Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sosiopat eller dårlig selvbilde?


Gjest Forvirra

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirra

Hei

 

Nå må jeg bare forhøre meg med andre. Jeg har datet en fyr i over ett år nå. Og det har vært utrolig mye fram og tilbake. Nå er jeg på randen til å lure på om JEG er en sosiopat, eller om det er noe galt med han.

 

Jeg skal prøve- så godt jeg kan, å skrive dette på en objektiv måte. Men når det fremdeles er følelser tilstede vil det vel alltid være slik at historien blir litt farget av forfatteren..

 

Vi har hatt et av og på forhold som sagt i ett år. Vi traff hverandre via nettet, og først og fremst da som mål å være good fucking friends. Dette utviklet seg til mere, og vi skulle prøve å date eksklusivt for å se om dette kunne bli et forhold. Jeg var betatt, han var usikker, og snakket konstant om hvor usikker han var.

 

Han har fortalt om hvordan han har utnyttet jenter før, dog med noe dårlig samvittighet, slik som: "jeg skulle sikkert ikke ha gjort det..". Han har også fortalt meg at han har et veldig flatt følelsesliv og han savner å være forelsket, glad, trist og sint. han er frustrert over seg selv.

 

Han lever et liv med mye fokus på seg selv, hans valg av yrke gjør det slik, og han får mye ros for sine egenskaper. Gjennom dette treffer han mange personer som "dyrker" han.

 

Så det endte med at han bedro meg med opptil flere jenter han traff på nett. Han behøvde ikke mange meldingene fram og tilbake før han ville ha et sextreff med de. (ja, jeg har gode beviser på dette). Da jeg tok han, nektet han først- så skjønte han at jeg visste. Men han angret ikke mye. Så gjorde vi det slutt..

 

Men helt slutt ble det ikke. En stund etterpå datet jeg tilfeldig en hyggelig venn av ham. Dette fikk han vite- og klarte å dra meg inn igjen. Han fikk meg til å lyve til mine omgivelser angående hans oppførsel. Men han var snill og tok godt vare på meg.

 

Men nå er det slutt igjen. Han finner ingen følelser. Jeg er ikke drømmedama hans. Han forteller meg at han ikke kan skjønne hvorfor han ikke forelkser seg i meg. Litt desperat. Men han leter etter den perfekte, og jeg har elementer med meg som gjør at jeg ikke er perfekt- for han. LIKEVEL, sender han meldinger om at han fremdeles er usikker, likevel sier han at han savner meg, er glad i meg og om vi skal dra på turer sammen. han har til og med grått over dette.

 

Dette river meg snart i stykker. Har han dårlig selvbilde? Eller spiller han ubevisst et taktisk spill for å ha meg i sin hule hånd? Jeg kan godta at folk ikke blir forelsket i meg, men da må man la den andre personen være i fred. Hvorfor gjør han dette? Jeg har bedt han oppsøke hjelp - noe han vurderer. Kanskje han er deperimert?

 

Det hadde nesten vært det beste om han var en sosiopat, for det er et tapt slag uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sosiopat :

han spiller ubevisst et taktisk spill for å ha meg i sin hule hånd. Man må la den andre personen være i fred.

 

Du har egentlig selv svart på spørsmålet, men ønsker kun en bekreftelse fra oss. Han er en sosipat og ønsker nok å kontrollere deg, kom deg bort fra ham med mindre du ønsker å leve et bedrittent liv.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen av han

 

Jeg har forsåvidt aldri vært forelska (er 27), har ikke så mange følelser og er veldig dårlig til å vise de jeg har (eksen dumpa meg hovedsaklig fordi jeg ikke viste følelser) men en av mine største drømmer (kanskje litt vel dramatisk å si det) er å finne ei jeg kan dele resten av livet med

Jeg er også ganske introverted, ikke så veldig selvsikker, etc, og blir vel oppfattet som ganske kald. Mine intensjoner er i alle fall rene, selv om folk tydeligvis ikke oppfatter det slik

Hmm, jeg er kanskje ikke så lik ham allikevel, i dont know

Lenke til kommentar

HERREGUD NOE SÅ LATTERLIG!!

 

Nå får alle sammen over alt gi seg med å stemple helt vanlige drittsekker som sosiopater.

Det du har med å gjøre her er ikke noe annet enn en MEGET umoden gutt som ikke klarer å

takle sine egne følelser eller stole på seg selv.

 

Jeg har en lang erfaring opp igjennom årene med sosiopater og du kan bare legge fra deg

tanken om at det er en slik du har med å gjøre her. En sosiopat er LANGT verre og LANGT

slemmere person enn det du beskriver her.

 

Sett bort ifra om han er en sosiopat eller ikke vil jeg likevel anbefale deg å fortelle

denne unge mannen hvor skapet står, be han la deg være og gå videre og finne en litt

mer moden mann.

 

Lykke til videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HERREGUD NOE SÅ LATTERLIG!!

 

Nå får alle sammen over alt gi seg med å stemple helt vanlige drittsekker som sosiopater.

Det du har med å gjøre her er ikke noe annet enn en MEGET umoden gutt som ikke klarer å

takle sine egne følelser eller stole på seg selv.

 

Jeg har en lang erfaring opp igjennom årene med sosiopater og du kan bare legge fra deg

tanken om at det er en slik du har med å gjøre her. En sosiopat er LANGT verre og LANGT

slemmere person enn det du beskriver her.

 

Sett bort ifra om han er en sosiopat eller ikke vil jeg likevel anbefale deg å fortelle

denne unge mannen hvor skapet står, be han la deg være og gå videre og finne en litt

mer moden mann.

 

Lykke til videre.

 

Beklager å skuffe deg, men sosiopater finnes i mange forskjellige grader og i mange tilfeller utvikler tilstanden seg over tid og blir bare verre og verre.

Lenke til kommentar

HERREGUD NOE SÅ LATTERLIG!!

 

Nå får alle sammen over alt gi seg med å stemple helt vanlige drittsekker som sosiopater.

Det du har med å gjøre her er ikke noe annet enn en MEGET umoden gutt som ikke klarer å

takle sine egne følelser eller stole på seg selv.

 

Jeg har en lang erfaring opp igjennom årene med sosiopater og du kan bare legge fra deg

tanken om at det er en slik du har med å gjøre her. En sosiopat er LANGT verre og LANGT

slemmere person enn det du beskriver her.

 

Sett bort ifra om han er en sosiopat eller ikke vil jeg likevel anbefale deg å fortelle

denne unge mannen hvor skapet står, be han la deg være og gå videre og finne en litt

mer moden mann.

 

Lykke til videre.

 

Beklager å skuffe deg, men sosiopater finnes i mange forskjellige grader og i mange tilfeller utvikler tilstanden seg over tid og blir bare verre og verre.

 

 

Om du mener det har du misforstått ganske mye. Sosiopater finnes ikke i forskjellige GRADER, men det er forskjell på hvor mye de viser av seg selv til andre. En som har

levd et kriminellt liv er ingen sosiopat. Men om vi snakker om en som har mishandlet

alle sine koner opp igjennom årene, manipulerer, er nabolagets flotteste menneske,

stjeler fra bedriften sin.. ja, da kan vi kanskje begynne å lure på om det er snakk

om en sosiopat.

 

For å være en sosiopat må ALLE trekkene og egenskapene være tilstede i STOR grad, ikke

bare noen og få hendelser å vise til.

 

Å være sosiopat er ikke det samme som å ha kreft. Er man sosiopat, så er alle de

negative egenskapene tilstede fra start. Det er bare et spørsmål, som jeg sa tidligere,

om når vedkommende begynner å vise sitt sanne jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia :

En psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Utad kan en psykopat være vellykket, med en godt betalt jobb og godt rykte etc, mens en innad viser seg å ha en utiltalende oppførsel. Det er ofte de nærmeste, familie/nære venner som merker det og får oppleve psykopatens virkelige personlighet.

 

Det kan ta lang tid, før de viser sitt "virkelige jeg", og det kan skje fortløpende. De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Dette kommer til uttrykk gjennom manglende hemninger i å utnytte andre personer og til å involvere seg i risikabel adferd. Andre vanlige symptomer er aggresjonsproblemer, manglende evne til langsiktig planlegging, nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet med mer.

 

Man benyttet et poengsystem basert på personlighetstrekk hvor 40 poeng er den høyste oppnåelige sum. I Skandinavia regner de fleste forskere en person med flere enn 25 poeng som psykopat. De fleste forskere mener det i likhet med andre psykiske lidelser også er grader av psykopati. Man kan derfor ikke utelukke at også de med en lavere poengsum må ansees som psykopater.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Wikipedia :

En psykopat (av psykopati, også kjent som sosiopat) er en diagnostisk betegnelse på et syndrom av abnormale personlighetstrekk. Vanlige kjennetegn er at personer med en slik lidelse kan ved første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Utad kan en psykopat være vellykket, med en godt betalt jobb og godt rykte etc, mens en innad viser seg å ha en utiltalende oppførsel. Det er ofte de nærmeste, familie/nære venner som merker det og får oppleve psykopatens virkelige personlighet.

 

Det kan ta lang tid, før de viser sitt "virkelige jeg", og det kan skje fortløpende. De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Dette kommer til uttrykk gjennom manglende hemninger i å utnytte andre personer og til å involvere seg i risikabel adferd. Andre vanlige symptomer er aggresjonsproblemer, manglende evne til langsiktig planlegging, nedsatt forståelse for ansvar og moral, logiske brister, patologisk løgnaktighet med mer.

 

Man benyttet et poengsystem basert på personlighetstrekk hvor 40 poeng er den høyste oppnåelige sum. I Skandinavia regner de fleste forskere en person med flere enn 25 poeng som psykopat. De fleste forskere mener det i likhet med andre psykiske lidelser også er grader av psykopati. Man kan derfor ikke utelukke at også de med en lavere poengsum må ansees som psykopater.

 

 

Det er wikipedia du viser til her..

 

"De fleste forskere mener det i likhet med andre psykiske lidelse......."

 

DE FLESTE. IKKE ALLE.

Jeg tror ikke det er mulig at et lys skal gå opp for deg så jeg vet ikke

om det er noen vits i å prøve.

 

Disse "gradene" du snakker om, blir på samme måte som jeg beskrev tidligere.

DET KOMMER AN PÅ HVOR MYE DENNE SOSIOPATEN LAR SINE EGENSKAPER KOMME TIL SYNE.

Det finnes ikke grader, i den forstand. Det er ikke noe som heter å være nesten sosiopat

eller veldig sosiopat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar at du ikke er psykolog, for hadde du vært det så hadde du ikke svart på måten du nettop har gjort.

Det er jo spesielt interessant at du Anne, har en helt annen formening enn de "fleste forskerne / psykologene" har på dette feltet , og prøver å bestride det som er allment godtat om emnet.

 

I og med du egentlig ikke har noe konkret å komme med annet enn det du hevder så får vi nesten bare la det bli sånn og så får vi bare være uenige om vår oppfattelse av trådstarters eks kjæreste.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Ikke-Psykologen

Kanskje han er en sosipat, kanksje ikke. Så langt er han bare et eventyr som en person skriver om på nettet. Hennes "subjektive" forsåelse om han som hun prøver å få til å høres objektivt ut. Det vil det aldri bli med en sånn fortelling.

Enig i at man skal være forsiktig med å klassifisere folk med følelsesmessige problemer som sosiopater eller psykopater. Da blir vi nesten alle det på et øyeblikk om man er ærlig med seg selv. Sosiopati er noe permanent. Såfremt jeg oppfatter denne historien riktig er det en skildring av en eller enkelte små hendelser. Da kan man lett bare ta fram de bruddstykkene man husker spesielt godt rett og slett fordi man la ekstra merke til de fordi man ikke likte episodene. Dette blir feilaktig i forhold til det HELE bildet av personligheten.

Så å stille diagnosen her og nå ved å lese et subjektivt bruddstykke fortelling blir litt drøyt.

 

Gutten kan ha vært i en vannskelig periode følelsemessig og ethvert menneske ville da bruke logikk for å overleve egne følelser som desverre kan føre til manipulasjon og kalde blikk fordi vedkommende f.eks kan ha blitt så rystet av følelser at det blir en forsvarsmekanikk, bevist eller ubevist. Like spekulativt som om dette innslaget er konkret eller ukonkret.

 

Nei jeg er ikke psykolog, men trenger man ikke bare empati og følelsesmessig erfaring for å være den beste psykologen da. F.eks en god venn med livserfaring! Skjønner nesten ikke at det kan være et yrke i seg selv. Bruk hjertet kombinert med fornuft og erfaring, hold deg unna vurderingsskjemaer med skala fra 1-10 osv så er du den beste psykolig i verden.

 

Virker jo nesten som de fleste svarene som ble gitt var de største trekkene på sosiopati her. (mangel på å oppfatte virkeligheten fra flere siden enn sin egen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...