Gå til innhold

Napoleon Total WAr

Anbefalte innlegg

Dette er min periode, jeg har studert perioden i 7 år, og er enkelt den perioden jeg vet mest om og har lest flest bøker om, Dette gjør at jeg må dele anmeldelsen i 2, en er bare full av alle feilene , som jeg BARE MÅ nevne, eller ville jeg blitt gal, den andre delen handler om selve spillet da spesielt sammenlignet med tidligere total war spill.

Perioden(den historiske bakgrunnen)

Bare det å sette en stat på perioden er vansklig, i sitt sneverste er Napoleons Krigene 1805-1815, men selve perioden med nesten uavbrutt krig starter allerde i 1792, ikke bare startet krigene da, men Fra 1792 til 1800 var det en relativt ukjent liten man som ble mer og mer kjent og ente opp som First Consul, i 1805 ble han keiser.

I perioden 1805-1807 invaderte Napoleon det som i dag er tyskland, han slo først en russo-østrikisk/hellige romerke rike hær, som førte til at det hellige romerske rike ble oppløst et rike som hadde eksistert siden før år 1000.

Ca. Samtidig hadde England vunnet et stort sjøslag ved trafalger, noe som stoppet all trussler om invasjon av de engelske øyer.

Samtidig tok Prøysen å erklærte krig, prøysen hadde vært DEN militære stor makten på 1700tallet og alle forventet at dette skulle bli seriøst, i stede fikk prøysen bank lidde ydmykende nederlag og selv Berlin ble okopert. Prøysen som europeisk stormakt forsvant, og ville ikke komme tilbake før i 1813, det ble på mange måter en sattelit stat for Frankrike, måtte gi tropper til Napoleon og masse penger.

Russland gikk igjen til krig med Frankrike og Napoleon ledde tropper inn i dagens Polen, eneste hjelpen Russerne hadde var noe tusen prøysere som hadde rømt fra nederlagene i 1806.

I polen måtte Napoleon sin første ekte motstand, Slaget ved Eylau var blodig men ikke avgjørende, det tok flere mindre slag helt til Friedland før russland måtte be om fred,

Nå fikk napoleon litt hvile tid men ikke lenge, I 1808 invaderte han Spania under undskylding om å redde Spanske allierde fra opprørere, i stede insatte han sin egen bror som konge i spania, dette var hans aller første direkte feil. Spania ville ikke la seg blir styrt de resiste seg opp i opprør så i 1809 invaderte england pourtugal(og var velkommene av både dem og Spania)

Denne "side krigen" tok opp 400 000 franske soldater i året, og ble kjent som "Spanish ulcer"

Napoleon trengte disse soldatene til sine kriger i sentral europa, men han trengte masse tropper for å holde de engelske, pourtosisike og spanske hærene og opprørene under kontrol,

Dette var englands store tiltak i hele perioden, viss man ser bort fra alle millionene de ga til de allierde mot Napoleon.

Krigen i spania varte fra 1809-1814,

I 1809 ville napoleon trenge disse troppene som var i spania, men det kunne han ikke, han var nå i krig med Østrike nok en gang, Det hele ende med slaget ved wagram med over 300 000 soldater var den det største slaget i perioden så langt, Napoleon vant nok en gang.

Og kunne dra tilbake til spania og konsentrere seg om det, men dette varte ikke, Det ble klart at Russland ikke hadde planet om å følge kravene napoleon satt til dem i 1807, og han lagde nå den største hæren så langt sett i europa, over 650 000, franskmenn, polakker, tyskere, spanjoler og italienere marserte inn i Russland i 1812, hæren hadde over 200 000 hester og kanskje så mye som 400 000 okser for å dra alt utsyret og kanoer og kavaleri.

Dette var Napoleons Andre feil og hans største, invasjonen som Nazi tyskland prøvde seg på 150 år senere gikk like dårlig For Napoleon som for Hitler, hitler skulle ha lært fra Napoleons feil(noe offiseren hans sa til han før han beordret invasjonen i 41)

Napoleon mistet så godt som alle sine soldtar og hester, noe som 20 000 soldater kom hjem, og antall hester var i 100 tall ikke tusentall.

Napoleon trakk seg ut av russland og polen, russerne fulgte etter, med hjelp fra Odin eller Ra greide Napoleon å få 500 000 flere soldater og dra til tyskland, Men nå var han i deep shit, i 1813 reiste prøysen seg opp, de slo seg sammen med Russland, som om ikke det var nok ble sverige og østrike med på laget, england var som altid involvet i spania og ga penger til de allierde, selv musketter, uniformer og kanoner ble gitt til prøysen.

Prøysen var drit sure, offiserer oppmunteret sine soldater med å si, driv ut invasjonen, slåss for fedrelandet forover mine barn! osv.

I 1813 så europa det største slaget så langt i sin historie Rundt byen Leipzig i østre del av tyskland, rundt denne byen var det mellom 550 000 og 600 000 soldater, de slåss for 4 dager og sender napoleon ut av tysland og han kommer aldri tilbake, de allierte følger etter han inn i frankrike, for første gang siden 1792 blir frankrike invadert, 1814 ser napoleon bli omringet, endelig har den engelske hæren fra spania invadert sørlige frankrike og paris blir invadert, napoleon blir tvunget til å gå av som keiser, han havner på Elba med 1000 soldater som sine livakter,

Som om europa ikke hadde sett nok krig, rømmer Napoleon i 1815, han invaderer paris og blir insatt som keiser på nytt, han får 300 000 soldater kledd og "trent" på noen måneder, de fleste av disse soldatene var veteraner fra 1813-1814 kampanjene.

Det hele ender i Waterloo, napoleon blir slått for siste gang av Engelske, belgiske, nederlanske og prøysiske soldater.

Han overgir seg til England og håper at han kan bli sent til england eller usa, men han blir sent til St. Helena en liten kald øy mellom sørafrika og antarktis. der han dør i 1821 av mave kreft.

Nå Napleon Total war har 5 kampanjner, 1 er Napoleon i nord italia i 1796, en grei kampanje, men litt rett fram.

Kampanje to er 1798 I Egypt, helt uinterseng kampanje, det er også her det første store driti seg ut fra Ca skjer, i introen sier han at han greide å ta over Egypt, det som egentlig skjedde var at hæren hans ble syk og resten drept av Ottoman hæren, napoleon måtte snike seg ut av landet og la alle sine soldater bli igjen.

Tredie kampanjen Er grand campaign fra 1805 til 1812, jeg skjønner virklig ikke hvorfor de satte den resterksjonen, hvorfor slutte i 1812, noe som gjør dette enda mer uforståelig er at nesten ALLE uniformene i spillet er fra 1813 perioden eller senere.

Dette betyr at man får masse enheter og uniformer som ikke en gang fantes når spillet slutter.

Prøysen begynner med Landwehr noe som ikke ble uppfunnet før i 1809 av østrike og prøysen fikk det ikke før 1813.

Russike uniformer er også fra 1812 eller senere, samme med franske og østriske.

I de tidligere kampanjene som egypt og italia har man i hvertfall bicorne hatter, men ikke i grand kampanjen selv om de prøysiske og franske soldatene faktisk hadde bicorne frem til 1807.

Det andre problemet er at ingen av de soldatene prøysen hadde i 1805 er i spillet, så hele dette blir bare feil.

Så har du alle de total war type tingene som at frankrike har engene grenadier enheter, noe de ikke hadde(bortsett fra old guard grandiers)

I virkligheten hadde hver battaljon et kompani med grenadierer, ca. 80-120 man, så hadde du 4-6 kompanier med fusiliers, tilsammen 600-800 mann, så hadde de et kompani med vouilgtares med 80-120 man, hver battaljon hadde dette, og hvert regiment hadde fra 2-4 battaljoner.

Det betyr at regimenter utifra hvilket land og periode hadde fra 1500-3500 soldater, og her har vi det andre problemet, å spille et spille om napoleons prioden med 2000 soldater i hæren er bare ynkelig, det er mindre enn et regiment, halvparten eller mindre av en brigade, 1/5 av en division 1/15 del av et krops og mindre en 1% av en hær, og vi skal liksom kjøpe at napoleon løper rundt med 1000 soldater i østrike og det er hæren hans?

Det blir litt teit, Så har du andre typiske total war ting, som greandiers med granater, lett infanteri som kan plasere skarpe pinner. Eller granater fra howitzers som er mer som 100kg bomber enn granater fra en hoitzer fra 1800tallet.

Slagene er alt for raske, urealistiske og tildels tullete.

Det er også litt komisk hvem som er de beste generalene, Sveriges beste general er Bernadotte(kjent som Karl johan i norge)

Han er den beste generalen sverige har, i virkligheten var han uduglig og ikke minst feig som faen, en skikkelig dritt sekk, så feig og ubruklig at napoleon vurderte at han skulle få han skutt, men endte bare med å sparke han, han ble da kronprins av sverige og ledet svenske tropper i 1813-1814, men var så feig at han ikke ville angripe, til slutt ga Blücher Bernadotte nesten alle hans egene tropper, men fremdeles ville ikke vår fremdidige konge angripe skikkelig, Blücher måtte gi hemlige ordere til troppene han ga til Bernadotte om at viss Svenske kronprisen ikke ga ordere om å angripe skulle de gjøre det av seg selv.

Det er ingen ting i slagene eller kampanje kartet som ligner på den virklige perioden. Dette er total war historie ikke virklig historie.

Den 4. kampanjen er samme 1805-1812 men fra de alliertes side(østrike, prøysen, russland og england.

Den siste er napoleon under waterloo kampanjen i 1815

Så til selve spillet, spillet er mer komplett enn Empire, flere typer uniformer(om feil uniformer) det største de har lagt til er Skikkelig moral, du ser nå moralen til deg og din finder som en bar over enheten, dette har større påvirking av gameplay, enn tilførselen av musketter hadde i empire i forhold til Medieval 2.

Men det føles fremdles som en mod eller ekpansjon av Empire, ikke et egent spill, og det er lusent at man må betale full pris for det.

Kampanje kartet er bare av europa, men er stort, europa er nå 70ish provinser, i stede for 20 som i empire. Dette gjør at å invadere frankrike fra russland tar LANG tid, veldig mange runder å bevege seg.

Hver runde er nå 2 uker i stede for et halvt år eller et år.

Men jeg skjønner framdeles ikke hvorfor de valgte 1805 til 1812. de kunne like gjerne ha tatt 1800 til 1815

Så spørsmålet, vil du betale for noe som egnetlig skulle kostet 150kr mindre og hvert en ekspansjons pakke, og kan du kjøpe at hærer bare er 2000 soldater sterke selv om det ikke en gang er nok for et regiment, og hærer egentlig var 60-350 000 sterke

Ikke verdig En av de mest intresange og fargerike periodene i historien

3/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du egentlig legger mest vekt på hvor historisk rett spillet er. Den vanlige spiller er dessverre ikke så nøye på om Frankrike hadde grenadiers eller ikke. Så etter hva jeg ser, så gir du spillet 3/10 fordi det rett og slett ikke er historisk rett.

Hmm... Det virker ikke fortjent!

Lenke til kommentar

Det viktigste er at spillet ikke er VERDIG perioden det later som det handler om.

Det er ikke noe fra perioden som er med i spillet, du kunne like gjerne kalt spillet Wargammer Fantasy battles 2

At uniformer ikke er riktige er bare en veldig liten del, men spillet fanger ikke perioden i det hele tatt,

Lenke til kommentar

Ikke verdig? Etter det jeg har sett av spillet, så er det kanskje mer enn verdig nok. Du kan uansett ikke benekte at du har lagt veldig mye vekt på at spillet er historisk korrekt. Den normale spiller bryr seg ikke noe særlig om dette, og er ute etter ren underholdning - der tror jeg Napoleon scorer høyt.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke lagt mye vekt på det, i det hele tatt, som jeg sa, det er ikke noe(taktikker, formasjoner, gameplay osv. som har noe med Napoleons krigene å gjøre)

Som sagt det er Warhammer Fantasy battles med et par semi historiske uniformer lagt til

Lenke til kommentar

Spennende lesning. Jeg lurer nesten på om utviklerne gir ut feilaktige uniformer så fansen kan ha noe å skinne.

Selv koser jeg meg med Empire: Total War etter å ha tatt en lang pause for å vente på patcher. Darth Vaders nyeste mod er selvfølgelig installert, og jeg kan garantere at spiller er mye bedre nå.

Nå spiller jeg som United Provinces og leder overlegent på hard/hard 20 år ut i spillet.

Vet ikke om jeg gidder å kjøpe Napoleon, men jeg gleder meg vilt til Roma Surrectum II. Denne moden har vært under utvikling i flere år i allerede.

Rome Total War er yndingsspillet i serien, og Romerriket er den mest fasinerende perioden i mine øyne.

Krysser fingrene for Rome Total War 2 :D

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det, så skal det være Historisk korrekt, både uniformer, type våpen, styrker, taktikker, formasjoner, humør osv?

Uniformer og styrker og våpen er vel en smal sak, men taktikker osv er vel ikke så enkelt å legge inn i spillet. Etter hva jeg har hørt.

Har ikke prøvd spillet selv, holder meg til enkle og morsomme spill som Anno serien

Lenke til kommentar
Uniformer og styrker og våpen er vel en smal sak, men taktikker osv er vel ikke så enkelt å legge inn i spillet. Etter hva jeg har hørt.

Ja uniformer og våpen og styrker er en smal sak,(finnes få perioder med mer matriale å lese og se på) men de greide ikke en gang det.

Å få taktikker helt korrekt er vansklig i et total war spill, men de kunne jo prøvd litt da. Noe de ikke gjorde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst vill jeg si Tusen Tusen takk for insane god info om all historien Gunfreak. jeg vil si at NTW er enn av de beste spillene jeg har spilt på lenge. selv forelsket jeg meg i ETW ingenting va kulere enn å regjere europa med stål hånd, jeg har altid har hatt sans for Prussia, "militær staten". jeg synst at NTW bli kansje litt for enkelt jeg spiller Verry hard-Verry hard. og det er ikke mye motstand. og dette er enn type som såvidt greide ETW på medium ;) . jeg har forresten funnet ein bugg. som gjør at du altid blir forsvarer "som er mye enklere å angripe" siden all militær logigg tilsier at angriperen må ha 3 gange mer enn forsvarerer. vist du har kanoner, så trykker du på "barage knappen" da går alle mann i angrep. det har funket hos meg og hos samtlige av mine NTW gaming kompiser. det er sykt at det kan spilles MP Campaing. jeg bare elsker det! men desverre er det ikke mange av mine kompiser som har tolmodighet til det, så vist du er enn type som vil spille MP Campaing med meg og har god tolmodighet så legg meg gjerne til steam nicket mitt er Zaele. jeg ser frem til de nye uppdatene til NTW. jeg kommer nokk til å være de første som kommer til å kjøpe de. jeg har noen idèr om nye TW spill, som vist det er interesse på linken for jeg godt kan legge ut.

GAME ON FOLKS!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...