Gå til innhold

Kjøp av Gaming Pc, ca 10k

Anbefalte innlegg

Nå har tiden kommet for å skaffe seg ny pc til gaming bruk.

Jeg er ikke noe veldig pc kyndig når det kommer til noe utenfor gaming så jeg kommer ikke til å bygge den selv og jeg har heller ikke noen planer om noe overclocking eller noe i den duren.

Etter lit browsing rundt her på forumet har jeg fått inntrykk av at Netshop er veien å gå. Så jeg har satt opp et par pcer som valget står mellom men jeg er usiker på hva jeg faktisk trenger og hva en faktisk får for pengene. Jeg har prøvd å google de forskjellige delene som jeg er usiker på men resultatene sier meg egentlig ikke så mye og ifølge produsentene så er jo alt den delene hvor du får mest ytelse for pengene.

nå står valget mellom:

1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li

1 stk. Chieftec, 650W, CFT-650-14CS, modulær - ATX 2.2

1 stk. ASUS P7P55D PRO, Socket LGA 1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH

1 stk. Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU

1 stk. Kingston 8 GB 1066MHz ECC/Reg DDR3 2x4 GB, CL7

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1

1 stk. Club3D Radeon HD5770 1GB GDDR5 PCIe 2.0 VGA, DVI, HDMI

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk

1 stk. MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

1 stk. Musematte Blå 4/6mm Standard musematte i stoff

1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Norsk, 64 bit, DVD

1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li

1 stk. ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0 )

1 stk. Intel Core i7 920 2,66Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU

1 stk. OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel PC3-12800 3x2048MB 1600MHz.

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1

1 stk. PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, VGA, DVI-I, HDMI

1 stk. MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

1 stk. Musematte Blå 4/6mm Standard musematte i stoff

1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Engelsk, 64 bit, DVD

Prisen er på 10482kr og 9687kr så jeg er fornøyd med prisen.

Men jeg er usikker på hva som egentlig er forskjellen på prosessorene og skjermkortene.

Når det gjelder ram så er jeg også nokså usikker på hva jeg faktisk får for pengene og hvor mye jeg faktisk trenger.

Jeg har planer om å få satt in mer ram og kanskje et bedre skjermkort om ca 3år,derfor har jeg på den første valgt 2 brikker på 4gb og med 1066Mhz istedenfor 4 brikker på2gb og med 1600Mhz, så jeg lurer på hva som faktisk er forskjellen på dem.

på den andre pcen er det "bare" 6gb men for 2000kr kan dette oppgraderes til 12gb, jeg føler at dette blir litt overkill samt litt for dyrt men jeg lurer på hvor stor forskjell det er.

Så det hadde vært greit viss jeg fikk noen tilbakemeldinger på dette samt hvilken pc dere mener er det beste kjøpet.

her er det også link til selve pc-byggerne viss dere mener jeg bør endre på noen av delene:

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=133461

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=123341

Viss noen mener at man kan få en rimeligere og kraftigere pc med feks noen av pc byggerene til komplett så er det bare å skyte i vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første oppsettet med i7-860 er bedre egnet til gaming. 8GB RAM er unødvendig med tanke på gamingytelse ihvertfall, så gå for 4GB og oppgrader skjermkort.

Det du har satt opp, er som HValder indikerer, ingen gamingrigg. En gamingrigg har fokus på skjermkort, der gamingytelsen først og fremst avgjøres. HD 5850 er et veldig bra kort og burde være minimum av hva du kjøper i en gamingrigg til 10k!

Ellers er det verdt å merke seg at det vel ikke følger med 2x 140mm vifter i toppen av kabinettet, som det f. eks. gjør i min versjon - PC-K62.

Ville ellers valgt F3-versjonen av harddisken du har valgt... Jeg har F1-versjonen og den lager knitre- og knatrelyder som ikke er spesielt sjarmerende. F3 skal også være noe raskere.

Ellers ville jeg også gått for et AMD-oppsett, da det gir bedre ytelse for pengene... Igjen - bruk penger på skjermkort! Men toppmodellen til AMD koster ca. 1500,- og presser mer ut av HD 5XXX-serien til ATI enn det i7-prosessorene gjør (på høye oppløsninger).

Lykke til :)

Lenke til kommentar

takker for gode svar.

Så jeg har tatt den nye informasjonen til etteretning etterretning og laget et nytt oppsett med netshop sin pc bygger.

1 stk. Lancool PC-K62, Miditower, Sort med sidevindu. Produsert av Lian Li

1 stk. MSI P55-CD53, P55, Socket-1156 DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan

1 stk. Intel Core i5 750 2,66Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU

1 stk. OCZ DDR3 4 GB Gold Edition DualChannel PC3-10666 2x2048MB 1333MHz.

1 stk. Western Digital 1TB Black 3,5", SATA 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

1 stk. Club3D HD5870 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0 Display port/ native HDMI/ DVI

1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Norsk, 64 bit, DVD

Håper dette ser noe bedre ut. Som sagt skulle jeg gjerne gått for en amd prosessor men ingen av amd byggerene hadde like godt skjermkort som intel byggerene hadde.

Lenke til kommentar

Plutselig har du en heftig gaming-rigg. :) Nå vil du kunne dra alt av spill med max grafikk på høye oppløsninger.

Hvilken PC-bygger bruker du? Netshop.no setter sammen dine egne valgte komponenter for deg - det koster 370,-.

Kabinettet er helt fantastisk, og er særdeles lett å bygge i. Elsker det virkelig. Eneste minus må være at de LED-vifene vil lyse uansett når de er på. Det går ikke an å skru dem av. Var litt skeptisk til dette, men maskinen ser fantastisk ut, og sidevinduet er ikke på langt nær så kjipt i utseende som det ser ut som på bildene.

Lykke til med ny maskin :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jupp jeg hadde tenkt å bestille fra netshop sin pc bygger. Desvere så var ingen av de 5870 skjermkortene som man kunne velge utsolgt og de fikk ikke in nye før tidligst 24 mars.

Så den siste uken har jeg brukt til å skru litt i en gammel pc som har stått ubrukt de siste årene samt sett på diverse guider om hvordan man bygger pcen selv. Så når har jeg mer eller mindre bestemt meg for å bygge en pc selv.

Det jeg da trenger litt hjelp med nå er å få bekreftet at delene jeg har tenkt og bruke samt noen spørsmål om hvilke deler det bør investeres i.

så her er delene jeg nå har kommet fram til:

Det første jeg lurer på er om det er noe forskjell på 5870 kortene som er laget av forskjellige leverandører feks at et XFX kort er bedre en et MSI kort eller at et MSI kort virker bedre med et hovedkort produsert av MSI.

Når vi snakker om hovedkort så er jeg egentlig helt lost, jeg valgte det hovedkortet jeg har valgt pga det var med i en AMD selvbygger pakke hos komplett og at det fikk gode tilbakemeldinger der.

Når det kom til minne har jeg bare gått for det biligste 2x2gb ddr3 oppsettet jeg fant, er det egentlig noe stor forskjell på de forskjellige brikkene.

Med tanke på prosessor står det mellom tre versjoner av AMD Phenom 2 x4, enten 3, 3.2 eller 3.4GHz. Så jeg lurer på hvor stor forskjell det egentlig er og hva jeg egentlig trenger til en gaming pc.

Det jeg også er usikker på er strømforsyningen. All infoen jeg får når jeg ser på spesifikasjonene sier meg ingenting så jeg har gått for den som så rimeligst ut.

Jeg antar at strømforsyningen vill være en investering på samme måte som kabinettet med at en ikke trenger å oppgradere ofte.

Så det vill være greit å kjøpe en god strømforsyning nå, problemet er at jeg ikke vet hva som er en god strømfosyning. Derfor hadde det vært greit med litt info om dette eller linker til noen andre sider som gir god info om dette.

Jeg tenkte jeg skulle avslutte med et dumt spørsmål, Trenger jeg både en DVD spiller og brenner eller fungerer brenneren både som brenner og spiller?

Lenke til kommentar

Det er enkelt å bygge så lenge du er forsiktig og leser manualer, så jeg støtter valget ditt.

Det er nesten ingen forskjell på HIS', XFX', Sapphires (osv.) versjoner av skjermkortet. Noen har litt forskjellig kjøleløsning, garanti og fabrikkclock - men det er nesten ubetydelig. Velg det rimeligste.

Hovedkortet du har valgt er veldig bra. Crossfire-mulighet, USB3 og SATA3, osv. Generelt et fint kort som har det man stort sett trenger idag.

I gaming så har RAM relativt lite å si. De brikkene du har valgt er rimelige, men skal gjøre jobben. Likevel er det mange som anbefaler "merke-RAM". Jeg ville nok valgt de du har her.

Mtp. prosessor så er det sannsynligvis ikke den største forskjellen i gamingytelse om du velger 955 (3,2GHz) framfor 965 (3,4GHz). Du vil sannsynligvis ha større flaskehalser i systemet uansett. Men med tanke på de andre delene du har valgt, ville jeg gått for 965-versjonen - uten at jeg har noen veldig god begrunnelse. Godt mulig at "balansen" i systemet er vel så bra med 955. 945-versjonen vil vel ikke klare å dra fullt så mye ut av skjermkortet som de to andre.

Strømforsyningnen er som du sier en god ting å investere litt i, så får man et bra produkt som varer. Men essensielt her er om du vil være klar for oppgradering til crossfire (kjøpe et skjermkort til) allerede nå. Isåfall burde du minimum ha 750W. Velg en kvalitetsprodusent som Corsair, MIST, Chieftec eller Seasonic. OCZ er ikke dårlige, men er ikke kjente for å lage de mest støysvake PSUene akkurat. Skal du spare inn penger nå og ikke være klar for crossfire, da holder enhver kvalitetsstrømforsyning fra 550W og oppover.

DVD-brenneren både brenner og leser :) Og omvendt :p

Ellers vær oppmerksom på at du har valgt engelsk versjon av Windows 7 (i tilfelle det ikke var med vilje).

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på HD 5870 frå forskjellige leverandørar anna enn kva dei legger ved av tilbehør og garanti. Unntaksvis er spesielle utgåver av korta, som Sapphire Vapor-X og MSI Lightning.

HK og RAM ser greit ut, men eg innbiller meg at det hovudkortet ikkje støttar RAM over 1333Mhz (?).

Gå for X4 965, den er ikkje mange kronene dyrare.

Ang. stømforsyning anbefalar eg Corsair eller Mist. F.eks. Corsair HX/TX 750 watt.

Du klarar deg med 650 watt, men det er greit med litt ekstra, ein PSU frå Corsair har 7 års garanti, så du kan regne med å bruke den neste gong du oppgraderer pcen.

DVD-brennarar kan spele DVDar.

Lenke til kommentar

HK og RAM ser greit ut, men eg innbiller meg at det hovudkortet ikkje støttar RAM over 1333Mhz (?).

Det støtter over 1333MHz, men får vel ikke utnyttet det fullt ut med mindre man clocker. Mitt i5-oppsett f. eks. kjører i utgangspunktet min RAM på 1066MHz, så jeg må clocke dersom jeg skal utnytte hastigheten som bor i brikkene. Til gaming vil det trolig ikke ha mye å si uansett, så brikkene er sikkert bra de.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp et nytt oppsett, med corsair 750w og 3,4GHz prosessor:

•  
  • XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XT", 2xDVI-I, HDMI,
  • Lancool PC-K62, Miditower, Sort med sidevindu. Produsert av Lian Li
  • Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0
  • Mushkin DDR3 4GB Blackline Stiletto HP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (9.9.9.24)
  • Seagate 750 GB S-ATA II 7200RPM Barracuda 7200.12 32 MB cache
  • Sony DVD-brenner AD-5240S intern SATA, 24X Double layer sort, bulk
  • AMD Phenom II X4 965 Black Edition Socket AM3 3,4Ghz 8MB cache, 125W, Boxed
  • Corsair strømforsyning, TX750W 140mm vifte, faste kabler
  • Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Engelsk, 64 bit, DVD

Jeg har valgt operativsystemet på eneglsk siden jeg hadde litt problemer med å innstalere drivere på min gamle pc som hadde norskt operativ system.

Endret av Griken
Lenke til kommentar

Oppsettet ser veldig bra ut.

Ville selv heller valgt MIST, 800W, avtagbare kabler eller Corsair strømforsyning, HX750W, mtp. at de er modulære (uten faste kabler). Men det er lett å gjemme kabler i kabinettet, så noen stor krise er det ikke :)

Ville selv også valgt en Samsung F3-disk, men det er ikke noen krise det heller - så lenge du ikke kjøper "green power"-diskene.

Oppsettet er veldig bra! Lykke til med bygging!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...