Gå til innhold

Piratene vinner det første slaget (PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det egentlig noen spill med DRM som ikke er mulig å knekke? Bortsett fra MMOs ...

Kommer ann på hva du mener at DRMen skal beskytte. Singleplayer som ikke trengs å logge inn osv. for å spille blir alltid knenkt, mens multiplayer slik som WoW, MW2 osv ikke kan bli det.

Lenke til kommentar

Og de lydige borgerne og trofaste fansen som ikke vil cracke et spill sitter igjen med ei bylle i ræva. Lurer på om jeg skal fjerne forhåndsbestillingen av dette til fordel av Bioshock 2 eller Bad Company 2...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner enkle løsninger som forhindrer en vanlig bruker i å bare kopiere disken og gi den til naboen.

Men noen av løsningene utgivere velger er ikke bare vanskelige å cracke, de er alt for ofte laget på en måte som gjør at kunder som faktisk betaler blir straffet.

(Kan ikke spille spillet fordi dvd rom firmwaren din ikke er kompatibel, systemkrasj, etc).

I mellomtiden har piratene INGEN av disse problemene, i verste fall måtte de vente en ekstra uke eller to for å installert.

Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan det kan være lønnsomt.

Kan det virkelig være nok folk som kjøper spillet (som ikke ville kjøpt det uansett) i løpet av den vanligvis MEGET korte perioden spillet er tilgjengelig lovlig men ikke ulovlig til at de tjener inn pengene brukt på DRM løsningen?

For ikke å snakke om når det går gale og folk ikke kan bruke produktet de har betalt for, eller får nedsatt systemstabilitet på grunn av kopisperrer.

Den typen negativ PR er mer eller mindre umulig å bli kvitt.

Regner med at de gjør studier i bransjen for å finne ut av dette, men jeg kan rett og slett ikke se noe positivt ved det.

DLC, online spilling som krever autentikasjon, etc, må da være både mer effektivt mot pirater og mindre irriterende for betalende kunder?

Endret av Talwin
Lenke til kommentar
Dette vil også si at det nå er utelukkende lovlydige kunder som blir skadelidende av DRM-løsningen.

Det er jo dette de taper mest kunder på, alle anti-pirat tiltakene. Hadde de fjernet all form for anti-pirat programvare på spillene de utga hadde det nok tvilsomt ført til mer ulovelig nedlasting, men hadde heller ført til gladere lovlige kunder og positiv oppmerksomhet.

Det kunne også ført til at flere pirater ble oppmuntret til å betale for spillet.

Mange pirater laster ned ulovelig på trass, fordi de nekter å betale for noe der selskapet som selger har "skyldig inntil det motsatte er bevist" mentalitet.

Desverre kommer de nok aldri, eller hvertfall ikke med det første, til å innse at kopisperrer uansett hvor kompliserte de er, er gode nok. Det vil alltid finnes en scene der ute som greier å cracke det, alltid

Lenke til kommentar

Denne formen for DRM er så grov at jeg nekter å kjøpe spillet. Jeg kan leve med at DVD-en må stå i for å kunne spille, men å tvinge oppkobling mot servere på Internett, opprettelse av brukernavn og passord i hodet og i ræva, maks installering X ganger osv blir bare for mye. Da laster jeg gledelig ned piratversjon i stedet for.

Lenke til kommentar

er jo ikke rart det er så mange "pirater"

blir jo prakket på alt mulig dritt når du kjøper "lovlig"

samme med DVD, kjøpte Stargate Atlantis og oppstarten tar en evighet siden de MÅ vise advarsler mot piratkopiering etc, nesten så jeg heller ser på episodene jeg har på servern istede..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...