Gå til innhold

Nybegynner med Carving. Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært påskelangrennsskigåer i alle år og nå har jeg lyst til å prøve noe nytt. Derfor kjøpte jeg en pakke med rimelige Carving-ski, bindinger, sko, staver og skibukse.

 

Hva mer trenger jeg før jeg setter utfor den første bakken? Skibriller? Hjelm? Ryggskinne? Noe annet? Eller er det overkill å kjøpe alt dette så tidlig?

 

Har dere noen tips til grunnleggende teknikker jeg bør begynne med? Første runde blir i bamseløypa/danskeløypa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært påskelangrennsskigåer i alle år og nå har jeg lyst til å prøve noe nytt. Derfor kjøpte jeg en pakke med rimelige Carving-ski, bindinger, sko, staver og skibukse.

 

Hva mer trenger jeg før jeg setter utfor den første bakken? Skibriller? Hjelm? Ryggskinne? Noe annet? Eller er det overkill å kjøpe alt dette så tidlig?

 

Har dere noen tips til grunnleggende teknikker jeg bør begynne med? Første runde blir i bamseløypa/danskeløypa.

Hjelm og briller er svært greit, men går egentlig helt fint med solbriller, bare det er noe som stopper det skarpeste lyset og helst øker kontrasten i snøen. Når det gjelder teknikk mener jeg at det er et poeng å tørre og holde skiene parallelle, og så heller ta store svinger og slake løyper. Ploger du, er det lett å komme bakpå, og da har du svært lite kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg mener ryggplate, briller, hjelm er et must når du står på ski. Hvis det går galt kan mye skje, best og være på den sikre siden. Ryggplaten trenger ikke og være av noe super lett materiale som former seg etter ryggen "Komperdell modell evnt flere andre, veldig dyre", en Dainese ryggplate til rundt 700-900kr på Anton funker kjempe fint. Hjelm: Kjøp hva som passer til deg. Briller: Kjøp Allround type (Oransje glass), Oakley er best *min mening* men Scoot samt Bolle har noen gode modeller de også.

 

Teknikk: Regner med at du ikke ploger :D Det viktigste er å ha skiene parallelle og legge trykk på ytterskien i svingene får å få en pen svingbue samt skjær. Store svinger/Slake svinger er en fin måte og bli komfortabel på. Hvis du ønsker og kjøre litt raskere og slippe litt mer på kan du prøve på den såkalte "bananen", litt krappere svinger og gi på litt mer. Bananen går ut på at du lener deg i en "banan bue" inn mot porten, slik at du får mer trykk/vekt på ytterski.

 

Det viktigste med å stå på ski er å ha det gøy :D

"Det er ikke skia "utstyr som teller men han som står oppå"

Endret av berniy
Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Mitt tips:

 

Still deg på toppen av den svarte løypa, sett utfor, viktig: IKKE LÆR Å BREMSE FØR DET GJØR DETTA. Da blir du TVINGT til å lære å stå på ski for å overleve, og folk klarer de merkeligste ting for å overleve, right?

 

Nei, men fra spøk til Halvor, det beste er egentlig å finne det som funker for deg, det føles veldig naturlig, og du skjønner når du har lært det.

Prøv deg fram :)

 

Er veldig gøy når du har lært det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...