Larsenio Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Ja... Kjærringa skal ha speilrefleks og jeg har fra før av K10d, som jo hun liker veldig godt pga alle funksjonene og manuelle styringer. Litt bakgrunn: -Det må bli Pentax da vi har masse objektiver -Hun liker fargene K-x`en kommer i (spesielt rød ) Dermed ligger k-x hardt i ønskebunken. Jeg lurer på om noen har konkret info om hva hun evt kommer til å savne fra K10d som ikke er på K-x? Jeg vet det er et vell av funksjoner på K-x, men vet ikke helt konkret hva... Har prøvd div googlinger og infosøk men blir ikke helt klok. På forhånd tusen takk for svar Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Jeg lurer på om noen har konkret info om hva hun evt kommer til å savne fra K10d som ikke er på K-x? Kanskje ingenting, det spørs helt hva hun legger vekt på. Her er noen forskjeller: K10D: Større, tyngre, solidere. Større kamera har ofte litt bedre ergonomi siden det er bedre plass til knapper og ratt, men mange foretrekker uansett mindre og lettere siden det er mindre å drasse rundt på. K10D: Søkeren er nok et hakk bedre K-x: Nyere sensor og elektronikk gir bedre bildekvalitet, det klarer også litt flere bilder i sekundet, har videomodus og litt større LCD-skjerm. Autofokusen har jeg ikke sett noen sammenligning av, kanskje du kan finne noen tester, men den er helt sikekrt ok på K-x. Sikkert noe jeg ikke kommer på, men K-x har også alt av manuelle muligheter. Personlig hadde jeg valgt K-x fremfor K10D selv om værtettingen til K10D frister litt. Men et kamera bør uansett være svart. Edit: Rettet noen skrivefeil og la til en link: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=pentax_k10d%2Cpentax_kx&show=all Endret 5. mars 2010 av se# Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 K-x har nok mer 'sikker' autofokus, dog ikke nødvendigvis raskere. ISO-ytelse er nok også en god del bedre på K-x. Uten at K10D er helt grusomt om man eksponerer rett, mener mange at K20D er et godt stopp bedre enn K10D, og K-x bedre enn K20D (igjen). Er man vant til to kontrollhjul, er det selvsagt noe man kommer til å savne, i tillegg til visning av AF-punkter i søkeren. Aner at det ikke er noe problem å titte på skjermen for å velge, men man blir nok litt bortskjemt av hvor lett det er på K10D. (For øvrig kommer hun ikke til å savne lukkerlyden, som er hva som hindrer K100D å bli med som mer kompakt reisekamerat enn K20D. Blir rett og slett for lite diskre.) Lenke til kommentar
8086 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 K-x. Passer nok hendene hennes bedre, er mindre og lettere, og har bedre iso-ytelse. De gangene det regner så mye at det er fare for kameraet holder det vel at hun låner ditt om hun må ta bilder Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for alle informative råd og tekniske utredelser Tror nok jeg må kjøpe henne k-x ja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå