Gå til innhold

Trenger jeg speilrefleks?

kompakt/speilrefleks  

10 stemmer

1. 1. Hva velger du?

• Kompaktkamera
    • Speilrefleks

Anbefalte innlegg

Speilrefleks vs kompaktkamera, fra et subjektivt ståsted.

Jeg har hatt 2 IXUS-modeller, 750 og 90 IS.

Kvaliteten på 750 blir nå slått av flere mobiltelefoner. Modellen hadde dessuten ikke noen god stabilisator, og bildene ble ofte dårlige så fort solen hadde gått sin vei.

Jeg forstår mye av kritikken halvproffe fotografer retter mot kompaktkamera. Fotoapparat dreier seg om bilder. Men speilrefleks er store og dyre, og krever innblikk i kamerafunksjoner og linser ift forhold for å få toppbildene. Det tar lang tid å lære, forberede fotograferingen og ta selve bildet for å få proffe resultater.

Muligheten til rimelig undervannshus, filming i 30 fps og 640x480-oppløsning er mye for en drøy 1000-lapp. Og når alt ble litt bedre i IXUS 90, som dessuten fikk Canons Image Stabilizer, var det lett å bli glad i kompaktkameraet.

Jeg kommer ikke til å gå over til speilrefleks. Jeg tar hobbybilder på ferie, byen, fjellet, hjemme, og ting & tang er objektene. Bildene blir mer enn gode nok og jeg kommer til å holde meg til kompaktkamera i fremtiden. Imidlertid ble mitt Ixus 90 frastjålet, så nå er jeg på jakt etter et nytt ixus 90 som kan passe undervannshuset som kun passer denne modellen, men med tyveriet er det i alle fall tydelig flere liker Canon IXUS-serien :)

Er det noen som mener jeg bør vurdere speilrefleks - forklar meg; går kompakt-eiere glipp av noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jo kommet en ny type kameraer på markedet som kan passe bedre. Det er de speilløse systemkameraene som micro-Four/Thirds kameraene til Olympus/Panasonic og NX systemet til Samsung. Med disse, så får du bildekvaliteten til en speilrefleks, men i en mer hådnterlig størrelse. Noen modeller er bortimot like kompliserte speilreflekser, mens andre er mer likt et kompaktkamera i bruk.

Nå kan man jo diskutere om et speilrefleks er komplisert å bruke. Noen synes det, andre er helt uenig ...

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å gå over til speilrefleks...(osv)

Er det noen som mener jeg bør vurdere speilrefleks - forklar meg; går kompakt-eiere glipp av noe?

Jeg syns vel det kan virke som om du bør holde deg til det du sier, ikke gå over til DSLR. Du er fornøyd med kompakt, hold deg til det.

Du går neppe glipp av så mye, ja bortsett fra sannsynligvis bedre teknisk kvalitet på bildefilene og mulighet for å utskiftbare objektiver. Og muligens raskere responstid. Og kanskje en bedre følelse av å være "fotograf". Flere muligheter til å forske med blits (hvis man har).

Men disse tingene betyr ikke all verden for deg, så derfor, igjen, hold deg til kompakt.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...