dontzi Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Som sagt, eg har fått ei oppgave som sei slik: "Gjør rede for forutsetninger, drivkrefter og virkninger av kolonialisme og imperialisme i ikke-europeiske områder. På hvilke måter var imperialismen årsak til konflikt?" skal også gjør "drøft hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse" Noen som har noe tips til meg ? trenger hva som helst for som mulig =D Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 jeg tolker oppgaven som at du skal redgjøre for europeisk kolonisering av landområder. Portugiserne bragte blandt annet poteten og sukkeret og spanjolene bragte sykdommer til sør Amerika som nesten tok knekken på noen av indianerstammene der... du kan jo sjekke opp Ghengis Khan hvis du skal ha personer som lagde kolonier/imprerier utenfor europa.... Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 aha oki noen andre også som har tolkninger ?? forslag ? =D Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 japan og kina var jo store emperier Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Jeg vil heller anbefalle deg å se på Storbritannias imperialisme sammen med den franske imperialismen i perioden 1600-, 1700, 1800- og 1900-tallet. Spesielt bør du se på forhold skapt av imperialismen og kolonialismen i India, og store deler av Afrika. Når det gjelder den andre delen av oppgaven så bør du lese om nasjonaslimen, og nasjonal stater, i perioden på slutten av 1700-tallet og gjennom 1800-tallet. Speseielt er det viktig å se på Tysklands samling på 1800-tallet og den franske revolusjonen, fordi disse to er prakt eksempler i forhold til oppgaven du skal gjøre. For å gjøre det litt lettere for deg søk etter begreper som romantikkens nasjonalisme og nasjonsbygging. Endret 5. mars 2010 av statsviter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg regner med at du går på vgs, bruk historieboka, ingen her kommer til å gjøre oppgaven for deg. Ta deg tid til å lese og gjøre spørsmål for å forstå stoffet. Det pleier ofte å være greie spørsmål som gjør at du må lese litt men etter hvert forstår litt. Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg regner med at du går på vgs, bruk historieboka, ingen her kommer til å gjøre oppgaven for deg. Ta deg tid til å lese og gjøre spørsmål for å forstå stoffet. Det pleier ofte å være greie spørsmål som gjør at du må lese litt men etter hvert forstår litt. det er deler av eksamens oppgava mi. syns den er så dårlig formelert. har hatt litt problemer med å forstå oppgava. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Ja, de bøkene har en tendens til å formulere ting litt vanskelig. Slik jeg tolker oppgaven skal du skrive om hvilke forutsetninger landet hadde for å bli kolonisert; hvilke midler, varer, eller lignende hadde landet, som gjorde det "attraktivt" for andre land å erobre det. Deretter skrive litt om hvilke følger kolonialiseringen hadde for landets utvikling, og hvorfor kolonialiseringen førte til krig i disse områdene. Er mulig jeg har tolket det litt rart men det er sånn jeg forstår det. Endret 5. mars 2010 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 som sagt de var eksamens oppgava eg fikk. har hatt eksamen no i dag. eg besto den med en 4er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå