Gå til innhold

Windows Server 2008 eksternt skrivebord

Anbefalte innlegg

Skal installere Windows 2008 server nå/snart, og siden jeg skal bort så tenkte jeg at jeg kunne leke meg litt med serveren fra der jeg skal..

Altså trenger jeg å kunne logge meg inn på serveren/ekstern skrivebord fra der jeg skal, altså ikke fra samme nettverk (om det har noe å si).

Er det noe spesielt jeg må gjøre, eller er det bare å bruke "tilkobling til ekstern skrivebord" (som er i windows)og skrive inn IP adressen til serveren der?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bare benytter du deg enkelt av Windows sin innebygde RDP server. For å enable denne funksjonen på serveren logger du på serveren, og skriver

"Cscript %windir%\system32\SCRegEdit.wsf /ar 0"

For å kople til fra feks en XP klient:

Start - Kjør

mstsc /v:IPADRESSE /admin

*leifur

Endret av Palme
Lenke til kommentar

ok, har faktisk hørt om den når du sier det :p

Hvordan funker den?

- må jeg ha den installert på server og klient?

- trenger jeg kun IP for å logge på serveren?

Ja.. du må installere på server (noe som også kan bli sett som en service som starter opp samtidig med os'et, slik at du kan få kontroll over server under påloggingsbildet).. Du bør også ha installert på klientpcn, men du kan selvsagt styre pcn via nettleseren (via hjemmesiden til teamviewer).

Du kan bruke ip, sånn pc id (får oppgitt) eller om du registrerer en slags bruker, slik at du kan bruke den til å koble til med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

for å koble seg remote fra internett og inn på din server med RDP, så må port tcp og udp 3389 åpnes og forvardes til din server.

Sett opp en dynamisk dns, f.eks. no-ip.com og så er det bare å skrive inn i enten routeren eller kjøre et lite program som fortelle om din ipadresse til no-ip.com.

Så er det bare å koble eksternt skrivebord til din dynamiske dns adresse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...