ShadowMaster Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har ingenting i mot oppdiktede personer/guder osv, men jeg synes religion i sin helhet er galskap når man ser på hva som har blitt utført i "guders" navn opp igjennom tidene. Jeg synes Robert M Pirsig sa det best “When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion” Jeg anerkjenner at religion er skapt av menneskets behov for å tro på noe, at man trenger noen å søke trøst hos, vite at noen har "kontroll" osv, men det gjør det ikke mer rett av den grunn. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. «For så elska Gud verda at han gav Son sin, den einborne, så kvar den som trur på han, ikkje skal gå fortapt, men ha evig liv.» Kva med oss andre - går ikkje vi i fortapinga? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 OK. Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. Dette strider jo igjen mot doktrinene som sier at det er kun de som tar i mot jesus (tilber ham) som slipper inn i himmelen... Det vil med andre ord si at det er samme F hvor god og snill og grei og hjelpsom du er så kommer du i følge NT ikke til himmelen men må leve i et helvette som defineres som fravær av gud... Men regelrette rasshull på størresle med hitler trenger bare å angre og inn med dem... Høres jo ut som en rettferdig gud.. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Som andre har sagt før meg, jeg har ingenting imot Gud. Men jeg har noe imot at det finnes mennesker som blir presentert en bok som visstnok er skrevet for lenge siden, og svelger innholdet rått. Disse menneskene omtaler hendelsene i denne boken som faktiske hendelser, og ikke som det de faktisk er, nemlig hendelser som er beskrevet i en bok. Det er for meg egentlig ganske utrolig at slikt er mulig, til og med Tolkien-fansen vet at det som står i bøkene bare er oppspinn, uansett hvor godt skrevet det er. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 'Gud' har jeg ikke mer imot enn enjørninger. Hva den bibelske Gud angår, så er han åpenbart ikke god, men en grusom sadist av en barnemorder. Vik fra meg, Gud. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Etter å ha skumlest i det gamle testamentet fikk jeg mer forakt for Jahve enn da jeg leste om Sauron i Ringeness Herre. Bare å tenke på at 2 milliarder mennesker faktisk dyrker denne skapningen, gjør det nesten forståelig at et menneske som Hitler kunne få full oppslutning i Tyskland. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har verdens beste kjennskap til religioner og "hvem som sa hva" av det som står i disse tekstene, men det virker som mange religioner er opptatt av at de "vantro" m.fl. skal lide forferdelige sjebner osv. Enhver "ting" (gud, person, eller hva det måtte være) som kan lire av seg sånt har mer til felles med Hitler og Stalin enn med det som pr. definisjon er en "god" person. Nuff said om hvorfor man har noe imot Gud. Jeg sier som den gamle religionslæreren min sa engang: "religion er no dritt" Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Virker som mange her er allergiske mot Gud, Bibelen, Jesus osv. Hva er det egentlig dere har imot Gud? Hva jeg har imot han? Ingen ting personlig men han har gjort mere skade en godt i verden til idag, skal vi lage liste? De fleste store kriger i verdenshistorien er i guds navn og eller pga folk ikke har / deler din tro, I usa er det kannaler som tar betalt med virkelig penger og lurer folk til og gi og gi og gi i guds navn, *must ask* Hva i HELVETE *sorry* skal gud med penger? Han gir oss fri vilje til og følge han eller brenne i helvete snill person *minner meg litt om en diktator* bra "fri" vilje Han gir folk som tror på han lov til og gjøre hva søren de vil i livet så lenge de beklager seg og ber om tilgivelse, Greit noe av dette og meste parten av hva som skjer i verden skjer pga mennesker men mye av dette er fordi folk er ignorante og bruker / leser bibelen helt feil Lenke til kommentar
different Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Måten "det ondes problem" fikk sitt klassiske oppsett i oldtiden, kan formuleres slik: 1. Gud vil overvinne det onde, men kan ikke. 2. Gud kan overvinne det onde, men vil ikke. 3. Gud verken kan eller vil overvinne det onde. 4. Gud både kan og vil overvinne det onde. 1. Da er han ikke allmektig. Dang. 2. Da er han komplett idiot. Dang. 3. Da er han ikke allmektig og ond. Dang. 4. Da hadde han gjort det. Dang. 5. Skjer det noe? Nei. Dang. 1. Hunden min vil overvinne det onde, men kan ikke. 2. Hunden min kan overvinne det onde, men vil ikke. 3. Hunden min verken kan eller vil overvinne det onde. 4. Hunden min kan og vil overvinne det onde. 5. Hunden min eier. Og slik kan vi forsette i hele dag. Men jeg lurer på grunnen til at Gud skapte ondskapen? Han skaper mennesker, og siden han er allmektig så vet han selvsagt hva som kommer til å skje når vi er som vi er, og allikevel gidder han. Om jeg hadde vært allmektig så hadde jeg ikke giddet å drive et muppet-show der jeg er the big boss og alle andre rundt med må be til meg for å unngå at jeg kaster de rett til helvete, som jeg forøvrig lagde kun for å være grusom. Nei, jeg hadde knipset frem en enorm TV og spilt Playstation. Kanskje til og med hadde utryddet meg selv siden jeg som allmektig egentlig ikke trenger underholdning. Hva jeg har i mot Gud? Bortsett fra at han er min favoritt fiksjonskarakter, så lurer jeg litt på motivene og tankegangen bak en del handlinger han visstnok skal ha gjort. Jeg skumleste litt her (clicky) og ble overrasket over hvor mye piss som står og jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen i det hele tatt kan ta dette seriøst. Men det er bare meg, lev livet ditt som du vil. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Men er det Gud som står bak ondskapen i verden? Er det ikke heller vi mennesker, demonene og Satan? Hvis det er så mye onskap i verden at vi trenger Gud.. så betyr det også at det finnes en Satan, men ville ikke Satan vært så onskapsfull og utspekulert at han ville lurt alle sammen i å tro at han var Gud.. og derfor er det så mye ondskap i verden? hmmm... det betyr jo at alle som tror på gud, faktisk er Satans lille flokk... men hvem er disse ateistene da, og er dems vitenskap et tegn fra gud.. den gud som ligger langt bak et slør av relgion ? Så sent i natten kan man jo bli helt krøllete i hode av å tenke på sånt Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. «For så elska Gud verda at han gav Son sin, den einborne, så kvar den som trur på han, ikkje skal gå fortapt, men ha evig liv.» Kva med oss andre - går ikkje vi i fortapinga? OK. Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. Dette strider jo igjen mot doktrinene som sier at det er kun de som tar i mot jesus (tilber ham) som slipper inn i himmelen... Neida. De som tror på Jesus slipper inn i himmelen og unngår fortapelse ja, men for å ta komme med et bilde(og alle bilder er ufullkomne): En person er på en båt langt til havs, og hopper mot bedre vitende ut i bølgene. Han kommer seg ikke opp igjen i båten alene, men det blir kastet en livbøye ut til ham. Han lar derimot være å ta tak i livbøyen, og drukner. At han ikke tok tak i livbøyen er ikke grunnen til at han druknet - grunnen til at han druknet er jo at han hoppet over bord i utgangspunktet. Måten "det ondes problem" fikk sitt klassiske oppsett i oldtiden, kan formuleres slik: 1. Gud vil overvinne det onde, men kan ikke. 2. Gud kan overvinne det onde, men vil ikke. 3. Gud verken kan eller vil overvinne det onde. 4. Gud både kan og vil overvinne det onde. 1. Da er han ikke allmektig. Dang. 2. Da er han komplett idiot. Dang. 3. Da er han ikke allmektig og ond. Dang. 4. Da hadde han gjort det. Dang. 5. Skjer det noe? Nei. Dang. 1. Hunden min vil overvinne det onde, men kan ikke. 2. Hunden min kan overvinne det onde, men vil ikke. 3. Hunden min verken kan eller vil overvinne det onde. 4. Hunden min kan og vil overvinne det onde. 5. Hunden min eier. Og slik kan vi forsette i hele dag. Men jeg lurer på grunnen til at Gud skapte ondskapen? Han skaper mennesker, og siden han er allmektig så vet han selvsagt hva som kommer til å skje når vi er som vi er, og allikevel gidder han. Om jeg hadde vært allmektig så hadde jeg ikke giddet å drive et muppet-show der jeg er the big boss og alle andre rundt med må be til meg for å unngå at jeg kaster de rett til helvete, som jeg forøvrig lagde kun for å være grusom. Nei, jeg hadde knipset frem en enorm TV og spilt Playstation. Kanskje til og med hadde utryddet meg selv siden jeg som allmektig egentlig ikke trenger underholdning. Hva jeg har i mot Gud? Bortsett fra at han er min favoritt fiksjonskarakter, så lurer jeg litt på motivene og tankegangen bak en del handlinger han visstnok skal ha gjort. Jeg skumleste litt her (clicky) og ble overrasket over hvor mye piss som står og jeg skjønner virkelig ikke hvordan noen i det hele tatt kan ta dette seriøst. Men det er bare meg, lev livet ditt som du vil. Lar du deg overraske over at en allmektig gud kan tenke annerledes enn deg? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Men det er jo umulig å være oppi båten (hvis jeg har forstått historien riktig) da man ikke kan være syndfri. Dvs at noen tvinger deg til å hoppe ut og så må du velge om du vil ta tak i livbøyen... Hvorfor kastet vedkommende deg uti hvis hans mål var å redde deg? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) OK. Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. Dette strider jo igjen mot doktrinene som sier at det er kun de som tar i mot jesus (tilber ham) som slipper inn i himmelen... Neida. De som tror på Jesus slipper inn i himmelen og unngår fortapelse ja, men for å ta komme med et bilde(og alle bilder er ufullkomne): En person er på en båt langt til havs, og hopper mot bedre vitende ut i bølgene. Han kommer seg ikke opp igjen i båten alene, men det blir kastet en livbøye ut til ham. Han lar derimot være å ta tak i livbøyen, og drukner. At han ikke tok tak i livbøyen er ikke grunnen til at han druknet - grunnen til at han druknet er jo at han hoppet over bord i utgangspunktet. Nå tar du utgangspunkt i at ALLE trenger den livbøyen (jesus) for å klare seg mellom livet, noe jeg slettes ikke trenger. Du tar også utgangspunkt i at det du har lest i bibelen er sant for alle, men det er fremdeles ikke det for meg. For meg er bibelen likelydende med ringenes herr bøkene, eller såkalte hellige bøker om andre guder, og alt det preket om evig liv og frelse og dim-da-duli-datten betyr ikke en dritt for meg, ei heller veldig mange andre mennesker. Jeg vil ikke ha evig liv jeg om så jesus personlig hadde kommet og servert det til meg på et sølvfat, med bære reim og bruksanvisning!. Helt sant! Så du skjønner at jeg har det meget fint slik jeg har det jeg og har ikke noe problem med å akseptere at når jeg dør, ja da er jeg bort for alltid! Skremmer meg ikke lenger. Ei heller skremmer mytene som lover meg en evighet i helvette, de er det lenge siden jeg lot meg skremme av! Jeg ser på de som tror på dette som om de lever i et fengsel, et tanke fengsel, som det er vanskelig å komme ut av nettopp på grunn av frykten for hva den gode guden kan finne på når en ikke tror på den gude guden lenger. Vel, jeg er ikke redd, for jeg tror ikke på den guden, ei heller noen av de ti tusner av andre gudene som mer eller mindre lover evig straff hvis de ikke tilbes av meg Så du kan dra alle disse flotte analogiene om båter og bølger og jesus og hele kostebinderiet, men jeg kommer aldri mer i livet til å tro på guder, det kan jeg herved love deg!!! Og ikke serlig vanskelig å holde heller, da jeg ovrhodet ikke har trengt den "sutekluten" etter at jeg droppet den for snart førti år siden. Du tror du sitter med alle svarene men jeg er sikker (99,98%) på at du ikke gjør det, nettopp på grunn av bevisenes tilstand! Du er så sikker så sikker på at det er den kristne guden du havner hos og har merkelig nok like liten tro på andre guder som jeg har på din, men du durer fortsatt i vei i den tro at du frelser noen ved å dra de inn i påstandenes verden... Vel, jeg sier du tar feil Endret 6. mars 2010 av RWS Lenke til kommentar
Grawol Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hei! Ser at det ondes problem diskuteres her... Dette er et meget interessant tema, selv om jeg på ingen måte tror på gud. Jeg er kausal determinist, men har allikevel formulert en liten hypotese rundt det ondes problem som jeg vil prøve på dere, kjære lesere. Den har tre forutsettninger jeg ikke selv tror på, men som heller ikke kan gjendrives endelig fordi det faktisk er mulig å forestille seg også det mest usannsynlige, nemlig fri vilje, ondskap/godhet som entitet og eksistensen av en gud. Men den går altså som følger: Godhet er innholdsløst uten en definerende/kontrasterende motpart, altså ondskap. Hadde denne motparten ikke eksistert hadde det vært unødvendig å nevne hverken den ene eller den andre. Altså har vi to mulige ekstremer og dem i mellom et handlingsrom. Gitt eksistensen av Gud og dennes skapelse av fritthandlende dyr kalt mennesker ville det være logisk at også disses handlinger må gi utslag i dette rommet. Gud er allmektig og allvitende, men har samtidig skapt mennesket i sitt eget bilde, altså fritthandlende. Gud eksisterer utenfor tid og vet alt på forhånd og er derfor ikke avhengig av samme årsak-virknings tankegang som mennesket for å kunne vite fremtiden. Mennesket er nå fritt og gud kan stoppe ondskap hvis han vil det, men vil da begrense menneskets handlingsrom og gjøre dem ufrie. Samtidig ville han fjernet den definerende begrepsmotparten som han er avhengig av for å kunne velge ut hvilke individer som vil bli frelst. Et fritt handlingsrom er kun fritt sålenge alle handlingsmuligheter er åpne, uten dette, ingen skapninger i guds bilde, ingen mennesker, ingen godhet, ingen ondskap. Altså, velger vi bort å kunne utføre ondskap velger vi bort å kunne handle fritt, og vil da ikke lenger være skapt i guds bilde. Vi er ikke lenger mennesker, men rent instinktstyrte dyr. Det er derfor logisk at gud ikke fjerner ondskap, og det ondes problem eksisterer ikke lenger. Besøk forøvrig min side: http://grawol.wordpress.com Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Har ikke noe mot gud, akurrat som jeg ikke har noe mot Donald Duck eller Julenissen eller Shiva eller Lex Luthor osv. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg tror ikke på gud, men om gud hadde funnes hadde han nok i mine øyne ikke vert en av de snilleste. Gud er almektig og kan dermed gjøre alt han vil, han skapte menneskene, menneskene skulle ha fri vilje, men bare dem som trodde på han kommer til himmelsen. Da gir han jo enkelte fordeler pga dems tro, vil ikke si dem er helt frie da. Men det er ikke hovedgrunnen. Når man ser på verden i dag, hvor uretferdig og dårlig den er så kan jeg ikke skjønne at en "almektig" gud som er 100% gud ikke retter opp feilene og skaper retferdighet og bare godhet, det har en almektig gud makt til å gjøre. Og det vil være den eneste forsvarlige handlingen fra en gud i den posisjonen. Lenke til kommentar
Grawol Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Dj.... Kanskje du skulle ta deg bryet med å lese alle postene...? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Virker som mange her er allergiske mot Gud, Bibelen, Jesus osv. Hva er det egentlig dere har imot Gud? Hva mener du nå? Du stiller et spørsmål som innbyr til selvmotsigelser...Det finnes ingen gud derfor kan jeg ikke ha noe i mot ham. Religion derimot kan jeg ha noe i mot og det er det de aller fleste diskusjonene går ut på. Grunnen til at jeg argumenterer i mot religion kan du finne i de andre trådene. At vitenskapen skal bekjempes og motarbeides med politiske og kulturelle knep av religion er en av hovedårsakene. I USA er dette et kjempeproblem forsatt. Creation–evolution controversy Anbefaler at dere religiøse setter dere skikkelig inn i hva dere forherliger. Det er skremmende å se så mye likegyldighet til sin egen historie og verden rundt seg. Følg med på debatten i tråden jeg linker til i signaturen min. Her vil mye interessant dukke opp spår jeg Endret 6. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Dj.... Kanskje du skulle ta deg bryet med å lese alle postene...? Jeg leste alle før jeg skrev mitt inlegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg