Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc finner ikke HD.

Anbefalte innlegg

Jeg har altså kjøpt meg en ny pc, men når jeg starter den opp finner den ikke hd. Jeg får så feilmeldingen PXE-E61 media test failure; check cable.

Jeg har altså sjekket kabelen og den sitter i, både strøm og den til hovedkortet. Jeg har også testet med 2 andre hd'er jeg har, uten at pcen finner de. Hva har jeg gjort galt?

Det første jeg gjorde når jeg fikk pcen, var å åpne den og ta den 500gb hden som fulgte med, og sette inn den jeg hadde på den gamle pcen min isteden, med windows og alt det installert, riktignok med drivere og sådan fra intel, mens den nye pcen har amd.

Er løsningen her å resette bios manuelt? Startupskjermen går såpass kjapt at jeg ikke rekker å se hva slags F knapp det enn måtte være.

Endret av zimulatorz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen bilder:

På Nr.1 ser man hvordan kablene originalt står i, slik de kom fra komplett.

På Nr.2 er det en løs kabel fra strømsaken som ikke har noe sted å gå.

På Nr.3 ser man at strømkabelen står i samt den som går til hovedkortet. Likevel funker det ikke og jeg får fortsatt PSE-E61.

i6644_capture.jpg

i6645_capture-2.jpg

i6646_capture-3.jpg

Lenke til kommentar

ikke si hd, det er hdd du mener. HD er betegnelse på oppløsning til skjemer, som du sikkert vet. Gjorde meg veldig usikker helt til en sa hdd. Resette bios kan du gjøre enten ved å fjerne batteriet på hovedkort, eventuelt kan du flytte clear cmos jumperen vist du vet hvor den er. Vist det er win7 på den gamle disken får du nok oppdatert driverne til å bli amd, men vil anbefale deg å ha en fresh install til nytt hovedkort.

Har du prøvd å bruke annen sata kabel, merker du om disken går (hold handen på den) isåfall får den strøm. Prøv annen sata kontakt på hovedkort.

Den løse strøm kabelen kan brukes om du setter i skjermkort som trenger mere strøm.altså ingen fare at den ikke går i no sted

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Ok, jeg testa med en annen strømkabel som jeg tydeligvis hadde liggende. Og nå finner jeg endelig hardisk!

i6652_capture-2.jpg

Beklageligvis finner jeg ikke noe clearbios sak på hovedkortet, jeg mistenkter at den gjemmer seg under det gigangtiske grafikkortet et sted, og jeg ser heller ikke noen batterier jeg kan ta ut.

Og jeg får fortsatt PSE-E61 selv om den finner hdd nå. Jeg testet også alle satakontaktene på hovedkortet de fungerer fint.

Lenke til kommentar

trenger du og resette bios når du får innn HDD'en nå da?

bare gjør slik BUGS_Y sa, så skal det funke :)

edit: vis du skal resette bios, les i manualen til hovedkortet, der står det i detaljer hva du skal gjøre for ditt hovedkort :)

Endret av jonol
Lenke til kommentar

ok. Men nå har jeg et nytt problem. Jeg prøvde å sette i en ekstra hardisk til før jeg startet opp og prøvde mer. men så går plutselig pcen på høyspenn og starter ikke opp skjermen som vanlig, men den starter dog opp tastaturet. Skjermen forholder seg svart uten signal.

Det jeg gjorde forut dette var å teste windows hdden for å se om den ville starte opp da. xp tegnet kom opp men så restartet den isteden, rince and repeat. så satte jeg i hdden som følgte med plus en TB disk som jeg har før den plutselig skulle være vrang.

Kan dette være pga jeg har styret for mye med pcen, restartet osv?

Lenke til kommentar

Mange "rare" ting i denen tråden.

1) Meldingen PXE-E61 betyr at BIOS forøsker å starte fra nettverk. Dette kan du slå av i BIOS slik at oppstart går raskere.

2) Du bytter fra Intel til AMD. Da bør også operativsystemet reinstalleres slik at ikke gamle chipset-drivere blir liggende igjen. Du kan evt. foreta en repair-installasjon.

Og til anordne: HD er blitt benyttet som betegnelse på harddisker siden harddisker dukket opp, det vil si over 30 år. Her er det egentlig skjerm-oppløsnings-begrepet som er feil (stjålet en forkortelse som allerede va i bruk).

Lenke til kommentar

ok. Men nå har jeg et nytt problem. Jeg prøvde å sette i en ekstra hardisk til før jeg startet opp og prøvde mer. men så går plutselig pcen på høyspenn og starter ikke opp skjermen som vanlig, men den starter dog opp tastaturet. Skjermen forholder seg svart uten signal.

Det jeg gjorde forut dette var å teste windows hdden for å se om den ville starte opp da. xp tegnet kom opp men så restartet den isteden, rince and repeat. så satte jeg i hdden som følgte med plus en TB disk som jeg har før den plutselig skulle være vrang.

Kan dette være pga jeg har styret for mye med pcen, restartet osv?

Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...