Dan Hansen Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jah! Da er tiden moden for en formatering og reinstallering av min eminente Windows Vista. Etter å ha dratt på meg ett eller annet drit, er det tydeligvis ingen vei utenom, og selv om Linux er ønskedrømmen er det dessverre uaktuelt da alle de programmene jeg liker og er avhengig av, kun finnes for Windows. Vel, det finnes enkelte erstatninger for Linux da, men da i så begrensede mengder at det er ikke veier opp for ulempene med å kjøre Windows. Trist men sant. Så til poenget; har i dag en 320GB harddisk i datamaskinen som er partisjonert i to deler, en C-disk og en D-disk. C-disken brukes til programmer, mens D-disken blir brukt til å lagre data på. Dette gjør at jeg kan velge blant flere alternativer hva reinstalleringen angår, men lurer litt på hva som er mest hensiktsmessig. Ved å ha disken delt i to, er det deilig enkelt når jeg skal ta sikkerhetskopier, samtidig som det gjerne er litt ekstra jobb med å konfigurere Windows slik at den skjønner at det er der jeg har dataene lagret, og ikke i den mappa Windows bruker som standard ("brukernavn\dokumenter\"). Spørsmålet i denne sammenhengen blir da om det egentlig er nødvendig å partisjonere disken i to? Er det ikke like greit å ha alt på en partisjon, og så legge alle data inn under de mappene Windows bruker som standard, og så like gjerne ta sikkerhetskopi av dem? Samme jobben, bare forskjellige lokasjoner. Vet at også Mac gjør det på samme måte, og siden det funker der, bør det vel funke like greit i windows? Skulle ellers disken ryke, spiller det jo heller ingen rolle hvor mange partisjoner jeg har, så lenge de ligger på samme fysiske enhet. Ryker den, så ryker den. Samtidig har jeg også en 500GB jeg vurderer å sette inn, så får jeg litt mer å gå på. En annen ting er at ved å partisjonere disken i to, får jeg en del "dødplass", eksempelvis hvis C:\ er 50GB, vil jeg kanskje bare bruke 30 av dem, og har følgelig 20GB "til overs" på den aktuelle disken. Ved å bare ha en partisjon, slipper jeg dette. Hva ville dere gjort? Og ja, jeg sikkerhetskopierer utsatte data kontinuerlig, og vil ikke ha noen annerledes rutiner ved hverken den ene eller andre løsningen ... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Windows dødsdømmes ALLTID uten unntak til egen partisjon hos meg. BESTANDIG, ingen vei utenom. Årsaken er at det skal gå greit og ta livet av Windows uten å være bekymret for andre data og at jeg får kastet ut Windows helt og holdent. Så etter min mening, så er det ikke ett spørsmål, partisjoner! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Helt enig. Del harddisken i minst to partisjoner. Min blogg: Tryggere lagring av personlige mapper Endret 5. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Dødplass er lite å bekymre seg over. Med dagens diskpriser koster det 20 kr for 30 GB. Jeg partisjonerer ut fra backup strategi. Tar image av Windows partisjonen, og vanlig backup av data. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Ytelsesmessig er det bare en fordel å ha god plass på partisjonene. Datamaskinen trenger litt plass til skriving av midlertidig data, nettleserdata og gjennopprettingsfunksjonen. Mener å ha lært at man minimum bør ha ca 20% ledig plass på en partisjon. Lagringsplass er billig som Hårek sier. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Det er faktisk ikke så utrolig dumt å sørge for å ha flere partisjoner, dog hovedproblemet er ymse apps og programvare som ikke gir deg noen mulighet for å velge hvor de skall innstalleres og dermed kan man fort få en stor størrelse på C disken. Et par ulemper med partisjonering : *Skade på boot sector kan knerte alle partisjoner (partition table) og av og til kan recovery bli mye krøll , derfor synnes jeg personlig at det er like greit å ha en ekstra harddisk som jeg overfører med jevne mellomrom (eller med backup) alle viktige filer fra C disken. *Mye idiotisk programvare som bare må legge seg på C disken. *Kan få lavere ytelse ved bruk av 2 partisjoner kontra 2 harddisker , dvs brenne fra disk 1 mens man unzipper en fil på disk 2 , gjør man begge opperasjoner på en disk med 2 partisjoner kan man til og med få problemer med brenninga. En gang i blandt sørger jeg også for en såkalt "hard Copy" der jeg tar en fysisk sikkerhetskopi (dvs til dvd eller en ekstern harddisk) som oppbevares hos et annet familiemedlem i tilfelle brann. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Når det gjelder idiotisk programvare som er forelsket i C: Så står faktisk Gears Of War ut som den største idioten av alle. For her spør den hvor du vil installere spillet, og velger du en annen disk en C: så lager den mappa på disken du bad den installere... MEN! Legger fortsatt HELE installen på C:!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå