Gå til innhold

Lysringer på bilder med kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte Sony W380 digitalkamera for noen uker siden. Når jeg tok bilder inne mens det er mørkt ute så kommer det sånne lyse ringer på bildene.. Jeg leverte kameraet tilbake.

Jeg har nå kjøpt samsung st 500. Det blir akkurat det samme med det.

Er det støv som reflekteres av blitz?? Eller noe annet. Og hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Hilsen Brildepost-211091-1267814436,0917_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det støv som reflekteres av blitz??

Ja.

hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Fint lite. Kompaktkameraer har veldig liten vinkel mellom objektivet og blitsen. Når lyset fra blitsen treffer støvkorn i luften, som samtidig er veldig nær objektivet, så er lyset som reflekteres veldig langt ute av fokus, og blir dermed tegnet som relativt digre "lysblobber"

(og noen liker å tro at det er spøkelser)

Lenke til kommentar

Godt mulig Anew har rett i at det er støv, men jeg har nok av støv både hjemme og på hytta og har aldri sett noen lignende effekt, muligens med unntak av med blits i snøvær.

Det jeg ville gjettet på er reflekser i objektivet fordi du har reflekser av blitsen i vinduet og en veldig overeksponert flate til venstre i bildet. Ser også ut som Iso er veldig høy, og det kan muligens forsterke effekten.

Jeg vil anbefale at du prøver å ta et bilde hvor du unngår store lyse flater alt for nærme kameraet, det blir uansett veldig stygt på bildet, og prøv gjerne å unngå at blitsen reflekteres dirrekt tilbake på kameraet. Hvis ikke det hjelper må du nok frem med støvsugeren.

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd med 2 andre kompaktkameraer jeg har brukt iår. Men jeg har aldri opplevd det tidligere. Hvordan kan jeg stille ned ISO? Jeg finner ingen slik innstilling på dette kameraet.

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd med 2 andre kompaktkameraer jeg har brukt iår. Men jeg har aldri opplevd det tidligere. Hvordan kan jeg stille ned ISO? Jeg finner ingen slik innstilling på dette kameraet.

Jeg har aldri brukt dette kameraet, men det står helt sikkert i bruksanvisningen. Merk at høy Iso ikke kan være hovedårsaken til problemet.

Akam testet forøvrig 550 som er nesten likt 500 her og bildet under er fra den testen. I midten ser du Iso oppgitt og hvis du finner tilsvarende meny på ditt er det sikkert ganske enkelt å justere.

Samsung_ST550_screenmenu.jpg

Det enkleste du kan gjøre er å ta noen bilder hvor du ikke har så mye hvit forgrunn og reflekser fra vinduet, da ser du jo fort om det var årsaken eller om Anews støvteori er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...