1245112654122755325882462 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Heisann! I dag tok eg meg til motet og kjøpte meg en akustisk gitar, men eg får ikkje til og stemme den, har også sånn stemme greie, men trur eg har kjørt den litt i dass for og sei det sånn .. Når eg drar på øverste strengen som eg har googlet meg fram til heite E, så kjem det opp F på stemmaren what to do? sånn ellers så trenge eg hjelp til resten av strengane og A strengen heite C, D heite B G heite også F, h heite E, mens A strengen heite C, also, eg skjønna ikkje en drit, har googla litt rondt om kring om kordan eg skal stemme gitaren, men ingen kalla strengane for ditta her, what to do ? Om noken kan gje meg et lynkurs i og stemme verdens mest ustemte gitar, og kanskje tipse meg om noken lette sanga og spille / lære så er det supert Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Ok, først og fremst så må jeg spøre deg om du har noe som helst som likner på gehør. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Hører når ting er helt jævli gale ja, er ikke heilt tonedøv så hører forskjell på en stemt / ustemt gitar Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Om du ikke har bra gehør vil det trenes opp etterhvert. Får du én streng stemt riktig er det uansett enkelt å stemme resten. Kan prøve å forklare teknikken om du får til det først. Du kan helt sikkert finne referanser på internett for hvordan det skal høres ut. Bruk det for å stemme den mørkeste E-strengen om den elektroniske stemmegreia du har er fucka. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 har ikkje så godt gehør, klarer ikkje og justere gitaren ut i fra en annaen gitar liksom, men det er heilt sinnsvakt gale, noken som har noken gode tips? justerer opp og ned, den blir grønn den stemmaren, men også når eg drar i strengen høres de ut som eg slår den i gølve kanskje litt relevant og vete, laga en E streng en E note? liksom, viss der står F på E strenga, kan det fortsatt være riktig? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Høres ut som du slår den i gølvet? Du finner msn-adressa mi i profilen min, det er tross alt enklere å forklare dette over msn enn å forklare deg det i post etter post her på forumet. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Spiller du E-strengen åpen skal den lage en E-note ja. Skjønner ikke helt hva du mener med forklaringen din, prøv å glem den elektroniske stemmeren og bare få den til å høre omtrent som en annen gitar. Om gitaren og strengene er nye kan det være lett å ryke dem, så vær forsiktig.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Først og fremst så er det ikke SÅ jævlig farlig om den øverste strengen er E når du spiller den løst, selv om den strengt talt skal være E, ved normal stemming. Poenget er at de andre strengene må være riktig i forhold til den øverste - DET er det viktigste egentlig. Det er ikke så farlig om det ikke er 100% nøyaktig heller, siden du ikke kan spille gitar. For å lære så er det mer enn nok at den er omtrentlig riktig, slik at det ikke høre helt jævlig ut. Så kan perfeksjonismen komme etterhvert. Red.: Videokurs i stemming av gitar. http://www.justinguitar.com/en/TB-002-TuneGuitar-adv.php Endret 5. mars 2010 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 har ikkje så godt gehør, klarer ikkje og justere gitaren ut i fra en annaen gitar liksom, men det er heilt sinnsvakt gale, noken som har noken gode tips? justerer opp og ned, den blir grønn den stemmaren, men også når eg drar i strengen høres de ut som eg slår den i gølve kanskje litt relevant og vete, laga en E streng en E note? liksom, viss der står F på E strenga, kan det fortsatt være riktig? Den mørkeste strengen lager en E-note i en standard gitarstemming som er: E-A-D-G-B-E (fra den mørkeste strengen til den lyseste). Hvis det står F på stemmeren på E strengen så er den for lys og du må skru den mørkere til det står E i displayet. Bare for referanse så går noter slik, fra mørk til lys: A, B, C, D, E, F og G. Var kanskje litt rotete forklart, men håper det hjelper litt. Husk også å gå over alle strengene flere ganger når du stemmer gitaren, siden stemmingen av en streng påvirker de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå