Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ønsker hjelp oppsett av trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest flere innlegg i dette forumet og skjønner det at jeg er helt i startgropa når det gjelder dette.Jeg har lest anbefalinger også, men blir enda mer forvirret til mer jeg leser. Jeg har en bærbar og 2 stasjonære pc`er en i hver etasje. Jeg har et bredbåndsmodem.Leste en test i PC-World og hadde tenkt å kjøpe Linksys brebåndsrouter med 54Mps, men så leste jeg anbefalinger i dette forumet og at jeg kanskje bare trenger en svitsj.Jeg skjønner ikke forskjellen på disse og vet derfor ikke hva jeg trenger heller kan noen hjelpe? Jeg vil dele internettforbindelse og skriver mellom disse 3 maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå lest flere innlegg i dette forumet og skjønner det at jeg er helt i startgropa når det gjelder dette.Jeg har lest anbefalinger også, men blir enda mer forvirret til mer jeg leser. Jeg har en bærbar og 2 stasjonære pc`er  en i hver etasje.

Hvilken leverandør bruker du?

Hvor mange av de skal kjøre trådløst?

Lenke til kommentar

Trenger litt mer infor for å kunne svare.

Hva slags (A)DSL abbonement har du? - Tilater ISP (nettleverandøren) at du bruker flere IP adresser (har flere maskiner tilkoblet)?

Hva slags printer interface har du? - Kan printeren kontakt for netverks kabel, USB eller Paralell?

HAr du tenkt til å ha trådløst nett til alle maskinene eller bare laptopen?

Er du villig til å la en av maskinene stå på til enhver tid for å gi internett (og printer) til de andre to?

Trenger / foretrekker du en hardware firewall?

sikkert mange flere sp.mål man trenger svar på, men dette er i det minste en start.

-pg

Lenke til kommentar

Jeg har et ADSL abb. tror de bare tillater en IP-adresse da det er det eneste jeg har fått oppgitt.

Printer har jeg ikke ennå da jeg må kjøpe ny og ikke vet hvem jeg må ha for å kjøre nettverk.

En maskin kan stå på hele tiden unntatt ved reiser.

Hardware firewall er det bedre enn en software versjon, kjører nå Zonelabs etter et virus/hackerangrep som gjorde at jeg har mistet winsys.exe fila.Denne softwaren gjør at det i noen tilfeller ikke går å laste ned fra sider.

Det er kun tre mellom etasjene, men den ene stasjonære er i en kjeller med leca-vegger.

Lenke til kommentar
Jeg har et ADSL abb. tror de bare tillater en IP-adresse da det er det eneste jeg har fått oppgitt.

Kjøp en bredbåndsrouter med innebyggd støtte for trådløst, da slipper du og ha en maskin opp 24/7 og du får økt sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort akkurat det du har tenkt å gjøre.

Vi kjøpte en Linksys kombinert trådløs ruter og switch. Den fungerer slik at den kobler opp til internett, og alle maskinene som er koblet til den kan surfe samtidig, for ruteren tar seg av selve tilkoblingen (pppoe) Det betyr at så lenge ruteren er på, vil du kunne surfe.

Den fungerer veldig fint. Har ikke noen problemer med den, men den støtter bare 11mbit, noe som blir treigt om du skal dele masse data mellom maskinene. Nyere linksys takler høyere hastigheter. De er ikke så vanskelige å sette opp heller. Takler også en ruter mellom enheten og internett, slik at det ikke skal være noe problem å koble den til en ruter ala det du får av NGT.

Det å koble til gjennom vegger osv fungerer helt greit, her jeg bor er det betong/mur i veggene, og jeg har fortsatt en helt grei forbindelse.

Ellers kan du sjekke tomshardware.com

de har en artikkel om hvordan radiobølgene i wan virker. Men innad i et hus vil det med stor sannsynlighet virke uansett, selv om du kanskje må ned på 22 mbit i stedet for 54. Husk også at for å få best signal burde du velge samme leverandør av basestasjon og av kort.

Ellers er dette meget sikket, da ruteren skjuler de fleste portene.

Lenke til kommentar

for å holde deg til en IP adresse trenger du en router.

En router kan enten være software (krever at PC'n med router software står på for at de andre PC'ne skal få netverk) eller en hardware boks som tar seg av alt for deg. Hardwarerouteren har også innebygget firewall.

Hardware routing er desidert den enkleste og beste løsningen, men det koster mer.

Siden du skal ha trådløs forbindelse i 3 etasjer, bør du ha en trådløs sentral i midten. (Slik at det blir nogenlunde like sterkt signal for PC'ne oppe og nede. Hvid en PC i et trådløst nett får dårlig signal, vil nettet for ALLE PC'ne bli tregt!) Billigste løsning vil være at trådløs sentral, router og DSL modem befinner seg på samme sted. Forhåpentlig er det mulig for deg å plasere modemet der.

Student løsningen (billig) er at du kjøper et trådløst kort for hver PC, plaserer modemet ved midterste PC, setter den opp som router, og lar alle PC'ne kommunisere trådløst i Ad-Hoc mode. Pris: 2xPCI + 1xPCMCIA trådløse kort. (Software routing)

Beste løsning vil være en trådløs router plasert midt i huset, kabel til nærmeste PC og modem. Trådløs forbindelse til PC oppe og nede. Pris: 1PCI + 1PCMCIA trådløse kort + 1 trådløs router.

Dersom du ikke har mulighet til å plasere dsl modemet i midten av huset, kan du gjøre en kvasi løsning dersom signalstyrken blir dårlig for en av PC'ne: PUtt et trådløst kort i PC'n nærmest modemet. (Legg kabel fra denne til modemet.) Sett opp denne PC'n som router. Plaser en trådløs router i midten av huset med kabel til nærmeste PC, og et trådløst nett kort i den siste PC'n.

Når det kommer til printer tilgang har du også flere muligheter. Du kan ha printer koblet til en PC, og delt, slik at de andre PC'ne kan bruke den. Eller du kan skaffe en router med innebygget printerserver. Printere har jeg ikke nok peiling på (hater papir), så noen andre må ta seg råd om dette.

Jeg har selv benyttet alle disse løsningene, og må si at løsning med hardware router er å foretrekke, men best av alt er kabel til alle PC'r!

Jeg har selv kabel netverk til alle rom, i tilegg til trådløst. Da kan jeg flytte laptopen rundt så mye jeg gidder, og skulle det bli bruk for større båndbredde, er det vare å plugge i nærmeste kabel. (Jeg har også så lange kabler at jeg kan bevege meg rundt de fleste steder uten å "plugge om". (Denne løsningen stammer fra den gang trådløst var dyrt. (Totalt ligger det 330 meter netverks kabel her!))

Jeg har selv brukt Lynksys, D-link, Netgear og SOHO routere.

D-linken og Netgærningen hadde innebygget trådløs nett.

SOHO er desidert den beste routeren, men den koster MASSE! Linksys har også veldig bra routing og firewall funksjonalitet, men jeg har hørt folk har problemer med å bruke Linksys trådløst utstyr sammen med trådløst fra andre produsenter.

Netgear er en typisk hjemme router. Enkel å sette opp, men har ikke veldig mye funksjonalitet. Logg funksjonen er veldig spinkel.

Har ikke så mye erfaring med D-link, men første intrykket er veldig bra.Fikk den for to dager siden. Kjøpte, testet, pakket ned, og skal bruke den i neste netverk.

Jeg tror beste kjøp du kan gjøre på router for tiden (ytelse/kr) er en d-link 614+, evt med innebygget print server; 714+. + Serien gir en teoretisk ytelse på 44Mbit (i et netverk med kun d-link+ trådløs komponenter, og koster en go del mindre en 802.11g utstyr. Derimot om du har planer om å bruke trådløse kort på linux PC, hold deg unna d-link+ kort.

802.11a standarden har dårlig rekkevidde, spesielt gjennom vegger og gulv.

Håper du nå ble skremt og holder deg til kablet netverk i all fremtid.

-pg

Lenke til kommentar

Husk at 802.11g har 54mbit teoretisk maks hastighet. Du er HELDIG hvis du i praksis opnår mer enn 10Mbits.

Hvis en maskin i nettet får dårlig signal (ikke takler høy hastighet) kan du risikere at halle mskiner skrur seg til 1Mbit teoretisk max for at svakeste ledd skal holde følge!

Ikke forvent store hastighetene. Du vil garantert bli skuffet!

Lenke til kommentar

Takk for et meget innholdsrikt og opplysende svar det var akkurat dette jeg var på jakt etter.Har vært et trykk unna bestilling av både d-link og linksys, men angret akkurat p.g.a for lite info om emnet. Så kabel er best som jeg jo visste, men som jeg avskrev p.g.a kabeltrekk i huset og ei kone som setter benet ned og sier nå er det nok, men jeg får prøve.Forumet har jo gitt meg alternativ.Mange mennesker med mye erfaring her skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har selv satt opp en løsning slik som deg med en D-Link DI-714P+. Denne er jeg meget fornøyd med og jeg har da 22 Mbit trådløst (har ikke behov for mere) og 100 Mbit på en fast maskin. Der den er montert har jeg satt opp en printer som er tilkoplet parallell porten på routeren og printer til denne via standard TCP/IP port.

Hvis du skulle få problemer med det trådløse nettet så finnes det også eksterne antenner til disse D-Link trådløse produktene. Disse øker den trådløse avstanden betraktelig.

Lenke til kommentar

med d-link + utstyr kan du få 44mbits. Funksjonen er kaldt 4X, og finnes et eller annet sted i routerens setup. Mulig du trenger en firmware oppgradering for å få tilgang på det.

(Bare et tips til D-link brukere som skaffet utstyret før 4X ble introdusert.)

Lenke til kommentar

Printer har jeg ikke ennå da jeg må kjøpe ny og ikke vet hvem jeg må ha for å kjøre nettverk.

En maskin kan stå på hele tiden unntatt ved reiser.

Hardware firewall er det bedre enn en software versjon, kjører nå Zonelabs etter et virus/hackerangrep som gjorde at jeg har mistet winsys.exe fila.Denne softwaren gjør at det i noen tilfeller ikke går å laste ned fra sider.

Det er kun tre mellom etasjene, men den ene stasjonære er i en kjeller med leca-vegger.

Hvilket OS snakker du om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...