Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor går grensen om å bli tvangsinnlagt?

-Léon-

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så lurer jeg på hvor grensen om å bli tvangsinnlagt er.

Hvis du som venn har en annen som sliter dagligdags og ser egentlig ikke noe lyst på livet sitt og om hun/han er en fare for seg selv er du usikker på.

Så hva må til, eller hva bør skje for at en person burde blitt tvangsinnlagt?

Spørs kanskje litt hva personen sliter med, men om personen er meget depresiv og skader seg selv. Men klarer seg mer eller mindre til daglig mtp jobb og sosialiteter.

Hmm, ble litt snodig dette innlegget, men men ;p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terskelen er egentleg ganske høg - det er jo tross alt frihetsfrarøving. Men i Noreg er det ei straffbar handling å teke sitt eige liv slik eg har forstått, men ein ender jo naturlegvis ikkje i fengsel for å prøve. Men eit eller fleire sjølvmordsforsøk vil nok føre til tett oppfølging.

Ein må óg hugse at tvangsinnlegging er tvang, og absolutt siste utveg. Eit steg på vegen vil vel vere terapi - veit du om venen din nytter det no? Har du prøvd å prate med vedkommande om saka? Ein deprimert person er ofte meget vankeleg å nå fram til - vedkommande søkjer både oppmerksomheit og ikkje oppmerksomheit på same tid. Om vedkommande skader seg på ein måte kor det ikkje er fare for liv og helse, men ein tydeleg kan sjå det, kan det kanskje vere eit skrik om hjelp frå ei taus skjel. Det er ikkje noko ein prater høgt om, det er dessverre ofte eit tabu.

Men ikkje undervurder personen, og kva vedkommande er i stand til. Ta slike varselsteikn alvorleg, og ta gjerne kontakt med psykolog sjølve om du er svært bekymra. Første steg tykkjer eg er å prøve å snakke med vedkommande - i trygge omgivelser. Det kan vere vanskeleg å fortelje, både fordi det er flaut og vanskeleg, men kanskje óg angstbetont.

Ein deprimert person held på å døy av tørst med eit glass vatn framfor seg. Du har eit ansvar som ven, men ikkje forvent deg at det skal vere enkelt.

Eg vil personleg anbefale både deprimerte og pårørande å sjå i boka "Lykketyvene".

Lukke til, og held oss gjerne oppdaterte. Forstår situasjonen din. Det er vanskeleg, svært vanskeleg.

Lenke til kommentar

Det skal litt til, det er jo trossalt et nødmiddel som benyttes i de tilfeller der det virkelig trengs. Nøyaktig hvordan vurderingen foretas vet jeg dessverre ikke noe om.

Man har egne lover for slikt i Norge, det kalles tvungen psykisk helsevern. Dette angår da rusmisbrukere, gravide rusmisbrukere og psykisk syke mennesker. Det må altså bli sett på som en nødvendighet at du legges inn. Eneste vilkår så vidt jeg kan huske er at frivillig helsevern skal ha vært forsøkt før man kan legges inn mot sin vilje.

Du kan slå opp på lovdata.no for en nærmere titt siden jeg bare siterer på husken.

Her er en link;

http://lovdata.no/al...62-004.html#4-4

Lykke til. :)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det skal MYE til før man blir tvangsinnlagt. Jeg tror du må så langt som forsøk på selvmord, eller at du utgjør en stor fare for deg selv eller p.g.a psykisk ustabilhet. Men her i Norge, er tvangsinnleggelse ganske anonymt.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at det er frivillig å ta i mot behandling ved norske sykehus. En kan ha en rekke livstruende sykdommer, og likevel nekte å ta i mot behandling. Helsepersonellet må respektere pasientens frie rett til å også å velge vekk behandling.

Det finnes visse unntak fra frivillighetsprinsippet. Det er når pasienten pga sin sykdom ikke er i stand til å foreta et fritt valg. Det gjelder i de tilfellene der vedkommende er alvorlig psykisk eller en mistenker at det foeligger alvorlig psykisk sykdom, og pasienten står i fare for å skade seg selv eller andre, eller tvangsinnleggelse er eneste mulighet for å forhindre en forverring av tilstanden. Frivillige tiltak skal være prøvd og skal ha vist seg nyttesløse før en kan tvangslinnlegge noen.

Ut fra dette gjelder da at å ville ta sitt liv eller ha prøvd selvmord ikke gir grunnlag for å tvangsinnlegge noen, men hvis dødsønsket skyldes psyksisk sykdom, f eks at det er stemmer som befaler en å ta sitt liv, da kan en tvangsinnlegges.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...