Gå til innhold

HTC HD2 (Leo)

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt HTC HD2 i snart et par måneder så bestemte jeg meg for å sette meg ned å oppsummere min erfaring med dette råskinnet av en telefon her så andre som vurderer denne telefonen kan lese om hvordan jeg synes telefonen er. Merk at de fleste påstandene jeg gjør om telefonen er basert på "synsing". Hva som er bra/dårlig kan variere fra person til person, så ikke ta alt jeg sier for god fisk. (ps: vær snill å ikke se etter skrivefeil. Hehe^^)

HTC_HD2.jpg

HTC HD2 LEO

Oppakning: eller unboxing som det heter på fint. Jeg smilte fra øre til øre da jeg henta telefonen i posten. Gliset ble heller ikke mindre da jeg åpnet den gråbrune pappesken og plukka ut selve "telefonboksen". Den er helt hvit med bilde av telefonen på fremsiden, og så er det tegnet på "dimensjonene" på skjermen, men i stedet for millimeter så står det bare <---BIG--->

Innholdet i boksen (forutenom telefonen) er ikke noe å hoppe i taket for. Følger med headset med 3.5mm jack, usb kabel og lader (i en kabel, der du setter på veggkontakten på USB ledningen). Ellers så følger det med noe instruksjoner osv. Ganske standard med andre ord.

Førsteintrykket mitt Da jeg plukket opp telefonen kjentes den litt kantete ut, men den lå alikevel greit i mine ganske gjennomsnittlige hender. Telefonen kjennes bunnsolid ut. Uansett hvor jeg trykte og klemte så fikk jeg ikke frem en eneste knirkelyd. Telefonen føles rett og slett ut som en liten tanks. Her har HTC virkelig gjort en god jobb. Ikke en gang etter et par måneder med telefonen har det kommet noen knirkelyder, og jeg har mine anelser om at de aldri kommer heller. Godt jobba HTC!

Batteriet er på 1230mAh noe som ikke er allverden. Det varer kanskje i 3 dager hvis du ikke sitter og trykker på telefonen i tide og utide. Skjermen trekker nok mye strøm er jeg redd.

I bruk: Når du starter opp telefonen så kan du velge å synkronisere epost (Gmail funker veldig bra), Youtube, Facebook og Twitter med en gang. Det ligger Windows Mobile sin egen Facebook applikasjon forhåndsinstallert, og det er et eget Twitter panel i Sense UI (menysystemet HTC har lagt på toppen av Windows Mobile). Dersom du ikke liker Sense eller Windows Mobile 6.5 hjemmeskjermen så kan du også få den til å se ut som 6.1 dersom du skulle ønske det. Dette er et definitivt pluss for folk som liker det de kan fra før av.

Hjemmeskjermen i Sense ganske bra. Du har klokke (ved å tappe på klokka kan du stille inntil 3 alarmer, og legge til tid på "Mitt sted" og andre byer i verden. Hvis du reiser mye så kan du bare legge til byene du regelmessig er i, så er tidssonen bare et lite klikk unna.

Nå høres dette ut som en dans på roser, men det er det langt i fra. Etter å ha åpnet Marketplace (applikasjonsbutikk lignende Appstore) så ble jeg overrasket over utvalget. Der Apple har over 140 000 forskjellige applikasjoner du kan laste ned, og relativt nye Android har noen titalls tusen applikasjoner, så har Windows Marketplace (hold deg fast) 27 applikasjoner!!! Ærlig talt... Nå er ikke jeg superavhengig av diverse tullete applikasjoner, men 27 applikasjoner er rett og slett latterlig. Noe av grunnen til dette er at Marketplace er delt inn i forskjellige områder, der (så vidt jeg vet) Norge har sin egen del. Det vil si at applikasjoner som blir laget i USA forblir i USA, og utviklere (tror jeg) må betale for å gi ut i andre områder i tillegg. Som relativt datakyndige personen som jeg er har jeg funnet en hack som gjør at jeg får tilgang til USA sin marketplace, men jeg har bare tilgang til det som er gratis. "Det går da vel bra!" tenker du kanskje, men tro om igjen. Selv etter å ha lurt seg inn på et område du ikke skal vere, så oppdager du at rundt 90% av applikasjonene koster penger, og du sitter igjen med et labert utvalg alikevel. Det finnes noe som heter "Opnmarket" (nei, jeg skreiv ikke feil). Her finner du en del applikasjoner og alle er gratis. Men så å si alle ser ut som om de ble laget i slutten av 80-tallet og er overhodet ikke pene å se på (gammeldags).

Marketplace er en vits, så hvis du ønsker en telefon som du kan ha mye morro med, så trenger du ikke lese videre. Da er nemlig HTC HD2 IKKE telefonen for deg.

Nå tenker sikkert mange at "Ja, men Windows Mobile har jo aldri vert en morrotelefon! Det er en profftelefon/buisness telefon osv.." Ja, det er i og for seg sant, men helt ærlig så kan jeg ikke anbefale denne telefonen til dere heller... Som dere sikkert vet så kan man ikke bruke pekepenner på denne typen touchskjermer (kapasitiv skjerm). Du må trykke på skjermen med fingrene (finnes noen "chunky" styluser, men det er tidlig i utviklingen enda). Microsoft skryter av at Windows Mobile 6.5 skal vere mer fingervennlig enn 6.1. Ja, det er det, men det er alikevel ikke i nærheten av fingervennlig nok til at man bare kan kaste stylusen. Windows Mobile er rett og slett ikke klar for kapasitive skjermer, og kommer aldri til å bli det (før Windows Phone 7). Skal du ha Windows Mobile, så gjør deg selv en tjeneste å gå for en med resitiv skjerm og medfølgende stylus. Gjerne også hardware tastatur.

HTC HD2 sliter også med en del bugs. Disse er som oftset sporadiske og kan vere vanskelig å få øye på, men irriterende er de alikevel.

- SMS havner ofte i utboksen og blir der et par dager før de sendes. HTC har laget fiks, men det er fortsatt folk som har problemer med dette etter å ha oppgradert ROM/installert fix.

- Skjermen er helt utrolig følsom, men ikke på en god måte. Under scrolling så hopper ofte skjermen opp og ned selv om jeg har fingeren helt i ro. Og det å skrive meldinger krever mye tilvenning og konsentrasjon sammenlignet med telefoner som f.eks. iPhone (som har bra touch skjerm, men stusselig OS).

- Dette går for så vidt inn under forrige punkt. Pinch to zoom funker ganske dårlig. Upresist og krever at du konsentrerer deg litt ekstra for å få det til å gå "smooth".

- Multitasking. Joda, vel og bra det, men når du må krongle deg inn på en meny under innstillinger for å avslutte/bytte til programmer som du har oppe, så er hensikten så å si borte (for meg ihvertfall). på XDA-developers så kan du imidlertid installere en uofisiell app som får frem task manager (som vanlig oppe i høyre hjørne på hjemmeskjermen).

Jeg kunne egentlig hold på lenge med denne listen, men jeg regner med du skjønner hva jeg vil fram til. HTC har pakket Windows Mobile fint inn i Sense UI, men (for å sette det litt på spissen) det blir som å pakke en hundebæsj i sølvpapir. Det ser pent ut på utsiden, men desto mer du graver i sølvpapiret desto mer stinker det. Det at produsenter i det hele tatt må lage en helt ny UI for at den skal vere lettvint å bruke er litt stusselig. Når det er sagt, så finnes det uofisielle "tweaks" på nettet, der man kan forbedre det hele ganske mye. Men ofte så går dette på bekostning av garantien på telefonen, og blir derfor ikke så interessant alikevel.

Det eneste jeg egentlig på det varmeste kan anbefale denne telefonen til er å se på video, surfe på nettet, se på bilder og brife med den til venner. For telefonen er ekstrem. Skjermen har en WOW-effekt uten like, og prosessoren er rask som bare det. Men du blir nok fort skuffet hvis dette blir din første WM telefon og du forventer en artig futuristisk telefon :) På sitt beste er HTC HD2 fantastisk, men det er bare synd at den skjelden viser seg fra akkurat den siden. HTC HD2 er et prakteksemplar på at ingenting er perfekt, uansett hvor hard man prøver. Kanskje prøver HTC litt for hardt? Ikke vet jeg. Jeg må uansett inrømme at jeg angrer litt på kjøpet, men alikevel fast bestemt på at den skal vare ut året ihvertfall.

+ STOR skjerm

+ RASK prosessor

+ Byggekvaliteten er FANTASTISK bra

+ Super til video/se på bilder/surfing

+ Pent design

+ Grei støtte til sosiale medier (facebook, twitter, youtube osv)

+ Kabal! Genialt spill! hehe

+ Meget god kalkulator (faktisk. Radianer, grader, tangens, cos, sin, eulertall osv)

+ Exchange, office o.l.

+ En del av www.xda-developers.com

- Mange bugs

- I overkant følsom skjerm

- "Utdatert" operativsystem. Konkurrentene er milevis foran.

- 27 apps i Marketplace!!!!!!! Latterlig...

- Mange gode ideer som feilet.

All honør til HTC for å ha prøvd å vekke til live windows mobile, men det feilet for meg ihvertfall.

Terningkast 4 terningkast_4_.png

Endret av espen88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk, at hvis du tar en titt innom XDA-developers sin tweaks tråd, så kan du rette opp mye av "feilene" som telefonen har, som f.eks. økt fps (frames per second) når du scroller i opera. Mindre følsom skjerm, 3D driver patch osv. Men terningkastet står fortsatt. Den er fortsatt ikke i nærheten så bra som det den ga seg ut for å vere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan ikke si at jeg er enig med "overfølsom skjerm". Du treffer veldig godt på mange punkter, men at skjermen er presis og følsom er mer et pluss hos meg. Det gjelder å ha kontroll på fingrene når du holder mobilen i hånden, men det er absolutt ikke noe du trenger å tenke over.

Windows Mobile er en klasse for seg selv, men det sølvpapiret du snakker om er temmelig tykt og du skal lete lenge for å finne noe som HTC ikke har patchet opp.

Hjemmeskjermen synes jeg det er dumt du ikke nevner i pluss/minus-listen din, for den er virkelig det som skiller HD2 fra konkurrentene.

Mobilen har absolutt en WOW-faktor, men den drar det ikke noe mer enn å være en proff-telefon. Ideene har ikke feilet, de er bare ikke mange.

Gleder meg til WM7! :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Tja. Nå er denne testen ganske gammel så en del av det som står der stemmer ikke.

Er egentlig uenig i det meste du nevner her. Som for eksempel å ha kontroll på fingrene når du skriver. Jeg har brukt telefoner som f.eks. iPhone og HTC Hero og begge disse to har mer presis skjerm. Begge disse telefonene er vesentlig bedre å skrive med enn HD2. Jeg har endret på noen registerverdier slik at skjermen er litt mindre følsom og jeg har økt tid mellom "tapping" slik at jeg unngår dobbeltrykk når jeg skriver (noe som har vert et stort irritasjonsmoment).

Hjemmeskjermen er for meg ikke noe stort med før man har installert Co0kies Home Tab og medfølgende editor. Da blir den plutselig på høyde med konkurrerende operativsystem (f.eks. Android eller Bada).

Når det er sagt så er tweaking muligheter med Windows Mobile er store. Det er fort gjort å fikle med litt register og installere tweaks som radikalt endrer følelsen av telefonen slik at den passer hver enkelt bedre. Etter å ha hatt telefonen i et halvt år så er den etter hvert ikke blitt så aller verst. Mesteparten av problemene som var da jeg skrev testen er rettet opp. Vi får bl.a. tilgang til usa og british marketplace, så nå har vi 4-500 apps tilgjengelig der. Men det legger ikke sjul på at hvis jeg hard resetter telefonen så må jeg bruke omtrent halvannen time på å tweake telefonen før jeg er fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Har selv HD2 og er mere eller mindre enig. Det som irriterer meg mest er det latterlig høye strømforbruket til skjermen, den holder ikke et døgn engang med hyppig bruk. Det andre er tastaturet når man skriver meldinger så er ikke tastaturet det beste, og æøå er ikke med så man må holde inne a, o eller begge for å få det opp. Kunne godt ha vært tilgang til et bedre app marked. Håper de bestemmer seg for å la HD2 få WP7, for HD2 har så mye mere å gi med den skjermen og 1Ghz prosessor.

Lenke til kommentar

HD2 kommer ikke til å få WP7 :thumbdown:

Amobil hadde en del artikler angående dette da de diskuterte dette med microsoft tror jeg. Men HD2 har ikke de tre knappene (windows, tilbake og søk) som microsoft krever av telefonen. Hadde vert artig å se WP7 på den alikevel :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Microsoft krever vel at det skal vere kun de tre knappene.

Ja, jeg er enig der. Er bare å følge med på xda-developers forumet, så kommer det nok garantert opp nyheter om HTC HD2 med både Windows Phone 7 og Android operativsystemer.

Lenke til kommentar

Nå tenker sikkert mange at "Ja, men Windows Mobile har jo aldri vert en morrotelefon! Det er en profftelefon/buisness telefon osv.." Ja, det er i og for seg sant, men helt ærlig så kan jeg ikke anbefale denne telefonen til dere heller...

Kunne ikke vært mer uenig. Men nå bruker jeg denne telefonen i jobbsammenheng, ganske mye faktisk og til det gjør den en utmerkede jobb. Men noen gøy leketelefon blir den nok ikke før en har tatt seg turen innom XDA sin lille verden ;)

Det er noe med Exchange synken som går så knirkefritt på Windowsmobiler som gjør at jeg enda ikke kan legge fra meg Windows å gå over på Android eller Iphone. Har prøvd meg på en del Symbian og MFE løsninger men det fungerer like godt som en beta-relase.... selv den dag i dag, jeg har mange med nyere Symbian telefoner som kommer innom kontoret mitt for å fortelle meg at MFE ikke funger og at jeg må fikse det pronto :yucky:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå tenker sikkert mange at "Ja, men Windows Mobile har jo aldri vert en morrotelefon! Det er en profftelefon/buisness telefon osv.." Ja, det er i og for seg sant, men helt ærlig så kan jeg ikke anbefale denne telefonen til dere heller...

Kunne ikke vært mer uenig. Men nå bruker jeg denne telefonen i jobbsammenheng, ganske mye faktisk og til det gjør den en utmerkede jobb. Men noen gøy leketelefon blir den nok ikke før en har tatt seg turen innom XDA sin lille verden ;)

Det er noe med Exchange synken som går så knirkefritt på Windowsmobiler som gjør at jeg enda ikke kan legge fra meg Windows å gå over på Android eller Iphone. Har prøvd meg på en del Symbian og MFE løsninger men det fungerer like godt som en beta-relase.... selv den dag i dag, jeg har mange med nyere Symbian telefoner som kommer innom kontoret mitt for å fortelle meg at MFE ikke funger og at jeg må fikse det pronto :yucky:

Litt feil sted å avslutte sitatet, siden neste setning forklarer bakgrunnen for påstanden min. Men ja, var vel ganske uklart det jeg skreiv. Jeg sier ikke at proff/buisnessbrukere ikke bør ha en Windows Mobile telefon, men at jeg ikke kan anbefale HD2 pga at det er knotete og vanskelig å betjene undermenyer med fingrene. Uten mulighet for å bruke stylus så føles det hele litt amputert ut. Er som å skrive på et tastatur med albuene.

Lenke til kommentar

Har selv HD2 og er mere eller mindre enig. Det som irriterer meg mest er det latterlig høye strømforbruket til skjermen, den holder ikke et døgn engang med hyppig bruk. Det andre er tastaturet når man skriver meldinger så er ikke tastaturet det beste, og æøå er ikke med så man må holde inne a, o eller begge for å få det opp. Kunne godt ha vært tilgang til et bedre app marked. Håper de bestemmer seg for å la HD2 få WP7, for HD2 har så mye mere å gi med den skjermen og 1Ghz prosessor.

Se HTC-Nyheter på facebook for tastatur med direkte knapper til øæå. Bruker dette selv. Kjempebra.

Lenke til kommentar

Hvorfor får jeg ikke lastet ned noe fra http://forum.xda-developers.com? Har registrert meg men.....ikke noe tilgang

Usikker. Så lenge jeg er innlogget så er det null problemer for meg å laste ned ting som blir publisert der.

Se HTC-Nyheter på facebook for tastatur med direkte knapper til øæå. Bruker dette selv. Kjempebra.

Er dette et ofisielt tastatur fra HTC eller et annet tastatur? Skal sjekke det ut ^^ Er mektig lei av å måtte holde inne og dra hit og dit for å få ÆØÅ ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...