Gå til innhold

Vurderer å oppgradere gaming-pcen min litt. Input på deler?

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere litt på min nåværende pc. Det jeg har nå er som følgende:

ASUS V Series V3-P5G33 Barebone(kabinett, PSU og hovedkort i ett)

Intel Core 2 Quad Q6600

2 stk Crucial minne - 2x2 GB

2 stk Crosair minne - 2x2 GB

2 stk WD Caviar SE16 500GB

Sapphire RADEON HD 3870

Nå tenkte jeg bare på evt. bytte grafikk-kort eller noe for at pcen skal holde følge med dagens spill, en full oppgradering (aka bygge ny), skjer ikke med det første grunnet økonomi.

Takker masse for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kunne se, er kabinettet et micro-tårn - altså veldig liten plass. Strømforsyningen skal etter hva jeg har sjekket ikke være på mer enn 300W. Dette gjør en oppgradering med tanke på gaming litt vanskelig...

Men bekreft først at det jeg skrev stemmer. Tviler litt, siden PSUen din skal slite med å dra skjermkortet du allerede har.

Lenke til kommentar

5770 er et ganske strømgjerrig kort med god ytelse som vil være en vesentlig oppgradering i forhold til 3870. Støyer mindre og avgir også vesentlig mindre varme i idle mode. Skulle gå greit på 300w, men det er nok ikke mye rom for overklokking av cpu og gpu.

Koster vel rundt 1100,-

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Selv om du nok klarer å drive 5770-kortet, vil du trolig slite på full load. "Minimum Requirements: ...450 Watt or greater power supply...", heter det på nettsiden til XFX ihvertfall.

Ville vært skeptisk til å kjøpe et 5770 til den riggen.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Det er ikke store oppgraderingen jeg er ute etter, noe i duren som anordne foreslår her, kjøpe et 5770 kort til en 11-12 hundre kroner, noe mer er det egentlig ikke nødvendig eller mulig å gjøre i denne lille maskinen min :) PSUen er vel på 300-350w.

Edit: PSUen er på 300w ja. Stakk hode inn i kabinettet og titta.

Endret av Vittoro
Lenke til kommentar

Jah, se der ja. Som E-asy1985 sier:

ATI Radeon™ HD 5770 System Requirements

* PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard

* 450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

* Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products

* Minimum 1GB of system memory

* Installation software requires CD-ROM drive

* DVD playback requires DVD drive

* Blu-ray™ playback requires Blu-ray drive

* For an ATI CrossFireX™ system, a second ATI Radeon™ HD 5770 graphics card, an ATI CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (included) are required

Så kaaaanskje jeg bare skal holde litt til på det jeg har, spare opp noen kroner, og kjøre fullt ut med ny rigg når den tid kommer :)

Alternativ er å bytte ut PSUen med noe kraftigere, da blir det plutselig en PSU og grafikk-kort på handlelisten. Noen som kan anbefale en grei PSU til å trø inn i mini kabinettet mitt?

Lenke til kommentar

Ettersom et 5750 kort trenger minimum 450w PSU.. Er det ikke litt tvilsomt at 5770 fungerer på 300w, som anordne foreslår?

EDIT: Vittoro kom meg i forkjøpet

Endret av Tekk
Lenke til kommentar

Det er vel sjelden/aldri cpu og gpu jobber for fult samtidig (vist man ikke terror stresser de da med vilje) 5770 har max tdp på 108w. q6600 bruker max 95 watt vist det er en g0. 30-40 watt til det ellers så det skulle holde. Ikke ideelt men når det er det han har og vil bruke det kabinett, så trur jeg det går bare fint. 3870 trekker ca like mye strøm som 5770, antaglivis litt mer.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal gå til innkjøp at et 5770 kort, se hvordan det går, om pcen sliter max, så får jeg evt. oppgradere PSUen for litt mer juice :)

Heh, fikk flasha biosen tidligere. Da konka plutselig hoved harddisken ut :p men den funka igjen nå. Lurer på hva det kan ha vært. Jaja, ikke noe å gruble over :) Funker fint nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...