apegryn Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Dersom politiet opplyste hver gang det var begått et lovbrudd; hva slags opphav gjerningsmannen hadde: Hva godt ville kommet ut av det? Det eneste det ville gjort var å øke fremmedfrykten og splittelsen blant normenn og innvandrere ytterligere. Det er ikke noe jeg ønsker meg, til tross for at jeg ønsker en langt strammere innvandringspolitikk. Det er akkurat dette som ikke hadde skjedd. Hadde politiet eller medier hatt mer objektiv tilnærming i denne konteksten og hengt ute kriminelle handlinger begått av etniske nordmenn på lik linje slik som de gjør i forhold til individer med innvadrer bakgrunn, så hadde motsetninger og skillelinjer mellom innvandrere og resten av samfunnet vært mindre enn det de er i dag. Det gjør meg vondt i si at mange nordmenn er for dumme til å forstå nettopp dette. De som ser for enkelt på saken ser kun ord som "innvandrer" og siler bort det andre, og skaper et hat mot enkeltgrupper; hvor det er tilfeldigheten som råder (som trafikkulykken). Jeg skjønner tankegangen din, det er kanskje lett å forstå for oss, men for mange er det gråstein å tygge. edit: For å si det enklere: Dersom ingen saker opplyste om kulturell tilhørighet/opphav, ville en ikke hatt noe grunnlag for å ha et hat mot andre grupper. Dersom tilhørighet/opphav alltid ble opplyst, ville en under hver sak bli minnet på nettopp dette, om en skulle hatt et hat mot visse grupper. Det er selvforsterkende negativ effekt. MEN for de som mener innvandring og visse grupper er et problem og ønsker å ha argumenter MOT disse, så vil såklart slike opplysninger virke positivt for sine argumenter. Jeg er for strengere innvandringspolitikk, men relatert til denne saken mener jeg slike opplysninger er feil. Hver gang en etnisk nordmenn gjør en alvorlig kriminell handling så fremstiller medier det som en direkte årsak av dårlig psykiatri tilbudt. Hver gang en med innvadrer bakgrunn gjør en alvorlig kriminell handling så prøver medier å finne svaret i de etniske og kulturelle koder. Det var en grov generalisering.Hadde politiet vært mer konsekvent ved å gi opplysninger om etnisk tilhørighet i forhold til de som begår alvorlige kriminelle handlinger så hadde resten av samfunnet forstått at ikke alle kriminelle handlinger begås av de med innvadrer bakgrunn, men i stede hadde det kommet på overflaten at vi nordmenn på ingen måte er verdens beste barn. Dermed er din konklusjon helt feil, kanskje fordi du selv har subjektive preferanser å fremstille etniske nordmenn som mye bedre enn innvandrere. Jeg svarte vel delvis på dette tidligere, men jeg ønsker å stille et spørmål:Hvorfor skal det opplyses om kulturell tilhørighet, men ikke sexuell legning eller trosretning? Ville slike opplysninger forhindre fordommer mot homofile og kristne? Poenget mitt er hvor mener du grensen går? Endret 11. mars 2010 av apegryn Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 han som kjørte ned politi mannen, var han norsk? Nix! Det går ikke, han _må_ har vært en sånn utlendingstype, jeg mener, nordmenn gjør da ikke slikt. Det bildet til tom waits ovenfor er garantert manipulert av staten. Dette er en utlending! Garantert! Kom igjen a, hvorfor er det relevant? Det viktigste er da at de fikk fakket vedkommende, uavhengig av opprinnelse. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Jo, han var nok etnisk norsk og narkoman. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Jeg svarte vel delvis på dette tidligere, men jeg ønsker å stille et spørmål:Hvorfor skal det opplyses om kulturell tilhørighet, men ikke sexuell legning eller trosretning? Ville slike opplysninger forhindre fordommer mot homofile og kristne? Poenget mitt er hvor mener du grensen går? Ikke misforstå meg, jeg mener også at identiteten til de som gjør kriminelle handlinger bør ikke offentliggjøres. Men, enten skal dette gjelder for alle eller så kan vi offentliggjøre det for alle. Vi kan ikke forskjellsbehandle slik som vi gjør nå ved at medier og politiet i majoriteten av tilfeller der innvandrere gjør kriminelle handlinger offentliggjør deres etniske tilhørighet, mens det sjelden kommer frem når en etnisk nordmann begår slike handlinger. Da får samfunnet et ukorrekt bilde av hva som foregår i Norge, og i et slikt tilfelle fremstår etniske nordmenn som mye mindre kriminelle enn det statistikken viser. For la oss være ærlig, hvor mange individer i dette landet gidder å skjekke den reelle kriminalstatistikken? Veldig få, de fleste baserer sitt syn i forhold til innvadrere ved hjelp av medier. Det var en grov generalisering. Den var på kanten ja, men ikke så voldsom som du vil ha det til. Det har skjedd alt for mange ganger at medier prøver å forklare kriminelle handlinger begått av innvandrere ved å påpeke den kulturelle og etniske tilhørigheten, dvs. de forskjellige kulturelle koder innvandrere og etnisk norske lever etter. I mens forklares kriminelle handlinger begått av etniske nordmenn som oftest ved å påpeke det dårlige psykiatri tilbudet her i Norge. Er det ikke mer naturlig å tenke seg at det er nettopp innvandrere som logisk sett lider mest av dårlig psykiatri tilbud, først og fremst fordi de som regel ikke har hatt et slikt tilbud i landene de kommer fra, i tillegg til at det er nettopp de som har vært utsatt for langt flere og større psykiske påkjenninger gjennom krigsopplevelser, tortur, forfølgelse osv. enn det majoriteten av nordmenn har gjort.. Endret 12. mars 2010 av statsviter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå