Phido78 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Ingenting, moren min heter Kami, som på Japansk betyr Gud. ^_^ Hm, foreldrene hennes, altså dine besteforeldre, hadde høye forventninger med andre ord Pent navn da, høres bedre ut på japansk enn om hun hadde vært navngitt på norsk. Gudfrid kanskje? Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Eg fattar ikkje at du meiner "Gud" berre er andsvarleg for mirakla, men ikkje for spedborn som døyr. Om det skulle finnest ein gud ville han for det fyrste gje katta i kva vi meiner om han, og om han gjorde det skulle han vel ikkje døma gode menneske til evig pine berre av di dei ikkje trur. Så, slik Gud vert framstilt av dei truande verkar han heilt irrelevant og handlingslamma (i beste fall) eller ondskapsfull og overflatisk i verste fall. Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Eg fattar ikkje at du meiner "Gud" berre er andsvarleg for mirakla, men ikkje for spedborn som døyr. Om det skulle finnest ein gud ville han for det fyrste gje katta i kva vi meiner om han, og om han gjorde det skulle han vel ikkje døma gode menneske til evig pine berre av di dei ikkje trur. Så, slik Gud vert framstilt av dei truande verkar han heilt irrelevant og handlingslamma (i beste fall) eller ondskapsfull og overflatisk i verste fall. Det er beleilig å ha noe felles om en skal samle et folk. Religion er vel det som har samlet folk mest gjennom historien. Husker en viss konge brukte religion for å kunne samle Norge og ta makta da han innså hvilken kraft en usynlig makt som en gud har over et folk fremfor en enkel konge. Religion er det ultimate politiske verktøy for å kontrollere og styre en masse. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Må si meg enig med andre her at om gud faktisk eksisterer, har han mye å svare for. Jeg tror dog han ikke eksister, helvete er som kjent, andre mennesker. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Men er det Gud som står bak ondskapen i verden? Er det ikke heller vi mennesker, demonene og Satan? Gud!, verden ble forbannet etter syndefallet da mange mennesker gjorde opprør mot Gud, gjorde mot Guds vilje for å følge sine onde veier. Det er konsekvensene av vi menneskers ondskap vi høster. I utgangspunktet skapte jo Gud alt godt. Gud er 100% god, men hvordan kan vi forvente at Han skal ordne opp i alt hvis vi ikke bryr oss om Ham, ignorerer Ham, ikke ber han om det vi ønsker, ikke følger Hans vilje? Gud elsker oss og vil hjelpe oss gjennom alle våre sorger og problemer hvis vi tror på ham og har tillit til ham! Og for ikke snakke om alle gangene Gud har grepet inn og reddet mennesker fra katastrofer, hjelpt mennesker i nød, helbredet syke osv. Men sånne mirakelhistorier tror dere vel ikke på. Gud skal utrydde ondskapen og lidelsen en gang(kanksje veldig snart?)! Åhhh, det klør i hele kroppen hver gang jeg leser eller lytter til hva (unnskyld uttrykket) sånne som Deg klarer å lire av Dere. Og det er fordi at jeg aldri klarer å bestemme meg for hvordan jeg skal angripe tøysepraten, og få vedkommende (Deg) til å forstå hvorfor jeg har det synspunktet jeg har. For resultatet er alltid at Dere svarer med de mer eller mindre samme frasene om Bukkene Bruse, når Dere blir stilt et spørsmål-, eller blir gjort bevisste på det når noe klart og tydelig ikke henger på greip. Kort og greit; vi lever i to forskjellige verdener, og vi forstår hverandre rett og slett ikke. Du får bare ha det så bra i marshmallow-land, og IKKE reis til Afrika! Ignorance is bliss. Endret 5. mars 2010 av greygenic Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 I mot gud? Nei du, det er ikke mulig å ha noe imot noe som ikke finnes, det er fanklubben hans jeg ikke utstår! For maken til selvopptatte, selvsentrerte og selvforherligende gjeng skal en vel lete lenge etter. De er altså overbeviste om at de har "sannheten" og er ute av stand til å fatte at noen ikke tror på guden deres enda de er akkurat like ateistiske ovenfor alle andre guder som ateisten er for alle guder, men å forstå det? Nei... De tror det er et valg å tro, men hva slags valg er det å tro blindt på renspikkete påstander egentlig? Hva slags valg er det å bevist stenge ute kunnskap og viten som faktisk kan dokumenteres? Er det et valg for deg? Det er ikke det for meg ihvertfall. ' For meg er religiøse som barn som tror på julenissen, bare at julenissen er byttet ut med en sjalu, hevngjerrig og tilbedningskåt herremann som krever å bli tilbedt. Samme hvordan de i den fanklubben oppfører seg her på jorden mot alle andre mennesker, tror de at de er tilgitt når de forlater livet bare de tror på denne tvilsomme typen og hva har dette resultert i de siste to tusen årene fanklubben har fått bestemme? Ja nettopp, en hel del unødige lidelser og undertrykkelser som kunne vært unngått hvis de hadde latt være å tro på denne guden, eller holdt seg til det "åndelige" aspektet og ikke rotet seg inn i hva slags straffer man skal ha for ymse saker og hvor mennesklene har tissen sin hen når ingen har noe med det... Så i dag anser jeg det bare som trist at noen i det hele tatt kan få seg til å tro på denne dyste ørken religionen fra middelalderen som lover dommedag og død og fordervelse på toppen av alt det fanklubben hans allerede har utrettet i "hans navn"... Så nei, dra heller skylden innover dere selv kristenfolk og ikke dekk dere bak guden deres, eller hans utro tjenere og demoner! Uten dere så hadde vi ikke hatt noen kristen gud, for guder har en lei tendens til å dø så fort ingen tror på dem lenger og det hadde skjedd med den kriste gud og jesus også, de dør så fort ingen tror på dem. Og det gjelder samtlige av disse gudene som i dag sprer terror og fortvilelse, ufred og djevelskap til både tilhengerne og tilskuerne. Så nei, "gud" har jeg ikke noe i mot, det er fanklubben og løgnende deres jeg ikke kan fordra... Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God? Måten "det ondes problem" fikk sitt klassiske oppsett i oldtiden, kan formuleres slik: 1. Gud vil overvinne det onde, men kan ikke. 2. Gud kan overvinne det onde, men vil ikke. 3. Gud verken kan eller vil overvinne det onde. 4. Gud både kan og vil overvinne det onde. Mange slår i bordet med spørsmål som de du kommer med her for å kritisere de kristnes gudsbilde, men er lite interessert i å se på svarene. Det Bibelen legger frem som svar er faktisk alternativ fire. Om det skulle finnest ein gud ville han for det fyrste gje katta i kva vi meiner om han Hvorfor lander du på den konklusjonen? Hva er logikken i det? om han gjorde det skulle han vel ikkje døma gode menneske til evig pine berre av di dei ikkje trur. Me det gjør han da ikke heller. om gud faktisk eksisterer, har han mye å svare for. Hva tenker du på da? Endret 5. mars 2010 av Brandt Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hva jeg har imot Gud? Vel forutsatt at han fins (noe jeg ikke tror) det at han i Bibelen, Bibelen er allmektig og allvitende samtidig som det finne ondskap i verden. Et allvitende og allmektig vesen har all makt og vet alt(fortid, nåtid og dette kombinert med hans allmektighet gjør og at han vet all fremtid). Ved eksistensen av et allmektig og allvitende vesen er alt som skjer, har skjedd og kommer til å skje er viljen til dette vesenet. Hvorfor har da dette vesenet laget verden slik den er? Slik jeg ser det må vesenet da være ganske sadistisk av seg som og ganske ond. Da lyger vesenet i Bibelen om at Gud er allmektig, allvitende og samtidig god. Et allvitende, allmektig, sadistisk, ganske ond og lygende vesen finner jeg urovekkende. Eksistensen til et slikt vesen utelukker og fri vilje: Ettersom allmektighet betyr også makten til å styre viljen din og vet at vesenet vet alt vet det hvilke valg du kommer til å gjøre og om det da ikke griper inn har det da gjort et bevist valg om dette. Det at jeg sitter her å skriver dette innlegget er da dette vesenets vilje... Det at det er logiske brist i den grunnlegende beskrivelsen av Gud i Bibelen betyr at noen eller noe har skrevet falske ting i den. Jeg heller til at dette er fordi den er en fantasifortelling, men om du tror den er skrevet av en gud kan du jo undre deg hvorfor beskrivelsen av Gud i den inneholder feil. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det at det er logiske brist i den grunnlegende beskrivelsen av Gud i Bibelen betyr at noen eller noe har skrevet falske ting i den. Logiske brister er en uting, enig i det. Men det øvrige innholdet i posten din reflekterer ikke det Bibelen sier, om det er dét du sikter til med "logiske brister" Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Men er det Gud som står bak ondskapen i verden? Er det ikke heller vi mennesker, demonene og Satan? Hvem disse partene er allmektig og allvitende? Gud!, verden ble forbannet etter syndefallet da mange mennesker gjorde opprør mot Gud, gjorde mot Guds vilje for å følge sine onde veier. Det er konsekvensene av vi menneskers ondskap vi høster. I utgangspunktet skapte jo Gud alt godt. Gud er 100% god, men hvordan kan vi forvente at Han skal ordne opp i alt hvis vi ikke bryr oss om Ham, ignorerer Ham, ikke ber han om det vi ønsker, ikke følger Hans vilje? Gud elsker oss og vil hjelpe oss gjennom alle våre sorger og problemer hvis vi tror på ham og har tillit til ham! Og for ikke snakke om alle gangene Gud har grepet inn og reddet mennesker fra katastrofer, hjelpt mennesker i nød, helbredet syke osv. Men sånne mirakelhistorier tror dere vel ikke på. Gud skal utrydde ondskapen og lidelsen en gang(kanksje veldig snart?)! Hvordan kan du beskylde oss for å ikke tro på disse mirakelshistoriene? Hva med guds mirakler som dreper mange mange mange flere personer? Flom, jordskjelv, vulkanutbrudd, flyulykker osv osv som dreper spedbarn og fullgode kristne, dette er også guds mirakler, men det tror du vel ikke på? Gud kan ikke elske oss, det går ikke, for de av guds barn som ikke tror på han blir jo sendt rett til helvete, det gjør man vel ikke mot sine egne barn? Uansett grunn?? Hvordan tror du det blir i Himlen Jkrist? 100% godt? Hva hvis mora di, tanta di, søsknene dine eller noen andre du har kjær ikke er troende? De havner da ikke på samme plass som deg i etterlivet, og ergo kan det ikke bli 100% godt.. Hvis ikke det bare blir deg og gud da og det er alt som betyr noe, da kan dere kose dere med sadistiske folkemord osv i all evighet sammen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 hva slags valg er det å tro blindt på renspikkete påstander egentlig? Hva slags valg er det å bevist stenge ute kunnskap og viten som faktisk kan dokumenteres? Er det et valg for deg? Det er ikke det for meg ihvertfall. Neivel? Det er da det du har vist at du gjør i en annen tråd hvor vi har diskutert Fint om du kunne holde personangrepene dine til foreksempel PM... OG ikke blande inn tråder som ikke har noe med tråden å gjøre.' På forhånd takk Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Fint om du kunne holde personangrepene dine til foreksempel PM... OG ikke blande inn tråder som ikke har noe med tråden å gjøre.' På forhånd takk NP Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Om det skulle finnest ein gud ville han for det fyrste gje katta i kva vi meiner om han Hvorfor lander du på den konklusjonen? Hva er logikken i det? Altså, han kan visstnok skapa eit heilt univers, Han har sett milliardar av menneske kom og gå. Og så er han oppteken av kva kvar einskild av oss skulle tru og meina? Det er ein fyr som i så fall har problem med å prioritera. om han gjorde det skulle han vel ikkje døma gode menneske til evig pine berre av di dei ikkje trur. Me det gjør han da ikke heller. Kva gud snakkar du om då? Det er så mange av dei at det er ikkje råd å vita. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Tror han er litt for opptatt til å gidde bry seg med den vanlige mann i gata, han har jo vip plass til alle mulige sportsbegivenheter Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hvis Gud er en gud så vil han aldri være opptatt. En gud vil aldri ha problemer med å gjøre noe, og vil til all tid ha kontroll over den minste handling som skjer. Hvis ikke, så er ikke guden en gud. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Om det skulle finnest ein gud ville han for det fyrste gje katta i kva vi meiner om han Hvorfor lander du på den konklusjonen? Hva er logikken i det? Altså, han kan visstnok skapa eit heilt univers, Han har sett milliardar av menneske kom og gå. Og så er han oppteken av kva kvar einskild av oss skulle tru og meina? Det er ein fyr som i så fall har problem med å prioritera. OK. Prøv å se det på denne måten: Når han har skapt menneskene, hvorfor skulle han ikke være interessert i hva den enkelte mente om han? Om han prioriterer det enkelte menneske, sier ikke det noe om menneskets verdi, og Guds sinnelag? om han gjorde det skulle han vel ikkje døma gode menneske til evig pine berre av di dei ikkje trur. Me det gjør han da ikke heller. Kva gud snakkar du om då? Det er så mange av dei at det er ikkje råd å vita. I trådens første post er Gud, Jesus og Bibelen nevnt. Det skulle antyde at det var den kristne guden som var i søkelyset, og innlegget ditt gjorde ikke stort for å antyde annerledes. Jeg snakker om Bibelens Gud, den kristne Gud. Konge at du skriver nynorsk, forresten Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) OK. Prøv å se det på denne måten: Når han har skapt menneskene, hvorfor skulle han ikke være interessert i hva den enkelte mente om han? Om han prioriterer det enkelte menneske, sier ikke det noe om menneskets verdi, og Guds sinnelag? Ja, ok, det gjer berre ei usannsynleg påstand endå meir usannsynleg... Kva gud snakkar du om då? Det er så mange av dei at det er ikkje råd å vita. I trådens første post er Gud, Jesus og Bibelen nevnt. Det skulle antyde at det var den kristne guden som var i søkelyset, og innlegget ditt gjorde ikke stort for å antyde annerledes. Jeg snakker om Bibelens Gud, den kristne Gud. Kristendomen er jo eintydig... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/ChristianityBranches.svg Og for protestantismen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Protestantbranches.svg Og synet på helvete er dei jo samde om... http://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christian_beliefs Eg vil tru dei fleste kristne meiner at ein kjem til helvete om ein ikkje kjem til himmelen, og dei fleste meiner nok at det er evig pine. Så finst det nokre moderne kristne som tykkjer det er litt for grufullt, og har fjerna den delen der. Endret 5. mars 2010 av magnusbe Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 OK. Prøv å se det på denne måten: Når han har skapt menneskene, hvorfor skulle han ikke være interessert i hva den enkelte mente om han? Om han prioriterer det enkelte menneske, sier ikke det noe om menneskets verdi, og Guds sinnelag? Ja, ok, det gjer berre ei usannsynleg påstand endå meir usannsynleg... Kva gud snakkar du om då? Det er så mange av dei at det er ikkje råd å vita. I trådens første post er Gud, Jesus og Bibelen nevnt. Det skulle antyde at det var den kristne guden som var i søkelyset, og innlegget ditt gjorde ikke stort for å antyde annerledes. Jeg snakker om Bibelens Gud, den kristne Gud. Kristendomen er jo eintydig... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/ChristianityBranches.svg Og for protestantismen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Protestantbranches.svg Og synet på helvete er dei jo samde om... http://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christian_beliefs Eg vil tru dei fleste kristne meiner at ein kjem til helvete om ein ikkje kjem til himmelen, og dei fleste meiner nok at det er evig pine. Så finst det nokre moderne kristne som tykkjer det er litt for grufullt, og har fjerna den delen der. OK. Det jeg tenkte på er at Bibelens Gud ikke sender gode mennesker til evig pine, og de som går fortapt gjør det ikke fordi de ikke tror, men fordi de har gjort så mye galt. Lenke til kommentar
SML Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har ikke noe imot gud, bare noen i fanklubben hans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg