Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sikkerhetstiltak og forsikring

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte for en drøy måned siden et hus, og tegnet straks etter kontraktmøtet en forsikring som gjelder fra overtagelsesdatoen. Jeg avtalte følgende sikkerhetstiltak med selskapet, og skal nå etter overtagelsen oppdatere selskapet med info om dette stemmer:

Det er gitt kr 1.217 i rabatt for følgende sikkerhetstiltak:

2 røykvarslere i hver bebodde etasje

2 sammenkoblede røykvarslere i hver bebodde etasje

2 pulver-/skumapparater (6 kg ABC/ABE) eller brannslanger

Sikkerhetslås i alle inngangsdører, FG-godkjent

Vinduer m/innklatringsmulighet fra bakken har vinduslås

Røykvarslere og brannslokkingsapparater er som beskrevet + et par ekstra branntepper, og minst en røykvarsler i hver ubebodde etasje også (kjeller og loft).

Men så var det låsene. Inngangsdørene er skiftet i år 2000 og har rimelig bra låser etter den tids standard. Hvordan vet man sikkert om de er FG-godkjent? Med sikkerhetslås, sikter de da til ekstra låser slik at det er to låser med en viss avstand per dør, eller er det nok at hovedlåsen i døra er FG-godkjent og kan kalles "sikkerhetslås"?

Vinduslåser var jeg forberedt på å montere på fem kjellervinduer og tre vinduer i første etasje. Men så kom jeg til å tenke på at to av disse vinduene er på soverom. Et vindu som man trenger nøkkel for å åpne, er dårlig egnet (og neppe godkjent?) som rømningsvei, og da kan ikke soverommet godkjennes som soverom, dermed kan vi ikke ha låser på alle vinduer med innklatringsmulighet.

Noen synspunkter på dette?

En positiv overraskelse - huset (som er fra 1947) hadde fordundre meg både ganske nytt rør-i-rør på bad og kjøkken i hovedleiligheten, og ganske nytt elektrisk anlegg med jording i alle kontakter, overspenningsvern og jordfeilbryter i hovedleiligheten. Det bør kunne gi ekstra rabatt på forsikringen, men kanskje ikke før den andre leiligheten som skal leies ut er oppgradert til samme standard?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...