Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til problemfri bil?

Anbefalte innlegg

Har noen forslag til innkjøp av ny bil som ikke koster skjorta å holde?

Nå har jeg byttet hele min 2004 mod BMW 320d i deler, inkludert motor. Nå kan man si at jeg er kraftig lei av utgifter knyttet til denne bilen. Delene er elendig kvalitet på og hårreisende dyre.

Ser etter bil i prisklasse 3-400.000, gjerne lett brukt.

Tenker selv på Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 6, Subaru Legacy, Mercedes C eller lignende.

Audi og Volkswagen vurderes ikke pga latterlige Møller (har meget dårlig erfaring med kundeservice). BMW vurderes ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det spesielle deler du har hatt trøbbel med på den bilen?

Dieselmotorer har gjerne mer trøbbel enn en god gammeldags suge-sekser som går på bensin. Jeg syns det er synd du helt avskriver BMW pga denne opplevelsen med den bilen, men kan jo også forstås. Bilen i seg selv er jo herlig å kjøre, men kjedelig skal det være så mye problemer. Har ikke forhandleren vært villig til å ta på seg noe ansvar for bilen mtp garanti?

Etter hva jeg har hørt, er det visstnok enorm forskjell på E46 som du har nå, og den nye E90. Skal du selge E46-en privat eller bytte den inn? Ofte får du elendig innbyttepris, og det vil lønne seg å selge bilen privat. Som regel får man også bedre pris på den nye bilen hvis man ikke benytter innbytte, ser ofte det står forskjellig pris om man har innbytte eller ikke.

Lenke til kommentar

Har hatt en stri tørn med både forhandler og BMW Norge og Tyskland (bruktimportert bil kjøpt fra forhandler). Turbo røk først, så røk motoren året etter pga feilkonstruert innsug (løsnede skruer i stemplene er ikke veldig bra), nå har dynamo/generator røket. Ingen ting overasker meg når det gjelder denne bilen lenger.

Kardinalfeilen min var nok at jeg gikk for diesel...

Lenke til kommentar

Det er litt av poenget mitt også, dieselmotorer er ikke så bra som alle skal ha det til. Siden flere og flere nå kjøper seg bil med sånn motor, vil det også vise seg at dette slett ikke er noen vidundermaskiner. Det som er forbannet med systemet i Norge, er hvor urimelig stor prisforskjell det er på nye biler, slik at bensin nesten blir utelukket pga meget høy pris.

Hvordan var tonen med BMW Norge, fikk du dekket noe som helst av reperasjonene egentlig?

Ah, tenker med lengsel tilbake på gode gamle M50B20, disse tålte årevis med juling av hardhendte ungdommer uten at noen svakheter slo ut. Biler før i tiden ble som regel konstruert for å vare i 20 år, nå er det mer fokus på kostnadskutt og bruk-og-kast. 

Lenke til kommentar

Hvordan var tonen med BMW Norge, fikk du dekket noe som helst av reperasjonene egentlig?

BMW Norge avslo til å begynne med all hjelp og henviste til garantien, så hørte jeg ikke fra dem på en stund. Et halvt år senere tilbød de meg advokat til å gå på brukthandler (ihht kjøpsloven). Da hadde jeg allerede kommet til forlik med forhandler (angående motor), så jeg ba dem reise og ryke. Ingen særlig goodwill der i gården..

Lenke til kommentar

Foreslår ny Toyota Avensis 2,0 D4D. Nettopp ny modell som gjør at du ikke vil få "problemer" med at alle vil ha den nye -> holder seg godt i pris. Dessuten er Toyota eksemplariske når det kommer til garantisaker, lite krangling og tull (ikke slik som hos Møller).

Edit: Dette sier vel litt om bruktmarkedet til Toyota: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=597961

Edit2: Toyota har sånn gratis utstyr for 20k kampanje på avensis nå

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Mazda 6 eller eventuellt Honda Accord. To flotte biler utseendemessig, kjøre/veiegenskaper, kjørefølelse...++

Når det gjelder kvalitet og problemer så ligger de vel på Toyota nivå, om ikke bedre. Forhandlerapparat og verksted scorer også greit på Autoindex såvidt jeg husker.

I tillegg, noe jeg personlig synes var positivt, er at det ikke går 13 på dusinet av dem på veiene (kjører selv Mazda6 :thumbup: )...Noe som også kan være gunstig i forhold til evt. rabatter, Toyota var ihvertfall lite vilig å gi noe avslag når vi skulle kjøpe bil.

Lykke til ihvertfall! :)

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Skoda Superb. VAG konsernet, men det er vel egen forhandler. Får en bra utstyrt versjon med 140 hk diesel for 400 000. Ford Mondeo skal også være bra. Jeg personlig liker IKKE den nye Avensisen, og jeg tror mange er enige, de har også hatt denne festlige gasspendalepisoden, som sikkert ikke er sunt for annenhåndsverdien på en sånn bil. Nyere Mercedes er litt spesielle, jeg liker dem, mens mange hater den. Litt som Saab, enten liker du det, eller så hater du det. Saab er også deilige biler å kjøre, men skummel fremtid, og SVÆRT lav annenhåndsverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...