Gå til innhold

Usynlig virus (med HijackThis-logg)

Anbefalte innlegg

Historieforløp: på mandag var pc- en min blitt svært treg over natta. Jeg scannet med AVG som ikke fant noe, brukte enellerannen troubleshoot i Vista som ikke ga nevneverdige resultater, lastet ned AdAware som fant og slettet 47 objekter uten at prestasjonen til pc- en forbedret seg, scannet og ryddet med CCleaner, scannet med House Call og Malwarebytes' Anti Malware uten resultater, sjekket fragmenteringen med O&O Defrag; (C:) var 2.99% fragmentert og (D:) var 0.99% fragmentert så jeg gadd ikke defragmentere.

Jeg har ikke installert nye program i det siste, og har prøvd reboot en million ganger. Noen ganger, rett etter oppstart, fungerer pc- en optimalt, men etter et par minutter slår sirupen til, og prosessorbruken hopper fra 20%- 100% i løpet av sekunder. Når jeg er koblet til internett går den spesielt tregt. Jeg mistenker at et virus har lagt seg i registeret, er det sannsynlig? Hva kan jeg i så fall gjøre? Hva annet kan det være?

Vedlagt kan dere finne HijackThis- loggen for de som måtte forstå seg på denslags. Svært, svært takknemlig for svar!

hijackthist.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge oppgavebehandlingen er det kun Firefox som bruker betydelig CPU.

Om du bruker ulike utvidelser så kan det skape konflikter og dermed høyt bruk av CPU.

Om så er tilfelle så deaktiver alle utvidelsene for å se om det hjelper.

Gjør det det så aktiverer du en etter en for å finne problemkilden.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe malwarerelatert i loggen din. Blir det sirup om du bruker en annen nettleser, eks. IE?

I dag var plutselig pc- en sitt gamle selv igjen, uten noe hokus pokus fra min side. Skal hilse og si. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Vel.. jeg var visst litt kjapp i avtrekkeren der. Problemet har returnert, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Kan det rett og slett være så enkelt at pc- en begynner å takke for seg? Jeg har imidlertid bare hatt den i 1.5 år så det ville jo vært litt rart. Eller?

Lenke til kommentar

CCleaner har jeg kjørt noen ganger i løpet av den siste uken uten at situasjonen har forandret seg. Jeg prøvde Tuneup Utilities nå, men det utgjorde heller ingen forskjell. Sukk sukk. Hva er neste steg på veien?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ingen som har flere forslag til hva jeg kan gjøre for å lokalisere problemet?

Siden sist har jeg formatert uten videre hell, og prosessorbruken kjører sin vante gang på 100%. På oppgavebehandlingen ser jeg at det kjører et program som heter csrss.exe. Jeg har skjønt det slik at dette er en del av Windows, samtidig som det kan være en trojaner. På beskrivelsen står det imidlertid ingenting - er dette litt muffens?

Jeg er fortsatt veldig takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar

ask99: det varierer veldig hvilke prosesser som drar CPU. I det siste har Firefox jobbet veldig hardt (opp mot 60%), men det er svært forskjellig hvilke prosesser som er på "førsteplass". MsMpEng.exe ligger ofte på topp sammen med taskmgr.exe og explorer.exe.

madmats: har det noen hensikt å ta systemgjenoppretting når jeg har formatert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...