Gå til innhold

Trådløs internettforbindelse med 100 meter til nabo

Anbefalte innlegg

Vi har et småbruk 1000 km nord for der vi bor. Vi er der noen uker i året og skulle gjerne ha internett når vi er der. Men vi synes det blir dyrt å abonnere på internettforbindelse når vi er der så kort tid. Vi har en slektning som bor i nabohuset ca 100 meter fra vårt hus. Det er nesten fri sikt opp til slektningens hus, men noen løvtrær står i veien. For han er det greit at vi kobler oss på hans internett med vår laptop. Hvordan kan vi få dette til? Retningsstyrt antenne, forsterker eller hvordan? Kan du hjelpe oss? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre dette billigst så mulig ville jeg gått for en USB wifi dongle. Så ville jeg plassert den i en parabol liknende sak. Det kan fungere, mener jeg så et klipp/artikkel om dette for en stund tilbake. Merk at parabolen må være perfekt, og donglen må plasseres i "brennpunktet" til parabolen. Vist du ikke gjør det slik så kan du kanskje gå for et vanlig AP http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306150 med en god antenne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302660. Du trenger jo ikke å bytte ut begge antennene på boksen.

Spørs litt, jeg ville prøvd i utgangspunktet uten antenne. Får du inn nettet hans f.eks utenfor huset ditt?

AP blir satt i "repeater" mode. Sånn at det bare forsterker nettet til naboen din.

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Vi har et småbruk 1000 km nord for der vi bor. Vi er der noen uker i året og skulle gjerne ha internett når vi er der. Men vi synes det blir dyrt å abonnere på internettforbindelse når vi er der så kort tid. Vi har en slektning som bor i nabohuset ca 100 meter fra vårt hus. Det er nesten fri sikt opp til slektningens hus, men noen løvtrær står i veien. For han er det greit at vi kobler oss på hans internett med vår laptop. Hvordan kan vi få dette til? Retningsstyrt antenne, forsterker eller hvordan? Kan du hjelpe oss? :)

Har sjølv lagt opp eit slikt system som eg kjøpte ferdig konfigurert på www.timotei.no Kan anbefale dei for dei var veldig imløtekommande og ga gode råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...