The Guardian Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Hei! Jeg har, øh, ja dere kan se i sigen. Jeg har tenkt å kjøpe ny prosessor, fordi den gamle palomino-kjernen utvikler mye varme og lar seg ikke overklokke noe særlig (låst multiplier). Jeg får lurt FSB opp til 145MHZ, men så vil ikke maskinen boote. Det jeg nå lurer på er hvilken CPU jeg bør kjøpe (pris er ikke så viktig, det haster heller ikke). Jeg har en SilentVolcano 9 vifte på CPUen nå, som jeg kjører på 3300 RPM (orker ikke mer støy). Tempen ligger da på mellom 45 og 55 grader, alt etter temperaturen i rommet og hva jeg gjør på PCen. FSBen ligger på 133MHz til vanlig. Hovedspørsmålet er hvordan RAMen vil fungere sammen med en ny CPU. Jeg tror hovedkortet støtter opp til 2x270MHz FSB.. ikke at jeg får bruk for det, men tviler også på at hovedkortet kan kjøre med den frekvensen, uansett CPU. Den nye prosessoren vil mest sannsynlig være en XP 2500-2800, Barton eller T-Bred, som er bygd for å kjøre med 2x166 MHz FSB. Vil det være en fordel å la RAMen kjøre på samme hastighet? Bør jeg da klokke RAMen ned fra 400MHz til 333MHz, eller klokke FSB opp til 2x200MHz (og samtidig sette ned core multiplier til 9?? så prosessoren ikke går fyken)? Har det noen effekt at jeg har 2 stk RAM-brikker. Nåh, hvilken CPU? Eller bør jeg brenne hovedkortet, kaste restene på hav, og kjøpe et nytt og bedre. SiSoft Sandra sier at jeg har en minnebåndbredde på 1800 MB/s, mens referansesystemet VIA KT333 PC3200 har en båndbredde på 2900 MB/s... .. Skal laste ned ny versjon nå, men likevel... Har dere noen andre programmer å anbefale? Jeg har PCMark2002 - hvilken score bør jeg få der? Håper dere orker å lese alt, og vennligst svar på det dere.. vil svare på Lenke til kommentar
The Guardian Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Ah, kom igjen! Det er ukestilbud på Athlon XP 2500 333MHz Barton prosessor på komplett nå. Er det er godt kjøp? Utvikler den like mye varme som palomino-kjernene? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Ah, kom igjen! Det er ukestilbud på Athlon XP 2500 333MHz Barton prosessor på komplett nå. Er det er godt kjøp? Utvikler den like mye varme som palomino-kjernene? Godt kjøp. Barton og T-bred er ca. 10-12 grader kaldere enn palomino. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 ja, xp2500 barton er et godt kjøp og de fleste kan klokkes til 3000-3200+ hastighet med vanlig luftkjøling, men jeg ville nok ha kjøpt meg et nforce 2 hk der man kan låse agp og pci porten hvis du skal drive med fsb klokking, for hvis du klokker fsb høyt uten å låse disse hastighetene vil du sannsyneligvis ødelegge hd og graffikkort og div. andre ting som står på pci bussen. hvilken ram er det du har? jeg ville ha kjøpt pc3200 hvis du skal klokke med fsb`n. Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 eg har bestillt xp2500+ barton, får den i dag, skal snart i posten har samma hovedkort som deg, kt4v, hvor langt går den an å øke FSB`en uten å ødelegge hd, pci-kort? har hatt den til 146,(palomino) kan eg bruke multiplieren med barton?? kan ikke det nå :-? Lenke til kommentar
The Guardian Skrevet 7. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2003 Jeg har 2 stk TwinMos PC3200 400MHz 256MB DDR-SDRAM-moduler. Kan noen svare på spørsmålene angående klokking av FSB med denne RAMen, hovedkortet jeg har, og en Barton XP 2500 333MHz prosessor? Vil jeg kunne klokke FSB høyt med dette hovedkortet uten å risikere PCI og AGP-enhetene? Kanskje det beste ville være å beholde FSB på 2x166MHz, klokke RAMen ned til 333MHz og heller sette opp core multiplier hvis jeg vil klokke prosessoren? Jeg har hørt om at folk har problemer med å forandre multiplieren med dette hovedkortet.. stemmer det? Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Jeg har 2 stk TwinMos PC3200 400MHz 256MB DDR-SDRAM-moduler. Kan noen svare på spørsmålene angående klokking av FSB med denne RAMen, hovedkortet jeg har, og en Barton XP 2500 333MHz prosessor? Vil jeg kunne klokke FSB høyt med dette hovedkortet uten å risikere PCI og AGP-enhetene? Kanskje det beste ville være å beholde FSB på 2x166MHz, klokke RAMen ned til 333MHz og heller sette opp core multiplier hvis jeg vil klokke prosessoren? Jeg har hørt om at folk har problemer med å forandre multiplieren med dette hovedkortet.. stemmer det? håper ikke det :-? Lenke til kommentar
SpeCtaCelus Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Kan man bruke 2500+ barton på kt4v, uten å flashe biosen? Jeg har hørt at man må flashe biosen... Lenke til kommentar
The Guardian Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Kan noen vennligst svare på dette nå? Tilbudet på akkurat den prosessoren går ut i dag.. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Hvorvidt du kan klokke uten å risikere PCI/AGP... det finner du ut av selv ved å sjekke om du kan låse frekvensene på disse i BIOS. RAM og BUS kjøres synkront for best resultat, dvs. kjører du RAM'en på 333, så kjører du BUS på 333 også. Dessuten skal du bare slutte å være utålmodig. Virker som om du er furten for at du ikke har fått svarene du ønsker deg. Det er ingen plikt blant brukere å svare på en post, men derimot basert på frivillighet. Før eller senere kommer en innom som har hatt akkurat samme problemer som deg, og da løser ting seg. Uansett så bør du kjøpe deg en XP 2500 Barton dersom du allikevel skulle bytte ut den gamle CPU'en. XP 2500 går kjøligere, har et flott OC-potensial og et nydelig pris/ytelse-forhold. Med andre ord et brillefint kjøp. Lenke til kommentar
salomo Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Support Bios Upgrade ser ut at du må minst ha v1.6. cpu support KT4V (MS-6712) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Sjekk den 1 dag gamle tråden.. flashe bios+ 2500+ barton Skal nok gå fint, skal ikke trenge å flashe bios... Han må ha minimum bios 1.6 for at hovedkortet skal offisiellt støtte XP 2500+. Sjekk biosversjonen din og om du har noe eldre enn 1.6 så last ned den nyeste og flash før du setter i barton-CPU'en. Hint [Edit]Ser Salomo var litt kjappere enn meg.. Lenke til kommentar
The Guardian Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Takker for svarene jeg har fått, bestiller CPU i dag .. Jeg var ikke akkurat furten på grunn av at jeg ikke fikk svar, men det hastet litt, for det var et par hundre kroner å spare. Jeg tror ikke det går ann å låse frekvensen på PCI og AGP portene på hovedkortet mitt, så jeg får være forsiktig med å klokke FSB. Målet er selvsagt å få den presset opp i 2x200MHz, synkront med RAMen Hva bør jeg gjøre for at dette skal gå bra? Sette opp spenningen på enhetene, og sette ned core multiplier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå