Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer


Gjest smarting84

Anbefalte innlegg

Gjest smarting84

Hei,

 

jeg er 25 og har i perioder endel søvnproblemer. har hatt det siden jeg var 18.

 

Det som skjer er at jeg legger meg i senga og ligger til vekkerklokka ringer uten å få sove.

 

Noen ganger er jeg lys våken hele natten, andre ganger ligger jeg litt på grensen mellom våken og sovende ,drømmer litt av og til, men klarer ikke å sovne helt og er fremdeles helt utslitt når jeg må stå opp.

 

Det virker som om kroppen glemmer å gi meg de hormonene som må til for at jeg skal få sove.

 

En gang gikk det 5 dager, og jeg fikk avsluttet det ved å drikke to flasker vin før jeg la meg.

 

Nå har jeg gått to netter, og prøvde sovepiller i natt uten at det hjalp..

 

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søvnproblemer er vanskelig, kan forsøke gi deg noen tips:

 

Legg deg og stå opp til samme tid HVER dag. F.eks 23-7

 

Ligger du lenger enn 20 minutter uten å få sove - stå opp, IKKE skru på lyset (dimming er bra, må jo se litt...), aktiviser deg litt (brett klær, vask kjøkkenbenken osv.), etter 10 minutter - gå og legg deg igjen. - repeter

 

IKKE ligg i senga utenom den tiden du skal sove, ikke slapp av i senga på dagen osv. F.eks bestem at mellom 23-7 er eneste tider du får lov å ligge i senga.

 

Dediker soverommet til kun soving. Ikke opphold deg på soverommet. Få kroppen til å assosiere soverommet med søvn.

 

Frisk luft. Luft om dagen og gjerne ha tilgang på frisk luft iløpet av natten.

 

Ikke ha det for varmt på soverommet. Og heller ikke for kaldt selvsagt.

 

Hvis du får sove en natt, tving deg opp til bestemt tidspunkt uansett, selv om det er deilig å sove lenger.

 

Har mer på lager, men dette kan være en start. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest smarting84

når jeg ikke har sovet hele natten så er jeg jo stort sett trøtt hele dagen. I går ble jeg ekstremt trøtt sånn i 8-tiden, og la meg nedpå da, men fikk likevel ikke sove, så jeg sto opp igjen 2-3 timer senere og la meg igjen ca klokka ett, da var jeg også stuptrøtt, og sov ikke den natten heller.

Lenke til kommentar
Gjest smarting84

De pillene legen ga meg heter Zopiclone Actavis 7,5mg

 

Jeg har vekkeklokken på kl 10 hver morgen, og overholder dette (jobber ofte til etter kl 12 om kvelden, og er vanligvis i seng mellom ett og to)

 

Hvis man skal tro disse teoriene om at man må stå opp til samme tid hver dag, så kan det jo være at det i dette tilfellet har falt fra hverandre av at jeg har stått opp kl 8 nå et par dager, men jeg synes fremdeles at det er rart. Og det er rett og slett umulig med tanke på jobb. Jeg er nødt til å forskyve dagen etpar timer frem og tilbake av og til uten at det skal føre til at jeg går flere dager uten søvn.

Lenke til kommentar

Kroppen har naturlig rytme som tilsier at det lønner seg å sove om natten (dvs. da det er mørkt)

 

Har du mulighet til å endre jobbtidene dine, så du er i seng før midnatt?

 

Et annet tips: gå tur, ute! Få frisk luft og sol og lys...

Lenke til kommentar

Søvnproblemer er faen vanskelige greier. Har hatt det, slik som trådstarter, i perioder i 6-7 år. (er 26 år)

 

Har brukt alle triksene i boken i mange år:

*ingen kaffi etter kl16

*stå opp kl07-08 hver dag, selv i helg

*legge meg før kl00 hver dag, vanligvis kl23

*drikker veldig lite alkohol

*spiser sunt

*trimmer/er i aktivitet i det minste litt hver dag

*sitter ikke foran pc skjermen i de siste timene før leggetid(dette med masse lys rett i ansiktet så man ikke blir trøtt.

*slapper av minst en 1-1,5timer før legge tid. Vanligvis i form av å lese bok, med lite lys i rommet.

*Drikker aldri brus, og spiser veldig lite snop. (lite sukkerinntak)

 

Alle disse tingene hjelper lite i dårlige perioder (men holder meg til dem fast uansett)

 

Merker selv at når søvnproblemene virkelig går i overdrive, så er det knyttet til hvor mye jeg jobber. Nesten uavhengig av om jeg føler meg stresset eller ikke.

Mens nå som jeg har vinterferie og ingenting å gjøre så sover jeg fint i hvertfall 5-6 timer pr natt.

 

Feks i mnd sept-]des så jobbet jeg ca 10-16 timer pr dag, 6 dager i uken med skolearbeid og deltidsjobb. Mot slutten havnet jeg i en periode på 11 dager der jeg ikke sov, dvs at det nærmeste jeg kom søvn, bare ble sånn halvbevisst et par timer pr natt.

Da ble det ganske drøyt, og siden jeg er student så er jeg verken dekket av arbeidsmiljølov eller kan ta sykemelding. Sovepillene fungerte ikke, selv om vi økte dosen 3 ganger.

 

Moralen i alt dette er vel, om du er i arbeid så gå til legen og få sykemelding. Om du er student så får du bare bite det i deg til du er kommet i jobb ;-)

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Hvis kroppen din ikke klarer å sove i mere enn noen timer om gangen, er det ikke snakk om noe feil døgnrytme.

 

Kontakt en søvnspesialist. Her på forumet får du kun kjerringråd.

 

De rådene jeg har gitt har jeg lært av en søvnspesialist, så det er nok ikke kun kjerringråd...

Lenke til kommentar

Huff, føler med deg. :(

 

Jeg har hatt det ganske likt i mange år nå, aner ikke hva jeg skal gjøre når jeg havner i en slik periode, selv om jeg ikke har hatt et normalt forhold til søvn på mange år. Har fulgt alle triksene i "boka", stått opp tidlig til samme tid uansett hva i flere år, er i fysisk aktivitet ute i frisk luft hver dag, trener og spiser sunt, gått på beroligende, innsovningstabletter, sovepiller.. Driter i hele greia snart. Har halvsovet tilsammen et par timer (3?) i løpet av de sise 4 døgnene, og tror ikke jeg får sove i natt heller.

Lenke til kommentar

De rådene jeg har gitt har jeg lært av en søvnspesialist, så det er nok ikke kun kjerringråd...

 

De rådene er ment for døgnrytmeforstyrrelser og dårlig søvnhygiene. Ikke søvnløshet, som trådstarter sannsyneligvis lider av.

 

Som sannsynligvis henger sammen. Er uansett verdt et forsøkt å endre på disse vanene. Er kun råd, trådstarter må jo ikke prøve...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...