amado88 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 På hytta har vi fått misfargede toaletter, pga vannet selvsagt. Vannkvaliteten har blitt ubedret og vannet filtreres og fikses etter alle kunstens regler, men misfargingen gjenstår. Hvordan skal jeg fjerne misfargingen som allerede har oppstått? Jeg ser ved litt googling at sitronsyre, bruk av maskinoppvaskmiddel, avkalkingsmiddel og eddik er blant metoder som nevnes. Er det noen som har råd og erfaringer som kan hjelpe meg? På forhånd takk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Sidan det er snakk om porselen så kan du bruke det meste for å gjere reint missfarginga. Spørsmålet er berre om du skal ha det reint eller du skal bleike det kvit. Sitronsyre og maskinoppvaskmiddel vil nok gjere det mykje lettare å få vekk misfarginga ved vask. Tar du den meir late løysninga så kan du bruke f.eks klor til å bleike missfarginga. Er vell strengt tatt berre å helle eit eller anna middel oppi klossetet, røre rundt med do-kosten å sjå om det hjelper. Start helst med milde reingjeringsmiddel fyrst og gå eventuellt over på tyngre kjemiske stoff dersom nødvendig. Det skal normalt sett ikkje så mykje til å få vekk missfarginga om du bruker litt såpe og litt kraft når du skurer toalettet reint. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Når vi kommer over flekker/striper i dassen bruker vi stålull med såpe. Blir skinnende rent, men hvor sundt det er for dassen vet jeg ikke? Men blir i hvertfall rent. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Når vi kommer over flekker/striper i dassen bruker vi stålull med såpe. Blir skinnende rent, men hvor sundt det er for dassen vet jeg ikke? Men blir i hvertfall rent. I verste fall sliper du deg etterhvert gjennom den hvite glasuren på porselenet, og får en porøs overflate der skiten fester seg godt. Dessuten vil det kanskje vise seg at potta ikke er av porselen (som er gråhvit inni) men en slags brun keramikk, sånn at det alltid ser litt lugubert og brunt ut også når det er reint og nyskrubba. Sånn er den ene doen i huset jeg nettopp har kjøpt... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Harde slipemidler på porselen er fy fy.. Det du kan prøve er: Hvis det er kalkavleiring: Her holder det med noe surt å sprøyte på, en klassiker er eddik som man får kjøpt i butikken. Også sitronsyre kan brukes. Hvis det er misfarging bare så fjernes dette med varmt vann og maskinoppvaskpulver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå