KattaErDau Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Hei. I bygda der jeg bor, bor det også mange personer med lidelsen Cerebral Parese, Downs og lignende. Det som jeg synes er rart at de aller fleste er overvektige. Noen er rett og slett tjukke. Hvorfor? Kan det ha noe med deres psykiske lidelse å gjøre? Eller kansje fordi at de er lite aktive? Har lurt på dette i flere år... Endret 4. mars 2010 av KattaErDau Lenke til kommentar
Gjest smarting84 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 jeg tror det kan være mange grunner: mangel på selvkontroll eller hjelp til kontroll av kalori-inntak mangel på stumulans og fysisk aktivitet evt. medisiner med nedsatt stoffskifte som bieffekt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Nå er det jo ganske mange prosent av befolkningen som går i gruppen overvektig uansett da, så det er ikker rart hvis folk sykdommer også følger denne statistikken... Andre grunner må vel være altfor god mat på pleiehjemmet eller mangel på fysisk aktivitet fordi man sitter stille i en elektrisk rullestol til enhver tid feks.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) jeg tror det kan være mange grunner: mangel på selvkontroll eller hjelp til kontroll av kalori-inntak mangel på stumulans og fysisk aktivitet evt. medisiner med nedsatt stoffskifte som bieffekt. Du nevner vel de fleste grunnene her egentlig. Dessverre så er det mange med downs eller andre former for utviklingshemming som ikke eier selvkontroll der det det dessverre må gjøres tiltak så de ikke på drar seg stor overvekt som fører til videre helseplager, dog det er et vanskelig tema med tanke på sosialhelstetjenesteloven §4 om tvang og makt. Så er mange av de som har vokst opp med Downs ofte fra en annen generasjon der de ble hjemme hos mamma og pappa og dullet med ifra de var små og viste å få viljen sin med utaggering og andre påfunn så..jah.. Andre grunner må vel være altfor god mat på pleiehjemmet eller mangel på fysisk aktivitet fordi man sitter stille i en elektrisk rullestol til enhver tid feks..Er ikke alle som er fysisk utviklingshemmed som sitter i rullestol. Det er en vei for mange dessverre da kroppen egentlig ikke lengre følger med men det er en naturlig prosess som mange vanlige mennesker blir. Du må huske på at de blir eldre en det vi blir, 60 år for en som er utviklingshemmede er ikke et samme som å være 60 år blant vanlige folk. Edit: Mye av den tematikken med tvang og makt kan dere se et eksempel på her f.eks: http://www.ridderne.no/faghyllen/video-og-data/viewvideo/4.html Har vært på kurs med disse folkene og det er et jævlig vanskelig tema. Endret 4. mars 2010 av b-real Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå