lasse161 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Vurdere å kjøpe bruktbåt i sverige og importere denne til Norge. Slik jeg forstår det, er det kontrakten mellom selger og meg, og kjøpssummen som kommer frem her, som legges til grunn når mva skal regnes ut, sammen med hk avgift. Hvor "godt kjøp" vil tollmyndighetene akseptere. Hvor går grensen for når summen som står på kontrakten ikke blir akseptert av tollmyndighetene, da den ansees for å være for lav? Hva vil de da evt gjøre for å finne det de mener er "riktig pris" for bruktbåten? Det er som kjent vanskelige økonomiske tider i Sverige, og grantert mulig å gjøre gode kjøp, men det hjelper ikke stort om det ikke akspeteres når jeg står med båt og henger på tollstasjonen på svinesund..... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Tollvesenet ikke dumme,de har listepriser som de tar utgangspunkt i hvis de synes prisen er unormal lav.En salgsannonse med pålydende beløp kan også hjelpe hvis du er usikker på om tollvesnet er skeptisk til at du har fått båten billig. Hvis du kjøper en båt med ødelagt motor/drev eller skrog vil en lavere pris bli akseptert,bare husk sålenge det er en motor i båten uansett stand må hk-avgiften betales. Det skal også betales moms av frakt,kan du ikke spesifisere fraktomkostningene1 blir den skjønnslignet med en overseas-rate "forholdsvis dyr"Det lureste er og overta båten i Strømstad eller noe sånt da blir fraktprisen lav med dertil lavere mva-beløp. Du må også få ordnet et eur-1 sertifikat for og slippe 5% toll,og det skal også betales moms på hk-avgiften. Selv om du finregner kan du bomme på beløpet2,så vær sikker på at du har noen tusen kroner i bakhanda,du har 24 timer på deg og skaffe penger etter ankomst til et tollsted. 1Drivstoff,mat,hotell,etc og eventuell hjelpemann/passasjerer slipper heller ikke unna da de er en del av transportoppdraget. 2Egen erfaring Det er ingen større jobb angående egenimport bare vær nøye og hold en seriøs fremtoning mot tollvesnet så ordner det seg. Her er en side som du kan lese litt om dette på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå