bendik91 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg vurderer å kjøpe meg ny gaming pc og valget står mellom Alienware Aurora (med enkelte endringer fra standardversjonen) og en PC jeg har fikset i Kompletts PC-bygger. PCen fra Komplett er 1700 kroner dyrere enn det Alienwaren er. Forskjellene på de to PCene skriver jeg i parantes med Komplett først. Intel Core i7 920-prosessor Socket-1366 hovedkort (MSI X58 Pro-E mot standard Alienware hovedkort) Kabinett (Corsair Obsidian 800D mot Alienware) Windows 7 Home Premium 64bit ATI Radeon 5870 1GB Vannkjøling (Corsair H50 hos Komplett mot Alienwares vannkjøling) 6GB ram (Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 mot 6GB 1333MHz av ukjent leverandør) 1 TB (7200 rpm) SATA-harddisk (WD Caviar Black mot ukjent leverandør) 24x optisk DVD+/- RW-stasjon Tror det var stort sett alt. Kan nevne at prisen på Komplett er kr 15.000 og hos Dell/Alienware kr 13.300. Bør jeg styre unna Alienware eller er det veien å gå? Slik jeg ser det så er komponentene stort sett de samme hvis en ser bort fra hovedkortet. Jeg vet ikke hvordan minnet og harddisken fra Alienware er. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Etter veldig rask research virker det som Dell/AlienWare bruker Harddisker fra Western Digital eller Seagate, jeg vet dog ikke hvilket merke eller type av disse som blir brukt. Når det gjelder Ram, ser det ut til at Kingston er produsenten. Om du vil vite, så virker det som Asus ble valgt som produsent til Hovedkortet. Men i nyere tid virker det som AlienWare produserer sine egne Hovedkort. Og til slutt kan jeg tenke AlienWare bruker Asetek LCLC sin kjøler, noe som også blir brukt til NorthQ Siberian Tiger kjølerene og mulig også Corsair H50 kjøleren. NOTER: Jeg kan ikke bekrefte noe av dette som har blitt sagt her, men sansynligheten er stor. Hva du skal kjøpe blir vanskelig å si. Man kan ikke nekte for at AlienWare har et litt høyere kulhetsfaktor, så jeg gir en liten seier til AlienWare. Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hva du skal kjøpe blir vanskelig å si. Man kan ikke nekte for at AlienWare har et litt høyere kulhetsfaktor, så jeg gir en liten seier til AlienWare. Kan godt være jeg er blitt gammel og grå - men jeg synes Corsair Obsidian 800D er et ekstremt stilrent kabinett mens Alienware Aurora ser blodharry ut. Det er vel opp til OP hva som ser best ut. Til sammenlikning: Hvis denne PCen er ment for gaming, vil du kunne spare mye penger ved å gå for en AMD-platform (AMD Phenom II x4 965) eller Intels i5 (i5 750) da i7 er ikke verdt prisen for en gaming-PC. Du vil få mer verdi for pengene ved å bruke mer penger på et skjermkort. Her kan du se forskjellen mellom i7, i5 750, og Phenom II x4 965: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634&p=8 Forskjellen for gaming er som du ser forsvinnende liten, så hvis ikke du skal drive med videoredigering etc. vil jeg ikke anbefale en i7 til en gaming PC. Nedgraderer du kan du spare mye penger som jeg definitivt vil bruke på en SSD. En PC til over 10.000 uten en god SSD (Intels X-25M f.eks.) synes jeg er feilprioritering. Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Veldig bra informasjon! Jeg kan bekrefte at Corsair H50 også bruker Asetek LCLC sin kjøler, dog med noen små endringer. Virker for meg ut som om Dell/AlienWare har brukt komponenter fra solide produsenter også når det gjelder vannkøling, minne og harddisk. Da føler jeg meg trygg på at AlienWare Aurora er et godt kjøp, spesielt med tanke på at jeg sparer kr 1.700 i forhold til Komplett. Takk for hjelpen Svenni! Endret 5. mars 2010 av bendik91 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det gammle kabinettet der ser harry ut ja. Men jeg synes Dell/AlienWare på de nyere kabinettene har klart å få det beste fra to verdener. Det er stilrent, samtidig som det har litt lys og grafisk mønster for dem som liker slik. Men når det er sagt, så er det dette ganske simpelt en smaksak som trådstarter på egenhånd må avgjøre. Hverken du, jeg eller noen som helst andre her kan si hva slags type kabinett som er best. Og når jeg tenkte på kulhetsfaktor, tenkte jeg ikke bare på stilen til kabinettet. Selv om dette i en grad har minket en del nå, får det øynene mer opp om man til vennegjengen sier man har kjøpt en AlienWare PC enn om man sier at man har kjøpt en PC hos Komplett. Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Takk for forslagene, saccosekk! Har nå sett på muligheten for å spare inn litt penger på prosessoren og AMD Phenom II X4 965 ser ut til å være mer enn god nok for mitt bruk. Hvis jeg skal velge en AMD-prosessor, ha vannkjøling (Corsair H50) til prosessoren (har fått min forrige prosessor ødelagt på grunn av dårlig stock-vifte, og vurderer mulighetene for overklokking) og ha Corsair Obsidian 800D ser det ut til at jeg må bygge PCen selv. Tror ikke det skal være noe stort problem, men er det noe spesielt jeg i såfall må huske på? I stedet for 6 GB ram tror jeg at jeg går for 4x2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz. Skjermkortet forblir det samme (XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5). Vurderer å gå for XXX-versjonen som skal ha litt høyere klokkehastighet om jeg ikke tar helt feil. Hovedkortet er jeg litt usikker på men ASUS M4A78T-E virker som et helt greit og rimelig kort (999,-). Som operativsystem går jeg nok for Windows 7 Home Premium (64-bit, Engelsk). Her svarer det seg vel med OEM-versjonen? Har aldri bygd PC helt fra scratch bare byttet harddisker, minnebrikker og lignende og ved en anledning flyttet alle komponenter over i nytt kabinett. Har forstått at Corsair H50 kommer med kjølepasta påsmurt og da er vel alt jeg behøver et skruejern og et antistatisk armbånd for å sette sammen PCen? Har noen spørsmål angående det med SSD. Den PCen jeg nå vurderer koster kr 14.000. Hvor bør jeg kutte for å få råd til en SSD? Hvordan bør SSDen benyttes for å gi best fordeler? (jeg tenker da på - hva skal lagres på SSDen?). Hvor mye lagringsplass bør SSDen romme? Edit: Koster fortsatt litt mer enn AlienWare PCen og skal jeg bestille den jeg foreløpig ser på fra Komplett må jeg bygge den selv. Har derfor ikke bestemt meg, men det er ikke en hastesak. Endret 5. mars 2010 av bendik91 Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Har nå sett på muligheten for å spare inn litt penger på prosessoren og AMD Phenom II X4 965 ser ut til å være mer enn god nok for mitt bruk. Hvis jeg skal velge en AMD-prosessor, ha vannkjøling (Corsair H50) til prosessoren (har fått min forrige prosessor ødelagt på grunn av dårlig stock-vifte, og vurderer mulighetene for overklokking) og ha Corsair Obsidian 800D ser det ut til at jeg må bygge PCen selv. Tror ikke det skal være noe stort problem, men er det noe spesielt jeg i såfall må huske på? Jeg har ingen erfaring med vannkjøling. Det eneste jeg har plukket opp angående vannkjøling er at det er veldig viktig å kjøre vannkjølingen i kabinettet for 24-timer uten noen andre komponenter i for å sjekke at slangene ikke lekker, da det kan potensielt være katastrofalt. Trenger du virkelig vannkjøling, dog? Det er hovedsakelig noe som ekstreme overklokkere går for - og ikke vanligere gamere som "vurderer mulighetene" for overklokking. I ditt tilfelle vil jeg definitivt si at luftkjøling holder. Kjøp en grei luftkjøler og du er langt på vei. I stedet for 6 GB ram tror jeg at jeg går for 4x2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz. Skjermkortet forblir det samme (XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5). Vurderer å gå for XXX-versjonen som skal ha litt høyere klokkehastighet om jeg ikke tar helt feil. Hovedkortet er jeg litt usikker på men ASUS M4A78T-E virker som et helt greit og rimelig kort (999,-). Som operativsystem går jeg nok for Windows 7 Home Premium (64-bit, Engelsk). Her svarer det seg vel med OEM-versjonen?Hovedkortet ser greit ut, spesielt siden du ikke er en ekstrem overklokker. Det har støtte for Crossfire, i tilfelle du har lyst på et skjermkort til. OEM er greit nok for de fleste systembyggere, men skal du bytte komponenter veldig ofte er kanskje retail-versjonen greiere. Har aldri bygd PC helt fra scratch bare byttet harddisker, minnebrikker og lignende og ved en anledning flyttet alle komponenter over i nytt kabinett. Har forstått at Corsair H50 kommer med kjølepasta påsmurt og da er vel alt jeg behøver et skruejern og et antistatisk armbånd for å sette sammen PCen?Stemmer, og du trenger strengt talt ikke antistatisk armbånd om ikke du går rundt i ullsokker på et teppe, men det er kjekt å ha. Hvis du går for H50en og den har termisk pasta påsmurt, går det greit. De fleste luftkjølere kommer med en tube termisk pasta hvis du velger å gå for luftkjøling.Hovedkort kommer ofte med en PATA-kabel, en SATA-kabel og skruer. Kjøper du en OEM-SSD kan det være at du vil trenge en ekstra SATA-kabel. Har noen spørsmål angående det med SSD. Den PCen jeg nå vurderer koster kr 14.000. Hvor bør jeg kutte for å få råd til en SSD? Hvordan bør SSDen benyttes for å gi best fordeler? (jeg tenker da på - hva skal lagres på SSDen?). Hvor mye lagringsplass bør SSDen romme?Du kan spare mye penger inn på å kjøpe fra andre butikker enn Komplett (bruk Prisguiden til å sette opp en handlevogn og se hvor du kan bestille hele pakka fra billigst) og å bygge maskinen selv. I tillegg sparer du 1000-2000kr fra å gå fra en Intel i7-platform til en AM3-platform. Det er lurt å legge alle operativsystemet, programmene dine og spillene dine på SSD-en, i hvert fall de du bruker mest. Har du ekstremt mange spill og tunge programmer installert og du bruker dem ofte, vil jeg anbefale deg Intels 25-M 160GB, har du færre programmer og spill anbefales Intels X-25M 80GB. Ikke bruk en SSD for lagring av dokumenter, bilder, musikk, filmer etc, bruk heller en snurredisk da disse er billigere per gigabyte. Håper dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar
areah Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 tenkte jeg kunne vise deg hvordan det kan gjøres. her er et oppsett du kan ta utgangspunkt i. her får du ssd og bedre skjermkort. bedre kjøling kan være smart, det holder som regel med en god luftkjøler, les noen tester. Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Takk for gode svar og forslag! Har bestemt meg for å oppgradere systemet mitt gradvis slik at jeg slipper å kjøpe på avbetaling. Grunnen til at jeg føler at jeg har behov for nye PC/oppgradering av PC er at den slår seg av når jeg spiller litt tyngre spill. Har hatt problemet også tidligere, men da var det nok å fjerne støv fra CPU-kjøleren (var veldig mye støv i den). Bruker nå en backup PC, men har nettopp fjernet støv fra kjøleren igjen. Har enda ikke fått testet hvordan maskinen fungerer nå. Prosessoren er en Intel Core 2 Quad Q6600. Vurderer å oppgradere til en AMD Phenom II X4 965 eller en Intel Core i5-750 om en stund. Da blir det et hovedkort i den prisklassen som du foreslo, areah. Også SSD og Windows 7 får vente en stund. Hovedkortet jeg nå har er forresten et XFX nForce 680i SLI. Fortron/Source Epsilon 700W er den strømforsyningen jeg nå bruker. Kjøpte den med tanke på framtidig oppgradering av resten av systemet, så den kommer jeg nok til å beholde en stund. Skjermkortet mitt er et XFX GeForce 8800GTS (640MB). Tror jeg vil vente en liten stund før jeg oppgraderer også det. Nå kommer det jeg har planlagt å oppgradere. Jeg har Corsair TWIN2X 5400 DDR2 (2GB) men vurderer å kjøpe TWIN2X 6400 (2x2GB). Harddisken min, en Samsung SpinPoint T166 500GB, lager ulyder og er veldig full. Vurderer å gå for en WD Caviar Black 1TB (før jeg også kjøper en SSD). Jeg har sett på en god del kabinetter. Mitt Cooler Master Centurion 534 tilbyr dårlige løsninger for kjøling, spesielt med tanke på framtidige oppgraderinger av hardware og overklokking. Jeg har en vifte som tar inn kald luft men som er dårlig plassert og en vifte som leder varm luft ut. Det er ingen luftfilter så støv samles opp i store mengder i CPU-vifta og rundt om i hele kabinettet. Her er jeg veldig bestemt på en oppgradering. Forslag til kabinetter hadde jeg satt stor pris på. Jeg er fleksibel på pris når det gjelder dette, for jeg vil gjerne ha et kabinett jeg kan ha i mange år. Gode kjølemuligheter og luftfilter er det viktigste. Det er et pluss om innsiden av kabinettet er svart og at døren har vindu, men det er ikke et krav. Når det gjelder kjøling er jeg veldig usikker. Xigmatek Achilles HDT-S1284C virker ut som en veldig god CPU-kjøler, men andre forslag er velkomne. Også når det gjelder kabinettvifter er jeg usikker. Xigmatek XLF-F1253 er et av alternativene, men det kommer an på hvilket kabinett jeg går for. Igjen vil jeg takke for gode svar og forslag. Håper dere kan komme med noen tilbakemeldinger på det jeg nå har skrevet. Bør jeg prioritere annerledes? Bør jeg gå for en annen kjøling? Alle forslag blir godt tatt i mot! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå