksfradraget.

Dvs at jeg først må betale full avgift, for så å kanskje få tilbake?...

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Greit det huldal. Selv om jeg tror du fortsatt trykker feil data inn i kalkulatoren, så gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette.

 

Det er helt sinnsykt, jeg har kikka på en 13 år gammel Audi A8 i sverige, kr 40 000,- også er det bare ca 170 000 i avgifter...

Fy faen for et idiotisk system, på eldre biler burde man bare betalt mva og ikke vekt, slagvolum & effekt avgifter, gjør det jo helt ubrukelig å importere biler, men er vel det de idiotene som vi har valgt til å gjete oss ønsker.

Hørt om alternativ beregning av engangsavgift??? Les mer på http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTaxAlt.aspx?id=117403

 

 

Har nok ikke trykkt inn feil data. Du må gjerne dobbeltsjekke meg. Prisene finner du henholdsvis på mazda.no og mazda.se dette gjelder diesel varianten på mazda5 med 2.0 motor og 143 hester.

Lenke til kommentar

Importere heilt nye biler frå eit avgiftslavt land til eit høgavgiftsland er eit tapsprosjekt deluxe. Derimot å kjøpe bruktbiler kan ha noko for seg.

 

Eit eksmepel er Toyota Avensis X-modellen, mange av desse er importert nye frå Danmark sidan "kostprisen" på denne modellen er lavare i Danmark enn Norge grunna danskenes avgifter på "store" motorer. Det får importørene til å sette totalprisen ned på desse modellene slik at dei ikkje blir for dyre.

 

 

Veteranbiler har "egen" avgiftsklasse der dei fleste avgifter er fjerna.

prisen ein betaler i avgifter ser ut til å vere mva(25% av kjøpssum) + 4686,-

Her får ein vel trekke frå svensk mva før ein legger til norsk avgift så ein veteranbil er ikkje så dyr å flytte over grensa.

 

Actibus korleis du greier å på 170K i avgifter på ein 13 år gamal Audi A8 forstår eg ikkje.

For å få tilsvarande avgifter så må eg opp på ein 4 liters motor med 200kw.

Ein A8 med 2.5l og 150hk kjem på ca 64K i avgifter + mva på kjøpssum.

Noko som vil gi ei god fortjeneste sidan 1997-mod A8 ligger på 170K på finn.no

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg prøver å sjekke selv, men jeg finner ingen Mazda5 med 2.0 dieselmotor og 143 hk i prislista.

 

 

Merkelig... er sikker på eg sat på norsk pris på den 143 HK...

 

Er det noen bruktbil forhandlere som kan anbefales i sverige? Helst noen som gjør hele jobben med å ordne alle papir?

Lenke til kommentar

 

 

Actibus korleis du greier å på 170K i avgifter på ein 13 år gamal Audi A8 forstår eg ikkje.

For å få tilsvarande avgifter så må eg opp på ein 4 liters motor med 200kw.

Ein A8 med 2.5l og 150hk kjem på ca 64K i avgifter + mva på kjøpssum.

Noko som vil gi ei god fortjeneste sidan 1997-mod A8 ligger på 170K på finn.no

 

 

Kanskje fordi det er snakk om A8 4.2l med 300HK?

Ikke puslete 2,5l

 

Men stemmer det at man må punge ut med normal importavgifter for så å søke om alternativ behandling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...