Frode99 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hei! I dag fikk jeg vaskemaskin på hybelleiligheten min. Jeg har bodd her siden i høst, og hadde planer om å få det når muligheten bydde seg. Vi snakket om dette da også, og det syntes hun logisk nok var OK. Evt. at vi ble enige om forbruk (~X ganger pr. måned) siden det var hun som betalte strømmen. Fair enough. Så når jeg kom med den i dag, så sa hun plutselig at: "Ja, når har jo strømprisene vært så høy i det siste.. Og vaskemaskin tar jo masse strøm. Tror nok en 200 kroner ekstra per måned (betaler 3900 nå) bør være bra." What the? Er det bare jeg som synes dette er helt på jordet? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Står vaskemaskina på konstant eller? Med en kW-pris på 70øre, og vaskemaskina bruker kanskje 2kW, så er det 1,4kr i timen pluss evt. avgift. Dette er tenkte tall. Hvis maskina går i 3 timer, så har du brukt litt over 4 kroner kanskje. Vasker du klær hver dag så blir dette rundt 120kr på en måned. Spørs litt på forbruket ditt. Ring Enova på 800 49 003, dem kan sikkert svare deg på om prisen er rimelig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Vel du får vel svare med at du forventer hun setter den ned igjen til sommeren når det er lav strømpris. Men uansett: Forbruket står vel stemplet bakpå maskinen, er bare å regne seg frem til sannsynlig strømkostnad. Edit: Husk at nettleien kommer i tillegg. Endret 5. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Hm, okei. Jeg tar vel 3 vasker på to uker ca. Å får det vil hun ha 200 pr måned. Forbruket på den? Står ikke lapp bak eller på noen av sidene. Får sjekke manualen, men har den ikke her nå. Endret 5. mars 2010 av Frode789 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det skal stå en lapp hvor det står volt/watt/amper osv. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Det skal stå en lapp hvor det står volt/watt/amper osv. hehe, den sto på innsiden av døra. 230-240V 2300W 10A Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Latterlig, skal du ikke få vaske klærne dine? Ikke finn deg i og betale mer for vaskemaskin med mindre det står noe slikt i din leiekontrakt http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=583902 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg er egentlig litt interessert i hvordan du har vasket klær tidligere... Men det er vel sånn at du skal betale huseier de utgifter huseier påføres ved at du setter inn en vaskemaskin. To-tre ganger i måneden, 1 kr kiloWatten, og et forbruk på 2 kW. 1,5 timer per vask. 3 kr per vask da. La oss si 5, så er du på den sikre siden. Dette medfører en utgift på 20 kr per måned, eller 240 kr i året. Da er 200 i måneden svært uaktuelt. Prisen samsvarer ikke på noen måte med tapet huseier påføres. Jeg hadde sagt at 400 p.a. var en grei pris for en slik tjenste. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Jeg er egentlig litt interessert i hvordan du har vasket klær tidligere... Men det er vel sånn at du skal betale huseier de utgifter huseier påføres ved at du setter inn en vaskemaskin. To-tre ganger i måneden, 1 kr kiloWatten, og et forbruk på 2 kW. 1,5 timer per vask. 3 kr per vask da. La oss si 5, så er du på den sikre siden. Dette medfører en utgift på 20 kr per måned, eller 240 kr i året. Da er 200 i måneden svært uaktuelt. Prisen samsvarer ikke på noen måte med tapet huseier påføres. Jeg hadde sagt at 400 p.a. var en grei pris for en slik tjenste. hehe, logisk spørsmål Jobber i hjemområdet i helgene, (er ikke så langt unna), så har vasket de hjemme til nå. Men var jo logisk nok bare en midlertidig løsning (slitsomt..) Takker for svarene folkens. Nå er jeg sikker på min sak F. eks 400 på et ÅR altså, ikke 2400 som hun ville ha. Men skal også sjekke leieavtalen, den skal ligge her en plass.. Ja, står ikke noe som helst i den om at jeg må betale ekstra for vaskemaskin. Endret 5. mars 2010 av Frode789 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Med det som står på maskinen kan vil du forbruke 2,3 kilowattimer pr time den brukes. Anbefaler at du spør eier hva hun betaler for strømmen i dag, eller hvilken pris hun kan tenke seg pr kilowatt. Så er det jo bare å presentere regnestykke for hvor mye du bruker maskinen og hvor mye ekstra det vil koste. Akkurat hva du skal betale for vaskemaskin er det vel sjelden er spesifisert, se heller hva det står om strømforbruk. Det er jo forsåvidt logisk at eier vil ha dekket inn økt strømforbruk, men dere bør jo bli enige om hva som er faktisk reelt forbruk Dog. ang vg/dine penger den artikkelen det vises til: Det siste året, fra januar 2009 til januar 2010, har konsumprisindeksen steget med 2,5 prosent. Dette tilsvarer ca 100 kr på 3900 kr i måneden. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Må husk at en vaskemaskin bruker ikke 2000W heletiden. Er kanskje 1/3 av tiden den bruker 2000W. Den varmer opp vanne under hovedvasken, og siste eller nest siste skylling. Og varmeelementa (som bruker 2000W) går ikke så veldig lenge før vannet er varmet opp. Spørs jo litt på hvilken temperatur du har stillt inn på da. En motor i vaskemaskinen bruker kanskje 100-200W når den går. Så 200 ekstra i måneden er bare latterlig. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Man kan da ikke endre husleie som det passer en. Det finnes regler for slikt. Når og hvor mye husleien kan endres. Og å ta betalt for tilleggstjenester (trappevask, vask, mv) er ikke lov, og om man skal betale strøm utenom husleien, så skal hybelen ha egen strømmåler slik at man tegner eget strøm-abbonement. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Bruker virkelig en vaskemaskin kun 100-200watt når den pumper vann og kjører trommelen? Hva med senterifugen? Du kan kreve å få installert en strømmåler, men det er ikke påbudt. Men ekstra betaling for strøm, brensel og vann/avløp må selvfølgelig være avtalt. Og da kan du kreve å få se regnskap på fordelingen. Utleier kan altså ikke komme med krav om betaling for strøm m.m. etter at leieavtalen er inngått uten at dette framgår av avtalen. Les mer her: http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/inngaaelse_av_avtale/husleien Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Kanskje ikke så lite som 100W da, men ikke mye iallefall. Den avløpspumpa bruker 18-35W (Alt etter hvilken modell det er). Motoren trekker vell rundt 1-2 ampere når den går. Og litt mere under sentrifugering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 En moderne vaskemaskin bruker sånn ca 1,0-1,1 kWh på en standard 60*C vask. Med gjennomsnittlig strømpris og nettleie blir det ca 1 kr pr vask. Enkleste metode er vel å kjøpe en forbruksmåler og sette på kontakten til vaskemaskinen. I tillegg kommer vannforbruk, dersom du bor et sted med vannmåler. Hos oss kan variasjon i vannforbruk fra år til år gjøre at kommunale avgifter endres med mange tusen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Uansett er det ikkje snakk om meir enn 6-8 vask og 5-20 kroner. Å heve den med 200 kroner blir for dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå