Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs routeren vår begynte nylig og kræsje..

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en Trendnet TEW511BRP trådløs router som har fungert fint i 2-3 år nå uten noen problemer. For noen dager siden begynte routeren å kræsje, trådløsnettene forsvinner; men routeren står likevel og blinker.

Det fungerer ikke å slå strømmen til routeren av\på, det eneste som får liv i nettverkene igjen er å bruke factory reset knappen. Firmware updates kommer vi heller ingen vei med siden siste kom ut i 2005.

Etter å ha lest litt rundt på nett kan det virke som om det henger sammen med bruk av torrents, men har ikke funnet noen referanser til at det har skjedd med vår type router.

Er det noen som vet hva som kan forårsake dette annet enn torrents?

(For 2-3 uker siden byttet vi ISP, men vet ikke om det kan ha noe å si for det som skjer.

Deres support mente iallefall at det ikke hadde det.)

PS- Vil man kunne sette opp 802.11g nettverk med en D-Link DIR-635? Vi vurderer rett og slett å bytte router :)

Takker og bukker for eventuell hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er torrents som gjør dette kan jeg ikke svare på men det er jo godt mulig.

Jeg er enig med deg om at å bytte ut denne routeren som er eol er en smart ting.

Jeg har akkurat gått igjennom masse materiale og routertester fordi jeg var i samme situasjon som deg. Har en gammel D-link som må byttes ut. Valget falt tilslutt på en WNDR3700 pga at den gir den beste dekningen i et miljø med masse vegger.

Du bør sette deg ned og tenke igjennom hva som skal opp på nett i hjemmet deres, evt hva som evt vil komme av utstyr i nær fremtid. Det kan jo være dere er tjent med en router som har mer funksjonalitet enn bare ett enkelt g nettverk. Iogmed at du nevner at dere allerede kjører torrent så kan en dual band router være et godt alternativ for å fjerne denne ytelsestyven fra det normale g nettet.

Jeg legger ved linker til 2 av de beste dualbandrouterne akkurat nå.

Netgear RangeMax Dual Band Wireless-N, WNDR3700

Linksys WRT610N Wireless Dual-N Band

Lenke til kommentar

(For 2-3 uker siden byttet vi ISP, men vet ikke om det kan ha noe å si for det som skjer.

Deres support mente iallefall at det ikke hadde det.)

Betyr dette at Trendnet-routeren nå er tilkoblet et annet modem enn det som ble brukt med den forrige ISP'en?

Jeg har selv erfart at en router som måtte resettes innimellom mens den var tilkoblet et SpeedTouch-modem (ADSL), nå har vært dønn stabil etter at den ble tilkoblet en Altibox-router (fiber). Nettverksbruken har vært den samme hele tiden, det er kun internett-tilknytningen på "utsiden" av routeren min som er forandret.

Hvis Trendnet-routeren har fungert fint med torrents tidligere, så burde den fortsatt gjøre det. Men det er dessverre et faktum at elektroniske dingser svekkes ettersom tiden går, og noen har kortere liv enn andre.

Lenke til kommentar

Du bør sette deg ned og tenke igjennom hva som skal opp på nett i hjemmet deres, evt hva som evt vil komme av utstyr i nær fremtid. Det kan jo være dere er tjent med en router som har mer funksjonalitet enn bare ett enkelt g nettverk. Iogmed at du nevner at dere allerede kjører torrent så kan en dual band router være et godt alternativ for å fjerne denne ytelsestyven fra det normale g nettet.

Kan jeg sette opp G nettverk med en N router?

Lurer fordi vi per idag bare har laptop og PS3 som bare kan bruke G, men i nær fremtid skal vi kjøpe nye maskiner som tar N. Det til tross så trenger PS3 et G nettverk.

Betyr dette at Trendnet-routeren nå er tilkoblet et annet modem enn det som ble brukt med den forrige ISP'en?

Jeg har selv erfart at en router som måtte resettes innimellom mens den var tilkoblet et SpeedTouch-modem (ADSL), nå har vært dønn stabil etter at den ble tilkoblet en Altibox-router (fiber). Nettverksbruken har vært den samme hele tiden, det er kun internett-tilknytningen på "utsiden" av routeren min som er forandret.

Hvis Trendnet-routeren har fungert fint med torrents tidligere, så burde den fortsatt gjøre det. Men det er dessverre et faktum at elektroniske dingser svekkes ettersom tiden går, og noen har kortere liv enn andre.

Vi har bynett som såvidt jeg vet er fiber, det eneste som har endret seg er internett på "utsiden" som du sier. Men rart at feilene skulle dukke opp uker etter at vi byttet.

Skal sende mail til isp og grave litt mer.

Takker for begge svar :)

Lenke til kommentar

Med dual band kan du sette opp ett nett for g enheter i 2,4ghz båndet og ett nettverk for n enheter i 5ghz båndet, så du får altså 2 separate nett som virker uavhengig av hverandre. Da kan man jo tenke seg at man setter de maskinene som krever mest på n båndet og lar de andre som f.eks ps3 og andre g eller b enheter ha 2,4ghz båndet for seg selv.

Forøvrig har disse nye routerne QOS som kan prioritere trafikken inn og ut av routeren slik at f.eks ip telefoni alltid får den båndbredden den trenger for å virke lytefritt. QOS vil også strype inn båndbredden på fildelingstrafikk slik at normal nettbruk får høyere prioritet.

Begge routerne jeg linket til har også vanlige Gigabit porter og mulighet for å hekte på usb hardisk.

Hvis du har stort hus med masse vegger og slikt mellom router og mottaker så er WNDR3700 det beste valget, den har atskillig bedre "dekning" i slike miljøer enn WRT610N.

Lenke til kommentar

Med dual band kan du sette opp ett nett for g enheter i 2,4ghz båndet og ett nettverk for n enheter i 5ghz båndet, så du får altså 2 separate nett som virker uavhengig av hverandre. Da kan man jo tenke seg at man setter de maskinene som krever mest på n båndet og lar de andre som f.eks ps3 og andre g eller b enheter ha 2,4ghz båndet for seg selv.

Forøvrig har disse nye routerne QOS som kan prioritere trafikken inn og ut av routeren slik at f.eks ip telefoni alltid får den båndbredden den trenger for å virke lytefritt. QOS vil også strype inn båndbredden på fildelingstrafikk slik at normal nettbruk får høyere prioritet.

Begge routerne jeg linket til har også vanlige Gigabit porter og mulighet for å hekte på usb hardisk.

Hvis du har stort hus med masse vegger og slikt mellom router og mottaker så er WNDR3700 det beste valget, den har atskillig bedre "dekning" i slike miljøer enn WRT610N.

Takker og bukker :)

Det ble netgear routeren du anbefalte, den kommer i hus på fredag så er spent på å se om det løser problemet!

Noen endringer i nettverket?

Nye/oppgraderte datamaskiner eller spillekonsoller?

Oppgraderte operativsystemer?

Andre ting som bruker nettverket?

2 laptops

1 ps3

1 htc hero

Det er de enhetene som bruker nettverket jevnlig. Det synes ikke å ha noen betydning for hvilken eller hvor mange av de som er pålogget for at routeren skal kunne kræsje.

Utover det er det ikke gjort noen endringer hverken rett før eller etter at problemene startet, det eneste er som nevnt over at vi har byttet ISP 2-3 uker før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...